Saturday, January 17, 2009

Gerakan pelajar menentang Israel dan AS

Sejarah kebangkitan pelajar "the student power" di dalam gerakan mengongcang sesebuah kerajaan tidak harus dipandang kecil. Kebangkitan pelajar di Negara China di mana ribuan pelajar berkumpul di Tianenmen Square telah mengugat pemerintahan negara Komunis tersebut sehingga telah merubah dasar tertutup kepada dasar yang lebih terbuka. Begitu juga kebangkitan pelajar di Indonesia, Burma, Thailand dan Malaysia sendiri.

Di Malaysia betapa gerakan pelajar pada tahun 1974 begitu kuat bangkit memperjuangkan kemiskinan di Baling akibat dari kejatuhan harga getah. Ia bermula dari salah seorang pelajar “undergraduate” Universiti Malaya yang juga berasal dari Kedah pada ketika itu telah menemui satu kes kematian kanak-kanak yang terpaksa makan ubi gadung yang jika tidak dicuci dengan sumpurna akan menjadi racun. Kerana kemiskinan beberapa orang kanak-kanak telah mati kerana terpaksa makan ubi gadung yang beracun.

Apabila isu tersebut dibangkitkan kepada pemimpin pelajar di UM, pelajar-pelajar telah bangun dari satu universiti ke satu universiti sehingga kerajaan kepimpinan Tunku Abdul Rahman pada ketika itu telah tergugat.

Mengkaji sejarah kekuatan gerakan pelajar-pelajar ini ada juga cadangan dari beberapa rakan, mengapa tidak hari ini pelajar-pelajar di seluruh universiti menggerakan gerakan “anti Israel dan Amerika” melalui internet seperti web-web social dan semua jentera-jentera web. Kata rakan tersebut mungkin ia harus bermula dari universiti tempatan dan dilebarkan sehingga semua universiti-universiti di seluruh dunia ini.

1 comment:

  1. Masih terasa kepedihan gas pemedih mata semasa demonstrasi pelajar 1974.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.