Saturday, November 1, 2008

Pemidato dan Penjual Obat Ketegangan Lelaki.

Auren Uris di dalam bukunya "The Style of Leadership" ada menyatakan; masaalah kepimpinan yang ada sekarang ialah komunikasi yang tidak berkesan. Apabila ini berlaku maka berbangkitlah berbagai kelemahan dan persepsi yang bebagai.

Seorang penjual obat akan berjalan dari satu tempat ke satu tempat melalak dengan penuh semangat tanpa mengetahui kilang yang mengeluarkan obat tersebut bakal ditutup. Sebagai contoh sesiorang itu mungkin bercakap terlalu banyak hingga menyebabkan orang lain tidak berpeluang menyatakan sesuatu.

Demikianlah perengan petikan dari buku Auren Uris ms 93. Kalau tak yakin dengan apa Mummy nyatakan di sini hangpa pi cari buku tersebut di mana-mana kedai buku. Hangpa baca sendiri. Jangan la hangpa malas membaca. Ikut contoh Tun Mahathir yang rajun membaca. Kerana malas tu yang hangpa dok melalut sana-sini cakap tak dak fakta yang kukuh.

Begitu juga di dalam kontek KJ yang dok kalut nak berdebat ini. Tak ubah seperti macam penjual obat menjual obat menaikkan syahwat lelaki. Penjual obat untuk "ketengangan yang lama bagi lelaki" ini cukup berjaya mengumpulkan orang-orang yang lalu lalang sehingga kadangkala jalanraya menjadi jam. Bakat pidato yang ada pada KJ hanya layak menjadi penjual obat berkelulusan Oxford.

So many crowd but so little sales. Banyak yang mendengar tetapi sikit yang membeli. Sebab itu Kj nak dapat satu-satu pencalunan pun amat susah dan berhempas pulas. Lagi cemas apabila Mukhriz yang mendahului pencalunannya jauh kehadapan. Sebab itu untuk memulihkan kejantanannya KJ kena menjadi penjual obat. Kalau tidak pemuda akan tanya di mana Teloq KJ?

Mummy dah letih. Hangpa pikiaq la sendiri mesej yang tersurat dan tersirat yang Mummy nak habaq kat hangpa disini.

Lagu P.Ramlee dari Filem Nasib Do Re Mi:
Hai obat, hai obat...mari beli obat. Kalaulah terlambat tak dapat.
Obatlah ini.. hai nama makjun sangkut..salah-salah pakai yang tegang jadi kecut.
Ubat sakit urat, susah kentut, angin sengugut. Mari beli..obat ini...garenti puas hati.

9 comments:

  1. Teransang pula baca posting yang ini...

    ReplyDelete
  2. Jaga....
    Jangan pandang belakang dahhhh...
    Bahaya...

    ReplyDelete
  3. Mummy,
    hati hati sekarang banyak ubat kuat dari China yg ada melamine ,beli yg ori saja mummy di pharmacy yg warna biru mahal sikt tak apa tapi berkesan.
    Pencalunan naib2 presiden UMNO nampaknya pemimpin muda pilihan bhg bhg ,muda tak semesti nya kuat kepimpinan ,pengalaman dan wisdom diperlukan juga rais yatim ,JJ,RTC perlukan utk digembelingkan dgn pemimpin2 muda.
    selain dari penghapusan kuota tempuh jawatan presiden juga perlu di limitkan 3 penggal ( 9 tahun) sahaja. Ketua Pemuda/ wanita/ puteri di limitkan 2 penggal sahaja.

    ReplyDelete
  4. Cheng Ho,
    Hang betoi..Mummy sokong la ni banyak ubat kuat cina yang pakai naik kurap satu badan, jaga-jaga laaa.
    Macam hang kata calun muda seperti 'Ayaq Nira' dan calun tua 'dari Nira ke Cuka'. Tapi Mummy nak tambah ada satu calun lagi iatu tuabangka 'dari Cuka nak jadi Tuak'.
    Kalau semua muda sangat pun depa dok gatai nak buat duit. Dulu RTC pun Tun angkat masa umor dia muda bila naik jadi tua dia dok pi
    jadi loklux kacau betina. Samalam Mummy selisih dengan kereta dia Mercz MR 1, alamak oi...ada betina dalam.Inilah pemimpin yang Mummy ibaratkan dah jadi TUAK.Tak payah laaa dok sokong.
    JJ pulak rekod lama raba betina di Mandarin Hotel pun tak selesai lagi..pun nak bertanding? Takpayah la dok sokong..
    Rais ibarat Mummy macam CUKA. Cakap sikit berbisa. Cakap Mat Salleh berghabok. Mungkin bini pandai bergaya tapi kalau tak kacau pentadbiran kira OK jangan bagi oghang meluat.
    Kuota jangan dok hapus laaa..kalau hangpa semua hapus kuota, hangpa nanti tengok apa jadi? Semua yang nak bertanding tu..jadi calun-calun macam pasar malam. Jenuh hangpa nak tepis. Segenap ketua cawangan, paria mana yang gatai nak lawan Presiden pun ada.
    Awat dok kalut nak limit pulak buat apa? Malaysia tak akan jadi macam la ni..kalau Mahathir dibagi 9 tahun saja. 9 tahun hangpa nak buat apa? Lima tahun pertama hangpa dok bergaduh dengan puak pembangkang pun tak selesai. Jadi hangpa ada 4 tahun nak buat pembangunan, apa sempat hangpa buat?
    Tolak hagpa tidoq, berak dan kencing? Apa pun tak dan....nak buat.

    Jangan dok ubah sana-sini tak tentu asal. Satgi hangpa nak tarik balik tak boleh..

    Nak cari pemimpin? rujuk balik THE DO'S AND DON'T YANG MUMMY SENARAI. JANGAN LUPA...

    ReplyDelete
  5. Yang lebih penting khasiat ubat yang dijual. Ubat yang mujarab akan dicari orang juga walaupun promonya tak canggih.

    ReplyDelete
  6. Rami rang UMNO yang dok jual ubat,kena hambat balik dengan Pak Lah. Mereka dok lobi sana-sana di hotel-hotel.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. jual ubat kuat ler KJ, he he he

    ReplyDelete
  9. hee.. tersinggah jap... " i likess...heeee"

    Orait..

    lagu obat saiful apek ngan KU2..

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.