Friday, July 17, 2009

Manik Urai : Kelantan and the Kelantanese

Seperti satu lumrah, budaya, style atau memang perangai begitu apabila menyebut Kelantanese semangat kenegeriannya begitu menebal.

Ianya bermula dari ”boarding school” di mana setiap sekolah yang ada pelajar-pelajar Kelantan mereka akan bersekongkol sesama mereka sahaja.

Jika di Universiti mereka akan berkawan sesama mereka sahaja, jika ada perdebatan mereka akan berdebat habis-habisan sehingga mencetuskan pergaduhan. Jika berlaku kekasaran dalam bersukan seperti bolasepak pastinya pergaduhan akan berlaku sehingga di luar stadium atau padang bola.

Jika mereka menguasai syarikat besar seperti Permodalan Nasional Berhad mereka akan membawa masuk sebanyak mungkin geng-geng Kelantanese atau orang Kelantan. Kalau Menteri dari Kelantan maka banyaklah agensi-agensi di bawah kementerian tersebut akan dikuasai oleh orang Kelantan.

”Tribal spirit” mereka begitu kuat hanya kepada Kelantanese atau orang Kelantan sahaja tidak kira benar atau salah.

Apa pun yang sukar ditandingi dengan orang Kelantan ialah Mek Kelate, mereka memang menawan dan pandai melayan suami.

48 comments:

  1. betul gak tu, sama gak suatu ketika dahulu kalau MB dia orng jawa habis semua suku sakat jawanya di bawa masuk, dogol la, paeng lah...semuanya kroni toyo..wakakakakaka

    ReplyDelete
  2. Pasal pengotor dan rumah berselerak pun no 1 jugak..

    ReplyDelete
  3. Bullshit...

    Tgh heboh 1 malaysia, ada lagi yg punyai pemikiran kenegerian.

    kalau gini la mentalitinya..
    macam mana nak satukan melayu, cina dan india?

    Fakta dan realitinya ramai org kelantan ada di seluruh negeri di malaysia ni.

    Memang sifat manusia, bila merantau di tempat orang mesti mencari saudara yang kita kenal dulu. Bila ramai2 berkumpul nampak macam berpuak.

    Jgn kata orang kelantan, bahkan kalau org penang, johor dll negeri sekalipun bila dalam situasi yang sama akan wujud juga perkara sebegini. Tapi keadaan telah berbeza skng, kemajuan telah merentasi sempadan, hari ini anda berada di perlis, hari ini juga anda boleh berada di johor, sabah dan sarawak. PMSI dah balik kepada BM balik, pemikiran kita jgn la nak balik kepada zaman 60an 70an balik.

    Si bodoh kluang... ceteknya otak hang. org kelantan je ke yg pengotor dan rumah berselerak? jgn la provokasi sgt.

    Kalau si kluang ni dilahirkan sbg Bangla @ Myammar @ Indon @ Nepal, mungkin anda adalah salah seorang yang berkumpul di Kota Raya KL pada hari sabtu dan ahad.

    Tanya la dia untuk apa?

    Satu Malaysia ke Satu Kelantan?

    ReplyDelete
  4. pengotor?rumah berselerak?wah..sepanjang saya dok johor,semua rumah orang johor bersih la..saya dok kel semua pengotor.ye ke?.buka mata brader..apa yang ada tempat orang pun ada tempat kita..cuma cara kita menilai sahaja..mungkin saya buleh kata orang johor ni semuanya cakap besar..agak2,blh terima ke?

    ReplyDelete
  5. Artikel sampah!!!

    ReplyDelete
  6. Si anon 3.35 yang bijak pandai tapi bengong, aku tak kata hang pengotor dan penyelerak tapi kalau hang termakan cili dan rasa pedas memang padan muka hang.

    Cerita perangai orang Kelantan ni buka cerita rekaan, bukan kira dulu tapi sekarang pun tetap ujud, makin terlampau tetapi bagi orang Kelantan sendiri, ini satu kebanggaan mereka walau apapun pandangan orang luar.

    Mereka tidak sempat berkemas kerana kebanyakkan kaum wanita sebok berniaga dan lelaki tidak mengambil alih peranan wanita di rumah dan kekotoran ujud disebabkan masalah air yang teruk dari segi sumber dan prasarana atas kelemahan kerajaan PAS sendiri.

    ReplyDelete
  7. Beginilah jadinya bila Malaysia Tanah Melayu dipenuhi dengan Jawa bangsat. Wahai Jawa Kluangman, jangan ingat kamu ni special sangat. Otak sempit pemikiran macam mat rempit mcm ni lah yang akan membinasakan umat Melayu masakini.. masih ada lagi pemikiran sempit mcm neh..Tanah kat Johor tuh tak lama lagi abesla kena kebas..Itu pon masih nak ditakuk lama lagi ker?

    ReplyDelete
  8. sokong... orang kelantan memang mempunyai semangat kenegerian yang tebal. amat tebal. mungkin Nik Aziz kena beri pandangan beliau kerana ini mungkin kesan dari assabiah kelantan. Bagi orang kelantan, jangan marah orang lain dengan artikel ini kerana ianya benar. benar sebenar-benarnya.terima pandangan dari orang bukan kelantan. Atau orang kelantan je yang cakap benar? ehehehe.

    ReplyDelete
  9. mak menakan aku org kelantan..dulu,masa aku baru kenal..aku puji habeh ttg kebaikannya..tapi lama2 aku mula terasa ada sesuatu yg tak kena..pak menakan aku dah jadi macam org bodoh jee..hari2 kena tengking..baru2 ni suruh mak aku jual tanah pusaka tok aku yg sekangkang kera..katanya mak menakan aku nak pi melancong Autralia..tak cukup modal..hampa pikiaq la tgok..padahal mak menakan aku ni bukannya kerja pun surirumah sepenuh masa

    ReplyDelete
  10. Apa sangatlah nak melenting kalau itu kenyataan kecuali minda yang tidak boleh terima kritikan dan membaiki kekurangan.

    ReplyDelete
  11. kluangman,

    Apa yang kenyataannya ?

    Ada statistik yang sahih ker ? Sumber mana ? Sumber Singapore ke?

    Main kuar mulut jer tarak guna la brader ..

    Patut la Pulau Batu Puteh kasik free2 jer kat Spore, jual air kat Spore plak lagi murah dr jual air kat Melaka .. hahahha ..

    Cerdik sungguh org Johor ..

    Keturunan Pak Pandir dan Lebai Malang ..


    p/s :
    Brader, nanti kalau Johor dah 100% absorbed jadi Singapore, jemput2 la datang duduk Kelantan ..

    Kalau segan pun, Pulau Bidong kat Tganu kan ada ...

    Bwahahahahah ~

    ReplyDelete
  12. Mummy....
    seronok gak artikel ni tapi sebok la sekarang lain kali lah ya komen.

    Sebok sekarang ni sebab hal kematian beng hock tu la..kalau jatuh dari tingkat 14 mau bersepai kepala dia dan kena kutip satu persatu.
    Ada yg tak kena disini...Minta Parti MCA, Gerakan, Supp, Sca, Gomo blog cuba la buat sesuatu untuk mencari kebenaran..Teekiat, Yenyen, Teck Lee, SoLek, Tsu Koon kena usahakan sesuatu untuk cari kebenaran..Tak kan diam jer. harap nama cina jer sama...

    Mummy....bayak kepelikan melihat mayat mendiang tu...

    ...and justice for all...

    ReplyDelete
  13. WPIskandarMan - soal statistik, hang pi lah tengok di Kelantan dengan kepala mata sendiri dan jangan pakai akai kepala lutut.

    Cerdik ke tidak Johor ni tak tahulah, tapi ramai pula orang Kelantan datang cari makan. Kalau buka kedai makan pun dah pandai jadi pembersih.

    Lebih baik mengaku bodoh dari mengaku pandai - itu antara tanda orang2 pandai.

    ReplyDelete
  14. Betul.. Masa saya belajar di IPT, sy hanya berkawan dengan pelajar dari kelantan, Siam & Cina kelantan adalah kawan rapat & sampai sekarang berhubung. Dan yang penting.. Semua kechek kelate pekat..dop bunyi pong China atau Siames..

    ReplyDelete
  15. ore klate

    tok mummy, saya rasa baik tok mami buang artikel ini, sebelum tok mami dibenci oleh org klate yg ada dimana2 saje,

    saya kalu nak ikut hati panas barang, mau nya nak ajak malaun yg dok kutuk klate dalam blok ini bertumbuk, nak pakai apa, keris , pisau, pedang,pistol, kapak kecik, cakap aje dimana.

    ReplyDelete
  16. UMNO dipenuhi dengan Jawa seperti Kluangman nih..Puak2 Khir Toyo sume dalam UMNO nih..tambah lagi geng2 mamak campuran..huhh patutlah UMNO busuk lagi membusukkan..

    ReplyDelete
  17. WPIskandarMan - soal statistik, hang pi lah tengok di Kelantan dengan kepala mata sendiri dan jangan pakai akai kepala lutut.

    -------------------------------------

    Orang Johor kaya dari hasil jual tanah sendiri pastu terus berpindah. Tabiat orang Jawa mcm tu lah menjual tanah air orang Melayu yang asal mcm Khir Toyo gak. Penggadai negara! Pengampu UMNO! Walaupun penduduk Kelantan miskin, tapi jangan harap kitaorg nk jual tanah tempat tumpah darah kite neh. Tapi betul ke penduduk Kelantan miskin???

    ReplyDelete
  18. Kalau ade pejuang mcm Kluangman dalam UMNO camnih, bermakna jangan sape2 harap nak sokong UMNO lagi..baik undi Bebas ajer la..sebab aku anti-PAS kekekee

    ReplyDelete
  19. Ramai betul rupaya yang anti dengan rakyat Kelantan neh. Hahaha. Pesal? Bisnes tak kencang ker?

    ReplyDelete
  20. Nak tengok UMNO, tengok lah di sini. Ini semua propaganda UMNO untuk melingkupkan lagi hubungan sesama Melayu Islam selepas PAS juga menjalankan dasar pecah dan perintah.. UMNO dgn PAS sama saja. 2x5 = 5x2..

    ReplyDelete
  21. Salam semua,
    Laaa ... kenape lah hal oghe kelate buat korang gaduh2! Tak payahlah nak gaduh, semua hamba Allah belake. Tak ada yang lebih atau yang kurang kecuali mereka yang bertakwa pada Allah. Mengecop orang ikut negeri hanya satu generalisasi. tengoklah orang atas diri mereka sebagai individu.

    Aku oghe kelate, kawan dengan semua orang. hairan bila orang buat trademark orang atas negeri walhal setiap individu tu berbeza. macam orang cop orang terengganu kedekut (cakap2 oranglah) tapi semua kawan aku orang terengganu baik2 dan pemurah belaka!

    kakak ipar aku orang jawa johor ... baik pun aku ngan dia ... dan sayangnya dia pun taklah pembersih sangat dibandingkan dengan mak aku yang amatlah pembersihnya( mak aku oghe kelate sejati)

    dan wat cucunizar lak, aku pulak ada pak menakan(dah arwah) yang kawin dengan orang utara tapi lepas kawin, hbgan dengan keluarga di kelate renggang yang amat ... wat rumah macam istana kat KL pun, adik beradik sendiri hidup taklah senang, ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang ... hanya sebab lebih kan isteri ....

    so bab perangai buruk orang ni sebenarnya toksah lah nak generalisasi kat negeri sangat ... letak ia sebagai sifat individu ...

    apa2 pun tepuk dada tanya iman ...

    ReplyDelete
  22. untuk makluman mummy, Pu3 Merbok telah kembali ke landasan benar apabila Ketuanya telah kemnbali setia kepada Ketua Bahagian.

    ReplyDelete
  23. Anom 3.10,
    Apa hang kata? Ketua Puteritu sapa? dia cium bontot Tajul kembali ka?
    Dia taat pada UMNO bukan Ketua Bahagian.

    ReplyDelete
  24. Anon 10.12: saya kalu nak ikut hati panas barang, mau nya nak ajak malaun yg dok kutuk klate dalam blok ini bertumbuk, nak pakai apa, keris , pisau, pedang,pistol, kapak kecik, cakap aje dimana.
    ..................

    Ini satu lagi perangai terpuji orang kelante - nak guna hukum rimba - perangai puak pas - dia saja yang betul.

    Kita dah jumpa di MU - awak menang 65 undi je - tu pun salah kira..menang ehsan.

    ReplyDelete
  25. Kalu perhatikan komen kluang bengio ni... memang dia tak puas ati dgn org kelantan la. Tang negetif je dia nampak pastu besar2kan dan heboh mcm ayam beteluq. Aku rasa antara sebab dia jadi gitu..

    1) Dia minat kat 1 minah kelantan pastu minah tu tak layan dia sebab dia xhensem ( dapat terbang kalu muka xhensem buat pe). Frust beb..

    2) Dia bukak kedai tomyam berdekatan dgn kedai org Siam ( dia kata org kelantan sb org Siam tu dialek mcm kelantan bunyinya)Kedai dia bankrup sb tak mampu bsaing.... mana nak laku jual tempe dan lontong sblh kedai tomyam. Buktinya "Cerdik ke tidak Johor ni tak tahulah, tapi ramai pula orang Kelantan datang cari makan. Kalau buka kedai makan pun dah pandai jadi pembersih."

    3) Dia tak puas hati sebab Kelantan di bawah PAS. Buktinya "masalah air yang teruk dari segi sumber dan prasarana atas kelemahan kerajaan PAS sendiri."
    Hallo.. bro kalu gini gayanya ko punya otak sampai kiamat pun BN tak dapat rampas kelantan. Terbaru, sebab kecewa MU kalah kau marah org kelantan.


    Ada byk crite pasal keburukan setiap warga negeri di Malaysia ni. Nak cerita ke ? untuk apa? Supaya semua org kutuk-mengutuk antara satu sama lain..( nak jadi juara kenegerian )

    Apakah ada hanya satu negeri yg mempunyai budi pekerti dan sopan yang santun sgt2 dan satu negeri memang buruk perangainya. Cthnya gini la.. (Kejatuhan Pulau Batu Putih kepada singapura adalah disebabkan kebodohan orang-orang johor pada masa dulu)- Ini adalah fakta.. tapi orang johor bleh terima ke kenyataan mcm tu

    Si Kluang, Hang ada dgr tak apa TPM kata semalam? Org UMNO kena sekolah balik... Hang dah daftar ka.... Belajar balik camana nak yakinkan semula rakyat jelata supaya memilih BN. Lepah belajar sampai darjah 6, baru la bleh nak wat blog.

    ReplyDelete
  26. Melayu paling best adalah Melayu Pulau Pinang
    Tanah tinggal dua depa hasil kedurjanaan UMNO/BN, mereka masih galak berboria

    melayu Johor, habis segala tanah , pasir, air dibagi free kat Singapore
    Ramai Mleayu Johor menghuni akademi fantasia, bintang RTM dan jadi anggota kugiran, tak pun jadi Ramlah Ram

    Melayu Kelantan juga bagus
    Keluarrrr membimbing negaraa...
    maju terusss maraaa...
    banggsa kurasakannn.. khidmat kuberiiikannn
    ... sambung...

    ReplyDelete
  27. cakap siang pandang2, ckp malam dgr2 puan sri mummy rokiah.. cube ko tgk kementerian penerangan skarang, kebanyakan dewa2 dlm kementerian ni org n.sembilan. pasai ape?!! sesetengah bab aku setuju ngan nko, tp sesetengah bab aku rase cam nak bagi penampor je kat ko!

    ReplyDelete
  28. kawe nok jupo nga demo mummy rokiah! kalu nok tahu lagumano ore klate mari jupo kawe!! buat tubek artikel xkelih kiri kane mnate nih!! kalu mung brani, mung siar komen aku nih!!

    ReplyDelete
  29. Minoriti yang bising bantai aku, sahih banyak puak kelantan le tu...panas telinga.

    Nak bagi orang Melayu Kelantan maju bukan caranya memuji, kena bagaitau kelakuan dan perangai depa yang buruk supaya perelok diri.

    Berlambak orang Kelantan yang pembersih dab bagus2 tapi golongan yang melenting di sini tu pasal dia termakan cili - aku maafkan puak ni.

    Kalau nak tahu diri sendiri elok bukan sendiri tengok cermin sendiri kata cantik - cuba tanya orang lain, pandangan mereka lebih ikhlas.

    Cuba baca ni pulak: http://paneh.blogspot.com/2009/07/kelantanese.html

    ReplyDelete
  30. Hallo bro kluang..

    "Nak bagi orang Melayu Kelantan maju bukan caranya memuji, kena bagaitau kelakuan dan perangai depa yang buruk supaya perelok diri"

    Ye la..perangai org kelantan byk xelok.

    Ye la.. org kelantan xmaju.

    Tp. dgr cite ko pun ada bisnes kat kelantan ye? wat pe bisnes kat kelantan kalu kelantan tu xmaju n mundur.

    Pok Kol betul la ko ni, sekejap biru kejap ijau... dh byk sgt mkn taik cina singapore agaknya.

    Semua org xde yg perfect, tp xyah la nk provo n dakyah dlm blog.

    ReplyDelete
  31. http://paneh.blogspot.com/2009/07/kelantanese.html

    ni yg Kluang mengo suruh tgk.

    Aku tgk dh blog ni, blog menda ni???

    x ilmiah langsung, sape2 nk baca lawak bodo bleh la g ctu..

    Lawak bodo tu kata negeri johor maju, patut la Kluang kembang lubang bontot sampai buasir.

    Yg maju singapore la, Johor tu tmpt org singapore dtg berak n kencing je..

    ReplyDelete
  32. bodoh betul..
    tuan punye blog...

    tulis pakai lutut ke pakai otak.

    boleh blah la...

    ReplyDelete
  33. aku ni org mana pun tak apa aku harap mami jarum ni kalau ada anak dapat menantu dari kelantan baru dia tau.kalau x tau jangan hanya mengutuk sana sini.tak kenal maka x cintakan.mamidan mamu penang memang macam ni kaki provoke,kaki mengata,cakap besaq haboq pun tak dak.

    ReplyDelete
  34. Orang kelantan dikata kenegerian sebab loghatnya..mudah dikenali. Berbanding orang dari negeri lain, mereka tidak berbangga dengan loghat sendiri. Jadi bila orang kelantan jumpa orang kelantan, mereka wajib cakap kelantan, walau siapa pun mereka. Loghat Kelantan ni menjadi alat yang menyamatarafkan semua golongan. Dari raj kepada rakyat, dari pemimpin kepadda rakyat, dari ulama kepada rakyat. Tidak timbul soal kenegerian, negeri lain pun kuat kegeneriannya. Cuma bezanya orang dari negeri lain tidak tebuka mindanya kerana tiada budaya merantau..yang ada hanya budaya nak dok bawah ketiak ibu. Sebab itu orang kelantan banyak menguasai institusi penting sebab mereka berani menyahut cabaran merantau..
    cadangan : tutuplah artikel ini.

    ReplyDelete
  35. ngarut semua.!asobiah tengkorak hang. cuba dok luar negeri ala.....bangkok ke jakarta ke kalau tak mampu gi eropah. korang pasti akan cari mamat senegara. sebab pe????senang nak komunikasi. sama la kes ngan orang Kelantan. kitorang lebih selesa cakap ikut bahasa kitorang faham je...PPSMI tu cam cibai..!!!!otak orang umNGOK rasenye.

    ReplyDelete
  36. Diharap mummy bersabar menghadapi hari2 mendatang bermadukan perempuan Kelantan.

    ReplyDelete
  37. BAIK KITA WASPADA DENGAN GOLONGAN YG HENDAK MELAGA2KAN SESAMA ISLAM-MELAY. GOLONGAN INI ADA SETIAP ZAMAN. MELAGAKAN ORG2 ALIM DENGAN ORG ALIM.MELAGAKAN ORG2 ALIM DGN ORG JAHIL.

    .." Bertolonganlah kamu kepada kebaikan dan taqwa dan jangan bertolongan ke arah dosa dan perseteruan".... mafhum firman.

    Sudah2lah. Jangan bawa tabiat fasik n munafiq spt di zaman Nabi s.a.w hingga membuat bangga maju bina Masjid Dhirar...,, sudah2lah dah lama dah umat Islam kena bala pecah-belah niii.
    Sifat2 dengki, khianat, dendam, fitnah, tuduh menuduh adalah kerja syaitan terhadap umat manusia... jadi janganlah terlibat menjadi saudara syaitan!
    demi masa,sungguh manusia dlm rugi melainkan org yg beriman, beramal baik, berpesan agar sentiasa benra dan selalu nasih supaya bersabar...mafhum surah al-'Asr.

    Ya Allah..jauhilah kami dari golongan pemecah belah spt yg wujud di kalangan penulis2 sini. Amiin.

    ReplyDelete
  38. Janganlah Mummy menjadi orang yang fasik kerana menimbulkan isu yang macam ni...mummy gembira ker tengok orang lain bertikam lidah dek kerana tulisan mummy?INgatlah mummy pun dapat sebahagian daripada dosa saham diaorg ni...Gunakanlah akal yang dianugerahkan TUHAN seelok-eloknya...Bersatulah Wahai Umat Islam...Jangan berpecah belah...

    ReplyDelete
  39. Jangankan kelantan, malahan rasa2nya sapa-sapapun pasti tak lena tido kalau suku bangsa keturunan dia kena kutuk... isu yg dikemukakan mammy rokiah hanyalah isu remeh yg tak patut diutarakan menyebabkan perdebatan yg hanya menyakitkan hati sesama melayu. Berfikirlah sebelum lakukan sesuatu.

    ReplyDelete
  40. Saya tidak tau apa tujuan artikel ini ditulis, samaada ingin memburukan orang kelantan atau ada niat lain, hanya penulis sahaja yang tau,saya berniat baik terhadap penulis.

    saya memang anak jati Kelantan, dan pernah ditugaskan berkhidmat dinegeri johor, sepanjang saya berada di johor saya amat memahami budaya orang johor kerana saya tinggal di kawasan pedalaman.

    Dari pelakuan buruk baik semua ada, tapi itu bukan keutamaan saya, Cuma yang saya ingin nyatakan setiap etnik atau kaum mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

    Seperti juga orang kelantan mereka mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri. mana 2 kumpulan /kaum pun begitu sebab itu diciptallah allah pelbagai etnik bangsa untuk saling kenal mengenali-dan saling bantu membantu. ada hikmah setiap ciptaan allah ini.

    kenapa keburukan yang menjadi isu utama, bukankah ini akan mewujudkan permusuhan dan memecahbelahkan perpaduan.
    cuba soroti balik mesej percantuman kaum aus dan khazraj sewaktu zaman nabi, sehingga selepas itu wujudnya kaum ansar dan muhajirin dan selepas itu kaum muslimin.

    Sekiranya ada kekuatan kepada melayu kelantan mungkin melayu negeri lain boleh megambil ia sebagai pemangkin kamum mereka bagus, begitu juga melayu kelantan boleh memgambil pengajaran dan kekuatan dari melayu negeri lain. bukan kah elok begitu.

    ReplyDelete
  41. korang tau tak ramai minah kelatan kat johor jadi gro, kerja kat rumah urut, bohsia..mat kelantan pulak jadi mat gian ..orang kelantan ni dah la pengotor, busuk, hanyir, pas tu banyak cakap pulak..:D

    ReplyDelete
  42. elok la tu...

    Pegi mampusla org kelantan dan org johor skali... UHEKKK..

    ReplyDelete
  43. firstly, mummy rokiah lain kali kalau nak cilok gambar from orang lain punya effort tu, pandai la kasi credit ok? tulis article macam professional, tapi ethics tak ada. what sort of example are you trying to show? you are plagiarizing and "stealing" from other people's work or art.

    secondly, kenapa la melayu cukup tebal hasad dia? dengki sama melayu berani, dengki dengan bangsa lain kecut. bodoh punya melayu. korang patut belajar daripada orang2 kelantan, gigih cekal mereka. mereka bukan macam korang yang macam lalang, tiada pendirian, tidak cekal. hatta terpaksa merantau jauh mencari rezeki pun mereka pergi. kalau nak tahu budaya orang kelantan (dan saya kata orang kelantan - termasuk cina, melayu, india, siam) bila mereka bertemu bahasa yang menyatukan hati2 mereka adalah bahasa kelantan kebanggaan mereka itu. kalau kamu tak faham mentaliti orang kelantan, lain kali belajar untuk lebih faham.

    thirdly, mummy rokiah your stereotype of kelantanese itu sudah jauh tersasar. you should learn more about the kelantanese. you lack the knowledge and maybe friends among them.

    ReplyDelete
  44. kelantan bangang.. xpyh ajak gduh, jentik telinga pun da lari. lau hbt sgt, jdkn ngri babi ko jd sebuah negara la weiii. hrm jdh org kelantan.

    ReplyDelete
  45. Memang mau kalau malaysia kasi kelantan keluar. Sebab kelantan dah ada minyak. Tak cukup tapak tangan, lori kami tadahkan.

    Tak perlu bahagi hasil bumi kepada orang-orang bengong macam kau!

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.