Sunday, May 31, 2009

Kesilapan "Wira Tak Didendang" - 2

Kemelut perbahasan kepulangan Chin Peng telah menjadi emosional di kalangan orang-orang Melayu. Jaguh akhbar Melayu, Utusan Malaysia saban hari memainkan isu ini.
Hakikatnya terdapat kekeliruan dan samar-samar di dalam perjanjian kerajaan Malaysia dan PKM yang dilakukan oleh "Wira-Wira Tak Didendang".
Di mana "The Unsung Heroes" ini seperti yang diagungkan oleh Zam? Mereka harus tampil sekarang dan menjelaskan kepada rakyat negara ini apa sebenarnya intipati perjanjian yang mereka tangani tu.
Hari ini kesan dari perjanjian tersebut telah diputar-belitkan oleh Chin Peng. Yang sebenarnya Chin Peng tidak pun perlu pulang ke Malaysia tetapi hantunya telah berjalan, merayau-rayau dan merayap-rayap ke dalam urat saraf darah Melayu sehingga menaikan emosi yang tidak tentu pasal.
Melayu mula emosional dari rasional apabila menyebut sahaja nama Chin Peng. Pada hal Chin Peng di Bangkok sedang bermewah-mewahan dengan jutaan wang sumbangan parti-parti komunis dunia. Mungkin Chin Peng sedang ketawa berdekah-dekah melihat sandiwara Melayu ini.
Persoalannya, benarkah mereka ini WIRA seperti mana tulisan Zam, bekas Ketua Pengarang Utusan Malaysia? atau mereka telah membelot kepada rakyat Malaysia dan perajurit kita?

33 comments:

  1. Cik Mamiii...
    Apa yang terjadi hari ini adalah sejarah hari esok.
    Tapi Mahathir dah kata melayu mudah lupa. Apa nak heran?

    ReplyDelete
  2. shamsiah fakeh wanita melayu. jadi bila beliau dibenarkan pulang nasib org cina tak bising hehehehe

    geli geleman dgn melayu hipokrit mcm pandai sejarah. tapi takpe la ini kan tanah melayu.

    ReplyDelete
  3. Apa nak buat selama ini kita di asuh hanya yang menang adalah hero..walaupun cara menang mengunakan taktik kotor..
    tak salah jika di kata kan umno potong tang kona sewaktu membodek british untuk kemerdekaan..

    ReplyDelete
  4. Maidin bapa RashidMay 31, 2009 at 10:12 PM

    Kalau dulu kita agungkan hang tuah sebagai hero. Hari ini anak muda kita sedar yang sebenarnya hang jebat.
    Tidak mustahil lagi 10 tahun Chin Peng ditatang sebagai pejuang yang suci?Tokoh peliwat pun kita sokong.
    Apa nak kata?

    ReplyDelete
  5. Betui kata Maidin bp Rashid, apa nak heran orang Melayu la ni, tokoh PELIWAT pun disokong - esuk2 orang melayu jadi jaguh kata Sultan dan YDP Agung dah tak berguna lagi. Itulah orang Melayu jadi pecacai cina dan india

    ReplyDelete
  6. Biasalah dengar "Belilah barangaan keluaran Bumiputra",tapi tu dah lama dah.......?Nak belipun time ada pasar malam.Tapi banyak la nie dok pi beli kat Econsafe @ Tasco.

    ReplyDelete
  7. mummy....apa nak hairan kan sekarang ni macam2 boleh jadi...samada semangat marah geram masih membara di hati sebahagian daripada kita masih ada tapi semangat itu tak pernah diguna pakai untuk menaikkan semangat demokrasi....hanya luahan bila Chin Peng nak balik sini? fikirlah....sedangakan dalam kekawan mmumy rokiah dlam UMNO pun banyak yang mcm Chin Peng tapi masih di sokong pakai? ada yang beria-ria keluar UMNO tapi bila masuk balik.....samalah macam Chin Peng bila dah tua insaf dan kembali teringat pada tanah air sendiri...ada kita kaji kenapa beliau pergi dulu dan kenapa jadi komunis kerana zaman tu zaman perang...jadi Jepun pun sama kenapa kita boleh pula toleransi dan bekerjasama dengan Jepun.....CAKAP TAK SERUPA BIKIN......

    ReplyDelete
  8. BETUL KATA pUTERA sULONG,,,,,MELAYU MUDAH LUPA.....PETIKAN KATA-KATA MAHATHIR TAPI HERAN JUGALAH MAHATHIR PUN LUPA DULU BERIA-IA KELUAR UMNO SEKARANG MASUK BALIK....LUPALAH KATAKAN.....JADI KEKALLAH SLOGAN MELAYU CEPAT LUPA SEBAB TU "PKR" BERJAYA SEBAB KERJASAMA SEMUA BANGSA JADI KALAU LUPA ADA YANG MEMPERINGATKAN....TAK MACAM UMNO...LUPA MEMANJANG BUKAN GITU MUMMY....

    ReplyDelete
  9. kalu tak bg chin peng balek tak pa la,,,tp bg la balasundram balek,,dia bukan komunisss,,dia nie bekas poliss,,,dia nie bukan membawak idelogi apa pun,,tp sama jugak hal hukumannya mcm chin peng,,,nie lagu mana plak nie

    ReplyDelete
  10. mujur ada Utusan Malaysia (UM ) yg dapat sedarkan kemarukan dan kekolotan serta kecetekan minda melayu. (yg konnya belajar sampai luar negara. Belajar unt lulus periksa bukan belajar menambah ilmu di dada. itulah melatyu yg kononnya berlagak pandai dan rosakkan bangsa).

    kalau tak ada UM dah lama melayu terkubur dan terkambus di tanah air sendiri.

    minda nmelayu terlalu cetek mengenai hak, emosi dan kepentingan diri.

    Melayu mudah dan sanggup tergadai dan menggadai. bangsa sanggup gadai. maruah rela gadai. bini pun tergamak digadai. kerana apa? kerana melayu maruahnya tak keruan. bangsa jadi mainan. agama jadi pertaruhan. maruah jadi gadaian. itulah melayu yang kononnya elit, bijak dan gilakan transformasi... serta mabuk nak memerintah... sudahnya ayam menang kampung tergadai...

    yg peliknya. melayu yang bodoh sombong dan kemaruk merosakkan bangsa dan agama itu masih ramai juga pengikut? ada ilmu ke mereka semua tu? atau sekadar jadi pak/mak turut kononnya nak tunjuk diri pun bijak pandai?

    haru benar melayu...

    ReplyDelete
  11. cina yg bunuh ramai melayu pun, melayu buat tak kisah. malah melayu nak sanjung lagi cina tu.

    kerana kepentingan politik, maruah bangsa sanggup dicalar balar dan dinajiskan.

    itulah ceteknya ilmu politik, ilmu emosi dan ilmu minda melayu.

    politik melayu memecah belahkan bangsa. asal dapat berkuasa dan makan gaji lendir bangsa.

    cina berpolitik utk kepentingan bangsa biarpun berlainan fahaman. itulah kebijakan mereka.

    melayu masih cetek berpolitik. mereka tak tau apa tujuan berpolitik sebenarnya. melayu berpolitik utk mengurangkan kuasa melayu. memadanmkan sejarah melayu. menggadaikan negara melayu.
    sungguh teruk politik melayu.

    sanggup guna agama, fitnah, caci bangsa sendiri tanpa rasa berdosa, sebab gila kuasa.

    maruah tergadai pun tak apa.

    kalau pembangkang memerintah, mampukah pas (melayu) berkuasa? atau sekadar jadi boneka dgn berputih mata melihat bangsa tertindas dan terseksa di negara sendiri?

    kalau nak sedar, sedarlah dari sekarang.

    sedar sebelum lebih parah. jangan sampai merempat di tanah air sendiri.

    (bukan perkauman, tapi realitinya mungkin amat menakutkan.)

    ReplyDelete
  12. dah melayu mcm tu,,nak buat mcm mana,,,jgn nyesal lak dilahirkan sebagai MELAYU,,,eekk,,mak bapak melayu,,,,nenek moyang melayu,,keluar anak nanti pun melayu ,,.abeh camner?
    TAK KAN MELAYU HILANG DIDUNIA,,,cuma takot MELAYU AKAN HILANG DUNIANYA,,,

    ReplyDelete
  13. Tak akan Mmelayu hilang di dunia, Takut Melayu hilang dunianya?
    mmmmmm????????? ye tak ye....

    ReplyDelete
  14. 1.Ideologi komunis lahir akibat kelemahan melayu dalam berpolitik dan lebih malang lagi apabila ada pula melayu yang sanggup jadi talibarut dan jadi alat memusnahkan bangsa sendiri.

    2.demikianlah kebodohan bangsa kita yang kini telah kita sedari dan lebih ramai rasanya melayu yang ingin melihat bangsanya terus maju dan menjadi teraju kepimpinan dan mempertahankan ketuanan di negara ini demi keadilan dan keamanan berterusan berlandaskan perlembagaan negara.

    3.sebut ketuanan tidak bermakna melayu itu perkauman dan megorbankan kepentingan kaum lain yang telah dijamin oleh keutuhan perlembagaan negara tetapi ketuanan melayu adalah hakikat yang perlu dihormati dan diterima kaum lain sebagaimana melayu itu sendiri menerima dengan hati terbuka hak kaum2 lain yang sepetutnya menjadi hak mereka.

    4.perkara ini telah banyak dan berkali-kali disuarakan dan rasanya kaum bukan melayu dapat menerimanya. Melayu tidak perlu risau tentang sokongan politik daripada kaum2 lain asalkan hak2 mereka terpelihara dan melayu tidak mengusiknya dan kaum bukan melayu menghormati perkara yang sama.

    5.Bila melayu berpecah maka melayu terpaksa bergantung kepada kaum2 bukan melayu dalam kuasa politik.keadaan ini sangat tidak baik kepada melayu disebabkan ada sebilangan bukan melayu merasakan ada perkara dalam perlembagaan yang tidak memihak kepada mereka.

    6.Negara kita akan terus makmur apabila semua kaum menghormati dan menyanjungi perlembagaan negara yang mana tidak memihak seratu peratus kepada mana2 kaum hata melayu sendiri yang terpaksa berkorban sesetengah perkara. dalam masa yang sama kita perlu akui sumbangan kaum2 bukan melayu dalam pembangunan negara tetapi tidaklah sehingga melayu terpaksa membayar dengan harga yang sangat mahal dengan menyerahkan segala-galanya.

    7.kerajaan yang ujud semenjak lebih 50 tahun yang lepas perlu diteruskan dan dipertahankan oleh semua kaum sepertimana sebelum ini.Tiada siapa boleh menidakkan pencapainan dan kecemerlangan kaum2 bukan melayu dan melayu disebabkan kerjasama yang lepas, jadi apakah alasan terbaik untuk merungkai ikatan ini.
    Apakah kaum2 bukan melayu yang sudak kelihatan bertindak keterlaluan bagitu yakin akan mencapai hasrat hati mereka dangan memingirkan diri mereka dari melayu dan pantaskah sudah melayu mencari haluan masing2 selepas sekian lama mereka menyedari perpecahan adalah satu kelemahan yang memusnahkan.

    ReplyDelete
  15. Maidin bapa Rashid

    Mungkin musuh sebenar sesuatu bangsa itu ialah kaum mudanya sendiri!
    Generasi yang menggigit tangan yang memberi; dan bertaburan di IPT, kaca MTV serta di pinggir blog-blog anarki

    ReplyDelete
  16. Memang betul la..tu Mami.Hantu-hantu Chin Peng inilah yg sedang mempertikaikan social contract, hak istimewa Melayu, kuasa Raja-Raja.
    Apa bezanya Chin Peng pulang dgn Chin Peng tak pulang?

    ReplyDelete
  17. Ehemmm...yang peng dan gang...
    ketua One malaysia dah di negara cina la ni..apa pula model dan plan dari negara cina untuk bawa masuk mesia kali ni...

    machai di malaysia dok kutuk cheng peng ...ketua one malaysia dok korek resepi baru dari negara china..

    aku pun tak faham apa pulak drama umno nak tayang pada rakyat kali ni..

    ReplyDelete
  18. Tak hairan la mami komunis pun sokong ni kan pulak yang ni .....
    Mungkin tidak banyak yang mahu kita ceritakan mengenai pilihan raya kecil Penanti yang berjaya diperlekehkan oleh BN dan UMNO sehingga pilihan raya ini menjadi satu pilihan raya kecil yang amat membosankan. Pilihan Raya yang sengaja mahu diadakan bagi mengalunkan muzik irama Ibrahim ahirnya menjadi satu usaha yang memalukan Anwar Ibrahim sendiri apabila pilihan raya kecil ini tidak mendapat layanan oleh parti terbesar di Malaysia Barisan Nasional.

    Apa yang dapat kita analisakan dalam pilihan raya ini . PKR kini kehilangan hampir 1000 undi Melayu. Mungkin mereka sudah mula sedar.

    Kami lebih berminat untuk bercerita mengenai seorang penceramah PAS yang pada satu ketika dahulu sungguh popular dikalangan oran-orang Pas dan Pembangkang. Mulut beliau yang sentiasa bermian dengan kata-kata nista terhadap kerajaan BN dan sering mengutuk anak anak remaja yang berperangai tidak baik Ayat Al Quran menjadi sandaran dan kata kata manis yang mempengaruhi pendengar ceramah membuat jumud-jumud Pas menjadi cair seperti apa yang berlaku kepada penyanyi wanita Waheeda.

    Ustaz,,,,,Akhil , kelihatan di panggung wayang menonton tayangan tengah malam bersama Waheeda, bercandai di persisiran pantai di tengah malam. Itu yang kita nampak , yang kita tak nampak tidaklah pula dapat kita ceritakan.Yang buruknya pula Ustaz ini sudah ada isteri ada anak dan tidak pernah balik lagi ke rumah berbulan-bulan lamanya. Inilah yang dikatakan , tuhan itu kaya, sekelip mata saja memberikan balasan , dulu kutuk kerajaan bagai nak rak , sekarang , keluarga sendiri , rumah tangga sendiri serabut tak dapat nak uruskan.

    Kini isteri ustaz Rock sudah mula bersuara dan membuat tuntutan . Ustaz Rock mendiam diri seribu bahasa.

    Bila ustaz Rock jadian ini mengutuk kerajaan semua orang Pas terkeluar air liur mendengar , rupanya ustaz ini bercerita mengenai pengalaman beliau sendiri. lantas mereka takbir , Allah hu akbar.bila ustaz rock menipu mereka……
    sokong anon 1jun 854am.

    ReplyDelete
  19. Tak salah pi Cina ambil yang baik, yang tak baik tu tenguk yang tak baik bawa balik yang tak eluk. Benar kata benar yang salah kata salah. Aku sokong YB Utz Taib Imudin tak sokong ulama palsu PAS .... nak tau sa Nik Aziiiiiiiiz tu la.

    ReplyDelete
  20. mamat akil ni dulu lagi pas tak percaya..ustaz koperat..cari makan ma..kini dah ada slot sundri di astro..donia pun luas..tergoda juga dia akhir nya..lumrah alam..

    umno perlu sedar..berapa ramai ahli umno kini telah berhijrah kepada pas ? kalau tidak tak kan lima negeri boleh jatuh ..tak sedar lagi kut...dendang la lagu lama umno tu.janji umno terus telungkup PRU 13 nanti..

    aku dulu umno ...kini pas..kini bahagia amat sangat...tak ada dok pening nak rebut jawatan dan rasuah politik..

    ta ta umno..

    ReplyDelete
  21. "lantas mereka takbir , Allah hu akbar.bila ustaz rock menipu mereka……
    sokong anon 1jun 854am."

    ustaz akhil ka sapa ka,,tu kan sume manusia,,,melayu kan eekk,eekk,eekk..hehehehe,,,nak buat mcm mana,,,dah nasib keturunan kita mcm nie,,,tiap tiap hari dok mengadap blog,, dapat la habuan,,..

    ReplyDelete
  22. Gelog Gajah ang malu la sikit ngeri yg PR menang tu tak dak la sangat nilai PAS di situ..klau ada pun BN dok kasi pinjam semenatara jer next GE-13 BN akan amik la balik..ang tak perasan ker perak menteri besar pas ang yang dah naik sasau sekarang ni. Perak lane BN dah amik balik dari PAS tu yang org pas macam ang ni dah jadi macam kucing kehilangan anak..melilau kata DS NAJIB...asyik mengiau..cari tikus ker..perak BN dah ambil balik..ta ta...

    ReplyDelete
  23. spesis2 yg meloncat ke pas sebab kecewa tak dapat apa2 dalam umno. atau dah limas enam kali dapat, bila tak dapat kali ke 7, umno pun jadi jahat.

    itulah manusia hancing yg amat. muka tak tau malu. muka tebal 400 lapis. hancussss..!

    ReplyDelete
  24. he he..aku dah naik meluat tgk kelaku orang umno..bawa fahaman amat sial..rasuah ok , judi, arak , hiburan ,balun semacam je..
    cukup la..selama aku kenai umno ..yb yb umno haram sepatah pun tak penah ajar hal agama..jgn kan nak ajar kat surau , mesjid , dalam majlis umno pun harap tok lebai lain yang baca doa..dgn tok lebai tukang baca doa pun nak kena huloq selai dua...tu la gaya umno..harap yb umno baca doa..pakai siang la jawab nya...

    kita dah tua tua ni bukan nak harap apa sangat..harta pun dah cukup tak abih makan..itu pun bukan dapat dari umno.kena cekau sundri la..kalau nak harap umno pakai mampuih la..lagi pun aku mmg sejak dulu mmg tak kemaruk dgn janji2 umno ni..kalau janji semua nak bagi..bagi la pada orang lain yang sepatut nya..kerana aku tak layak terima apa apa ..kini aku jadi pemberi dari penerima..

    kalau zambery rasa dia mb sah ..lantak pi kat dia la..nak rampas apa cara pun aku tak heran kerana aku kenai sangat dengan tabiat umno..kita tunggu PRU 13 ni..zambery aku akan pastikan dia balik memukat kat pangkor .
    cuba tanya zambery...kena halau di batu gajah ..muka tebai ke tidak ?..kena halau di batu lapan lekir rasa kulit muka tu tebai lagi ka?..ingat tu tanda orang dah meluat amat sangat..hangpa pencacai bukan tau sangat kisah sebenar...hanya dok tunggu kelentong zambery ja la..ta ta..
    dulu umno kini pas..

    ReplyDelete
  25. askm. i am a 50 yr old guy from penang, now dok di kl. nak tanya sikit..awat boh gammbaq macam tu kat profile...tak baguih lah.. tak islamic lah..mami penang tak buat macam tulah. so please tukar ok..your commenters dok tuduh tukang peliwat pun orang sokong...just a reminder.. bila kita tuduh tanpa saksi yang sahih.. telah ditetapkan dalam alquran yg kita akan disebat 80 kali sebab buat tuduhan tanpa saksi..ok mungkin telepas disini...tapi diakhirat nanti...so janganlah dok tuduh tak tentu pasai tanpa bukti...kembalilah kepada alquran dan sunnah rasul sbg panduan hidup..insyaallah pasti berjaya dunia akhirat.

    ReplyDelete
  26. org melayu menang sorak, maruah tergadai.

    harapkan pas..? hamPas..!

    mujur ada umno/bn, aman juga sampai 52 tahun.

    harapkan pas? dah lama dap memerintah. pas jadi lembu cucuk hidung tarik dengan serban.

    mujur ada umno/bn dapat belajar tinggi2. sayang, ilmu tak tinggi. tak tau nak nilai yg mana berbudi dan yg mana dengki dan busuk hati, mabuk nak berkuasa, kepala kena tonyoh oleh dap.

    malang melayu tak sedar diri. aku nak tengok gak dap merintah, apa jadi dgn melayu2 yg sokong pas/dap/pkr tu... akan bertambah senangkah atau akan menderita bertimpa-timpa mereka agaknya.

    ReplyDelete
  27. Si Pekik AKA Si Pekak,

    Kenapa orang muda jadi macam tu? Sebabnya

    1. Orang tua yang tak sedar diri nak kekal berkuasa dan bersikapt tongkat langit, tengok lah sikap ketua cawangan umno sanggup, ambil anak beranak adik beradik jadi ajk, yang muda & pandai sikit di cantas. Bagi idea dianggap nak lawan ketua. Org muda mana nak dekat kalau perangai macam ni?

    2.Sistem pendidikan-orentasi peperiksaan baca, hafal tulis balik ambil berpuluh2 subjek SPM konon nak jadi pelajar terhebat. Asyik buku teori ja , tak belajar bercampur dengan msykt . Cemerlang dalam akedemik tak semesti cemerlang dalam hidup. COntoh KJ
    Baca sejarah sebab nak score A. bukan nya nak memahaminya dan mengkaji.

    Kaji sebab dulu bang dan buat perancang dan perbetulkan..

    ReplyDelete
  28. dalam pas pun ada anak beranak. tak caye? tanya nik aziz, menantu dia keje kat mane?

    sama aje bro... kalu dah berkuasa, kupiah mana, serban jatuh kat mane.

    tp peliknya, pas ambik anak menantu keje dalam syarikat anak negeri, tak ada kes pulak ye? sprm tak nampak ke?

    kalu umno tu, tak sempat2 nak tangkap, nak tunjuk buat keje konon.

    ReplyDelete
  29. Mummy,,

    mana pi nie lama tak denganq habaq nke,,mai lar kita tukaq topik plak kot,,,cerita bab along pulak kar noo,,

    ReplyDelete
  30. silap haribulan kalu DAP memerintah malaysia..habis semua geng komunis dibawa masuk..mati kita nak lari ke hutan weh!!!

    ReplyDelete
  31. Salam mummy,
    wa mau ckp itu melayu tak reti berpolitik..yg ini melayu reti meruntuhkan bangsa dan agama..melayu mmg suka bersorak..tak kisah kg nk tergadai, tergadai lar..yg penting hati mau suka beb..hati mau puas..kalo tak tidaklah terkenal perkataan "amok"..kan melayu suka mengamuk bagi hati puas..

    aku melayu, darah tak campur..100% melayu..tp aku akui melayu mmg bangang..nk buat macamana, aku dh lahir sebagai melayu..nk kata malu, mmg lah malu..sungguh2 malu dgn perangai melayu yg tak abis2 bergaduh..bangsa lain hati manyak lor!! bangsa yg hanya 18% sahaja kat malaya ni pun dh buat macam2 tuntutan, mcm lar negara ni mak bapak dia punya..try to imigine brother!!!

    ReplyDelete
  32. To Anon 01 June @ 12.01

    Tun Mahathir keluar UMNO kerana apa dan masuk balik kerana apa? Bukan kerana mudah lupa..... study la sikit.

    Mengenai Chin Peng, asasnya kena faham objektif perjuangan mereka. Objektif mereka hendak menjadikan Tanah Melayu sebuah Republik Komunis.

    Cuma orang Melayu tidak nampak. MPAJA telah berjaya mengabui British dan orang Melayu yang mereka ini berjuang membebaskan Tanah Melayu dari penjajahan Jepun.

    Janganlah kita terpedaya lagi.

    Di jemput melawati maksubee.blogspot.com untuk berkongsi.

    ReplyDelete
  33. KORANG CAKAPLA SAMA2 KORANG, BUAT PERSATUAN LAGI BAIK. PERS. PENYOKONG KOMUNIS SEMALAYSIA.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.