Friday, June 10, 2011

Ustaz Azizan jumpa bijih

Allah SWT telah menurunkan rezeki kepada rakyat negeri Kedah berkat memilih kepimpinan Ustaz Azizan dengan penemuan bijih besi di beberapa daerah di negeri itu.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, penemuan galian baru berkenaan dikenal pasti sejak setahun lalu apabila bijih besi itu timbul secara semula jadi di atas permukaan tanah di daerah Sungai Petani dan Kubang Pasu.

“Saya gembira dan bersyukur dengan penemuan ini kerana boleh jana pendapatan negeri. Banyak kawasan dikenal pasti mengandungi bijih besi malah permintaan galian ini juga amat tinggi, terutama dari China,” katanya pada sidang media, selepas mempengerusikan mesyuarat Exco, semalam.

Sepanjang kepimpinan BN/UMNO di Kedah tidak pula kedengaran adanya bijih besi ini dan yang hanya rakyat ketahui ialah hasil masyul bumi seperti balak, kuari batu dan pasir.

Berebut-rebut tokoh-tokoh politik UMNO mengejar konsessi balak sehingga syarikat Pemuda UMNO ”Gempita Muda” yang pernah dipimpin oleh Datuk Ahmad Bashah berkubur tanpa nisan. Budaya ini juga dibawa-bawa oleh kepimpinan PAS apabila mereka mula mengambil alih Kerajaan.

Adalah menjadi harapan rakyat agar hasil dari bijih besi ini akan dibelanjakan dengan berhemah untuk rakyat Kedah dan tidak menjadi rebutan di kalangan exco-exco PAS nanti.

8 comments:

  1. dah lama jumpak, tapi masih muda dan terletak antara batuan yg keras.tak berbaloi. kita tgk mcm mana diaorang nak buat.tungguuuuuu...

    ReplyDelete
  2. Ye ke bijih besi.. Ntah2 taik hidong jijan sendiri kot.. Hehe..

    ReplyDelete
  3. Kalu orang PAS ikut perangai gerombolan UMNO maka khazanah itu akan dibalun dan rakyat jelata akan gigit jari atau hari-hari dengar yang hasil mahsul negeri adalah untuk rakyat, tapi sebenarnya masuk poket mereka melalui pelbagai trik atau silap mata. Lihat Sarawak, harta balak disapu habis oleh keluarga Taib Mahmud dan Taib Mahmud tak habis-habis melalak bahawa beliau buat itu untuk pembangunen rakyat dan rakyat hisab jari dan adaitu masih bercawat lagi. Duit bijih itu mesti diguna untuk pembaikan perumahan, sugai yang kotor, sistem pengairan yang tersumbat dan perindahkan ketrampilan peniaga-peniaga kecil, perbaikkan pengangkutan awam dan sebagainya, jangan lagi buat masjid besar-besar tapi tak ada jemaah kecuali pada hari Jumaat dan hari majlis agama aje. Kemudahan Rakyat harus diperi perhatian.

    ReplyDelete
  4. jgn pandai bercakap.........
    exco dok buat apa lagi, kalau depa tak sapu jgn panggil depa exco lah..... makan kuat2 dan nak habis penggal jdi YB dah.....
    masa PAS perintah ni mcm2 bala turun....... air dari thailand pun masuk ke kedah banjir luar biasa dan lain2 lagi bala, ini adalah hasil dari putar alam dan putar belit dan melakukan dosa besar kpd rakyaaaaaaaaattttttttttt

    ReplyDelete
  5. Di Sungai Petani dekat kawasan Taman Hamimah, Jalan Cinta Sayang.

    Ustaz Azizan ni kena gempak dengan MP Sungai Petani pasai kes bijih besi niiih....

    ReplyDelete
  6. Sala Mummy,

    Kalu ada..apa salahnya..kira rezeki la tu..kita tengok la camana ustaz yang uruskan hasil bumi..takkan kita nak bersangka buruk kat ustaz kut? Jangan la bandingkan dengan orang Umno..yang kebanyakan hari ni suma jenih telunjuk lurus kelingking berkait..baru jadi ketua cawangan..dah beli mercedes/bmw tunjuk dia berduit kat orang kampong..dapat projek kerajaan..joli sana joli sini rakyat..naiklah motor cabuk..pastu bila kalah pilihanraya..marahkan rakyat..kalu tak insaf..tak tau nak kata la!!

    ReplyDelete
  7. hang nak naik motor cabuk, hang naik lah, jgn dok paksa org nak naik apa-apa,kalah pru12 tu tak ada kena mengena, cuma si dollah haprak dan menantu lah yg org tak mau dan meluat sangat, mcm skrg ini org meluat pd keadilan dan pas kedah yg dok kafir orgtu la......

    ReplyDelete
  8. La..kalau jumpa duit segumpal tengah jalan apa jadi agak nya? Silap hb. yang baik ikhlas pun akan tibai gak. Kok bijeh tu cam pempuan laie sodap, uh..tok sih goyak la!

    Bijih besi! Wow! Saudagar unta kaya! Lagi kaya lah member yang kat pulau nu-aa tu. Melayu mana tahu melombong (yang betul punyer). me..lombong yang kecik-kecik cagha hagham tu, biaso la...

    Apa-apa pun manusia ni bermacam ragam. Segak,bergaya,berjubah berserban,bertudung, berbogel cantik melecun bukan kiasan nya.

    Semua nya terletak pada "hati"

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.