Friday, July 10, 2009

PPSMI - Yang bercakap tak serupa bikin

(Utusan Malaysia 9/7/2009)
KUALA LUMPUR 8 Julai - Langkah kerajaan memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) adalah satu keputusan yang amat tepat dan mampu memuaskan hati semua pihak di negara ini.

Profesor Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid berkata, sepatutnya tidak ada lagi mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan apa yang telah kerajaan lakukan itu kerana ia mengambil kira kepentingan negara dan kemahuan majoriti rakyat.
Katanya, langkah itu memperlihatkan bahawa kedudukan dan martabat bahasa Melayu sudah dikembalikan ke tempatnya yang wajar.

AS I SEE IT :
Tokoh yang pandai bercakap menentang PPSMI pun manghantar anaknya Zeti Akhtar Aziz ke Assunta Girl School (Assunta Secondary School was named in memory of an Italian nun who answered to the name of Maria Assunta Pallota. The word 'Assunta' is of Italian origin. Its English equivalent is 'Assumption', a word which is associated with the Virgin Mary's Assumption into Heaven) mungkin kerana tidak percaya kepada Sekolah Melayu atau sekolah pondok.

Hakikatnya hari ini tokoh-tokoh yang telah berjaya menerajui kepimpinan Negara dan industri telah mendapat pendidikan awal di sekolah Inggeris. Anak-anak mereka juga di hantar ke sekolah Inggeris.

Mereka yang tidak boleh menguasai bahasa Inggeris akan diselubungi ”inferiority complex” malu untuk bercampur dengan mereka yang pandai berbahasa Inggeris.

Mereka malu untuk bercakap kerana takut tercakap ”broken English” dan takut ditertawakan. Mereka keliru yang mana satu ”present tense” dan yang mana satu ”past tense”.

Untuk perhatian bermula 9/7/2009 Blog Che Det sedang menjalankan Blog Poll untuk mencari suara rakyat samada menentang atau menyokong keputusan kerajaan PPSMI di dalam Bahasa Malaysia.

Tindakan Che Det ini dilihat telah terlewat. Dimana tindakan ini sepatutnya dibuat sebelum kerajaan membuat keputusan lagi.

Akhirnya yang menjadi mangsa "experiment" adalah anak-anak kita.

30 comments:

  1. bekas pm yg hebat meyokong proton pun tak mahu berjalan kesana kemari dgn proton...hahahahaha

    jadi apa yg bekas pm ni fikir dia hebat sgt suka sindir org saan sini hehehehe...mungkin dah....kot

    ReplyDelete
  2. Saya menyokong tulisan anda. saya mengenali seorang orang kuat yang pernah duduk di DBP. Kuatnya membela bahasa sehingga nak buat akta supaya semua mesyuarat di jabatan-jabatan dan agensi mesti dijalankan dalam bahasa Malaysia.

    Namun yang peliknya dirumah anak beranak, cucu cicit semua cakap bahasa Inggeris. Hantar anak, cucu kat sekolah omputeh.

    ReplyDelete
  3. Salam mummy.

    Aku cadangkan supaya kerajaan wujudkan balik sekolah aliran Inggeris macam zaman 70 an dulu.

    Kalau sekolah jenis cina dan tamil boleh ada, kenapa tak kita tambah lagi satu jenis aliran untuk memantapkan penguasaan bahasa inggeris.

    Aku dulu sekolah di High School B.M, memang pengantar dia Inggeris, tapi tak kurang pun penguasaan bahasa melayu aku.

    Salam Perjuangan.

    http://pusakaayahnda.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Kita yakin keputusan undian di Blog Che Det pasti sama seperti pendirian Tun jugak. Begitu jalau pihak yang pro pembangkang buat undian di Blog mereka, keputusan tetap menyebelahi pembangkang iaitu setuju PPSMI dimansuhkan.

    Sesuatu isu kontrovesi, hakikatnya pasti ada yang pro dan yang kontra. Rasanya sesiapa tak payahlah lagi buat undian kerana keputusan sudah dibuat oleh Kerajaan.

    ReplyDelete
  5. Mummy,

    Hang lah satu-satu bloger wanita yang bersuara tentang keputusan Muhyidin dan Puad mansuhkan PPSMI.Nih nak habak pi,yang dok buat decission bodoh mansuhkan PPSMI untuk mensasterakan pemikiran saintifik anak-anak melayu adalah jantan-jantan tua yang dah Erectile Dysfunction. Mampus, mampus.

    Nik Rahmah.

    ReplyDelete
  6. Salam,

    Rasanya cara yang lebih baik untuk memertabatkan bahasa melayu ialah dengan memamastikan ianya dipakai oleh semua golongan dari peringkat akar umbi lagi. Oleh itu, seharusnya semua sekolah menggunakan perantaraan BM dlm semua mata pelajaran kecuali yang asasnya dibina dalam bahasa lain contohnya: Matematik, Sains, Bahasa Arab, Bahasa Cina dan sebagainya. Kedua syaratkan kelulusan PMR dan SPM tertakluk kepada lulus BM (LISAN dan bertulis).

    ReplyDelete
  7. mummy,betul tu.ckp xserupa bikin.orang yg bercakap tu anaknya pun xfasih sgt berbahsa melayu.

    ReplyDelete
  8. Mummy, The poll is never late,its better late than never.Kita masih boleh convince kerajaan jika semua buat undi dalam internet and says N0 to teaching of maths and science in Bahasa Malaysia.

    Tolong check mummy,sambutan amat menggalakan dah melebihi 20 ribu respondent yang kata NO ! dengan angka ini kita boleh buat DEMONSTRASI BESAR BESARAN,MALAH LEBIH BESAR DARI BERSIH.

    ReplyDelete
  9. dear mummy rokiah,
    kita cakap macam-macam pun tak guna kerajaan dah buat keputusan,termasuk che det yang buat poll kat blog dia.Saya setuju sangat dengan cadangan che wan,sebab saya sekolah dulu pun ada 2 aliran.Tapi semua dah terlambat...

    norkuyow

    ReplyDelete
  10. Tahniah kepada TPM/EduMin kerana memansuhkan PPSMI.
    Terimakasih kerana menambah masa pengajaran English di sekolah.
    Ini lah yang betul. Daulatkan BM dan pada masa yg sama dikukuhkan Bahasa Inggeris. Tak payah koner-koner dan berpaut pada Sc&Mate.
    Yang pandai...belajar dalam bahasa apapun boleh, tengok MRSM, Asrama Penuh etc. Dulu nak ke Amerika, enam bulan jer buat persediaan di ITM dah boleh ke Indiana.
    Kita kena fikir kumpulan tengah dan bawah. Bukan semua pelajar berakhir ke Universiti atau nak jadi jurutera atau ke England. Ramainya operator pengeluaran, support group dll. Pada mereka dah la Mate&Sc tu susah nak disusahkan lagi dgn bahasa. Yang pandai tak ada masalah (BM/BI tak ada hal semua boleh). Kelas tengah dan hujung macamana. Unesco kata SC&Mate lebih mudah dipelajari dlm bahasa Ibunda. Faham tu.
    Ini soal mendaulat BM dan berlaku adil pada kumpulan kelas tengah dan bawah. BI tetap penting tapi kaedah mesti melalui bahasa itu sendiri.

    wadikaring

    ReplyDelete
  11. Ada pun sedikit harapan pada pemimpin ni telah hilang sama sekali mulai semalam.. Anak-anak depa semuanya di sekolah orang putih... Najib di US, Mahyuddin di VI, Hishamuddin di Australia, Fuad d???

    Yang penting anak kita bukan bahan ujikaji... Silap lagi memberi kepercayaan kepada tikus yang membaiki labu.. Tidak lagi selepas ini, semua hubungan yang ada telah putus samasekali.. Kita jadi bebas..

    ReplyDelete
  12. Mummy....
    Yang nak kita perkasakan ialah English jadi tambahlah waktu BI kat sekolah..baiki teknik pengajaran.
    Yang nak melalut celok kat SC&Mate buat apa....Yang pandai belajar SC&Mate guna BM pun berjaya guna BI pun berjaya-(cth: kat MRSM la).Tapi majoriti kumpulan pertengahan dan bawah. Pada mereka sudahlah Mate&Sc susah, nak disusahkan lagi.
    Bukan semua berakhir ke Universiti, bukan semua akan jadi jurutera, bukan semua nak ke study kat England....ramainya ialah sebagai operator pengeluaran, tebas rumput, pomen, niaga etc.

    ungul

    ReplyDelete
  13. paloi bin mulau.

    hehe anda sememangnya layak digelar paloi.

    ReplyDelete
  14. paloi bin mulau

    anda sememangnya layak digelar paloi sbb anda mmg paloi.org cite bab ppsmi kau cite bab kerete.patutla paloi.bekas pm pakai kereta nasional la.bos kau yg duduk kat segambut tu yg xpakai kete nasional.

    ReplyDelete
  15. ppsmi secara dasarnya adalah baik akan tetapi perlaksanaannya dulu sangat merugikan kerana penggugal dasar hanya melihat permulaan dan hasilnya sahaja tanpa melihat keberkesanannya kerana try and error yang dilakukan adalah bersifat logikal iaitu belakang parang kalau diasah akan tajam juga.memang diakui hakikat ini TETAPI apakah PPSMI ini dilihat sebagai satu wadah untuk berjaya ada benar ada salahnya.kesannya sekarang ialah buruk lebih baik dari baik.orang yang berpengaruh seperti Menteri Menggubal dasar,guru guru dilatih dalam tempoh singkat untk menguasai BI GB pengetua sekolah melaksanakan disekolah dalam keadaan mahu tak mahu.semuanya seperti jely kelapa sahaja.Sekolah kebangsaan mengambil langkah meneruskan Dasar kerana TAKUT dan berkehendakkan elaun.SJKC melaksanakan PPSMI hanya 2 waktu sahaja seminggu.Kenapa??? kerana kaum dari SJKC sudah tahu PPSMI akan gagal mereka hanya berkehendakkan peralatan sahaja seperti LaptoP Makmal Komputer dan elaun.Murid murid tidak diajar tentang topik tapi diajar bagaimana menjawab soalan (teknik menjawab)jika soalan keluar begini jawab begini.sama seperti orang melayu di ajar membaca alQuran boleh membaca tapi tak paham pun bahasanya.sebenarnya jika dilihat dari sudut Proaktif sepatutnya diadakan kursus khas unutuk PPSMI seperti pengambilan KPLI atau kursus sepenuh masa yang fresh...sepenuhnya dalam bahasa Inggeris..kelulusan memohon mesti power bukan sekadar cukup makan.dan mereka yang dah tamat pengajian apabila kesekolah GB dan pengetua pula yang mengheret mereka mengajar mata pelajaran lain dengan alasan masa untuk PPSMI sedikit akibatnya kursus PPSMI khas tapi mengajar mata pelajaran lain lebih banyak hasilnya kita lihat seperti sekaranglah.tak percaya tanya guru guru yang mengajar PPSMI mereka hanya mengajar 2 masa sahaja disekolah.MANA BOLEH BERJAYA SAMPAI KIAMAT PUN TAK BERJAYA.jadi eloklah dimansuhkan dan berilah peluang pada kerajaan sehingga 2012kerana nak cetak buku lagi,nak settlekan hutang lagi,maklumlah peralatan banyak.nak melobi dapatkan kontrak dan tender baru lagi....dan yang penting beri peluang kepada yang berkepentingan bagi mengagih agihkan penstrukturan semula PPSMI dalam bahasa melayu supaya kaut mengaut nanti boleh selesai dengan jayanya.tak gitu pak menteri.saya bagi tender fhotostat lembaran kerja kat sekolah pun jadilahSatu lagi bapak bapak menteri harus lihat sekarang ialah SKIM BOUCER TUISYEN.YANG BETUL BETUL MENGHABISKAN WANG RAKYAT.GURU GURU SEMUANYA MENIPU.TAK CAYA TANYA GURU GURU SEKOLAH RENDAH BAGAIMANA MEREKA MENGAJAR SKIM bOUCER TUISYEN INI.SUNGGUH KURANG SOPAN.MENJAHANAMKAN PELAJAR PELAJAR MELAYU SAHAJA.DASAR BAIK TUJUAN MURNI TAPI PELAKSANA MACAM TAIKKKK......?

    ReplyDelete
  16. SKIM BAUCHAR TUISYEN JUGA MESTI DIBERI PERHATIAN.KESIAN IBU BAPA MENGHANTAR MENANTI ANAK PADA HAL GURU GURU YANG MELAKSANAKAN SKIM INI MASYAALLAH.....TANYALAH GURU GURU YANG INSAF DAN TANYALAH PADA MURID MURID BIJAK APAKAH MEREKA HANYA DIJADIKAN ALAT UNTUK GURU GURU MENDAPAT DUIT....LEBIH??ATAU GURU SEPERTI DRIVER LORI MENGEJAR TRIP SAHAJA.SEMUANYA MACAM TAIKKKK...TAPI APA NAK BUAT INI DASAR KERAJAAN.

    ReplyDelete
  17. Mummy...
    PPSMI mudah dilaksana di MRSM,SBP Tapi disekolah harian: 2 kelas yg atas aje yg mudah memahaminya. Kelas yang tengah dan bawah(ujung-ujung) susah sebab: Pada depa nih: Dah la sc& mate tu susah, NAK disusahkan lagi dengan penggunaan BI. Kalau depa hebat sure semua masuk aliran Sains.
    Lagipun yang nak diperkasakan BI..tak payahlah dipalit pada SC&Mate. Cukup dengan menambah waktu belajar BI dan baiki teknik P&P.
    Lagipun 1/5 jer yang masuk ke universiti (minoriti). Lain terjerumus sebagai operator pengeluaran di kilang-kilang.Group cam ni...dah kantul BI, sure Sc&Mate pun kantul.Sebelum 2003 ada yg kantul BI tapi kepujian Sc&Mate. Bangga la jugak dgn result tu.
    Tahniah dan Terimakasih TPM & GMP....anda mendengar suara majoriti untuk bepuluh ribu sekolah BUKAN suara ibubapa dari "a few schools at Urban area"

    kolar biru..

    ReplyDelete
  18. for sure they change the policy without asking the students in the classroom. They just care about those old dudes. Of course, we don't vote during election coz of our age.

    This is about our future. So, the government should consult us before they make any decision. I'm really pissed to those people who agree with the policy especially to the politicians who decided this.

    I won't go back in learning maths and science in BM in 2012. BTW, I'm a student.

    ReplyDelete
  19. Mummy, 85% atau 51,054 responden dalam blog chedet.com menentang keputusan Kerajaan memansuhkan PPSMI.

    Siapa bercakap BOHONG ? MENTERI atau RAKYAT.Menteri kata Rakyat mahu kembali ke asal iaitu belajar sains dan matametik dalam bahasa kebangsaan,mandarin dan tamil tapi blog poll mahu PPSMI DITERUSKAN.

    Mungkin dua dua kumpulan kena buat tunjuk perasaan didepan ISTANA NEGARA,satu kumpulan pakai hitam yang satu lagi pakai merah.Kumpulan mana yang dapat mengumpul ramai penyokong dialah yang menang.

    ReplyDelete
  20. Pembatalan PPSMI adalah bukti hebat 100 hari Najib - syok sendiri.

    Pengundian di blog Tun mungkin terlewat, tetapi belum terlewat untuk diterjemahkan pada PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  21. pada cik anon,

    hahahaha tu la org suruh belajar bahasa tak mau. dah besar lurus bendoi. pemimpin atau bekas pemimpin sama saja. tak kira la depa bercakap apa saja pasal bahasa ke proton ke dasar ke moral ke yg kita nampak ramai cakap tak serupa bikin.

    tengok bekas pm yg bercakap pasal rumah khir tu...dia tak kesah rumah khir harga berapa pun. cuma dia mahu khir bagi tau mana dapat duit? tapi dia sendiri tak pernah bagitau mana dia anak beranak dapat duit hehehehe

    ReplyDelete
  22. Jom kita undi berapa ramai rakyat yang sokong semua saman trafik dibatalkan. Pastu kita undi pulak siapa yang hendak dihukum tembak. Pastu kita undi pulak ..... ohhh aku bermimpi rupanya.....

    /mantol/

    suka hati diaorg laa nak antar anak ke sekolah mana. Duit depa. Yang korang undi depa tu semua buat apa. Takda undi korang, takda lah depa jadi bangsawan. Apa susah sangat.... Parti bukan ugama. Lima tahun sekali.

    Presiden parti 1Malaysia dah jadi PM. Abandon ship!!!!!!

    ReplyDelete
  23. sy sokong pe yg MB ckp..spatutnye mereka sasterawan negara ni patut suruh kerajaan jadikan smue skolah gune bhasa melayu...skolah jenis dihapuskan..kalo hapus pn,xper..depa dok ckp cine..congcengcongceng n tamil..geleng2 kpale kt umah...lepas smue skool da setaraf...bru ppsmi boleh dilaksanakan..msalahnye..krajaan takut MCA n MIC kuar BN..pening kpale depa nk pikey smpai nk botak kpale dibuatnye...klo btul nk tgk MCA n MIC ni telus dlm BN, skolahkn dlu org ats dorg nih suruh cuci cine same india utk ubah konsep memartabatkan bhs melayu yg dijadikan bhs kbgsaan..blum tlmbat lagi whai pmimpin UMNO..lihat sje singapura, ideologi LEE yg pelan2 mansuhkan bhs melayu..kalo d indon, sudah smstinye bhs indon diperkase kerna smue skolahnye dlm bhs indon dan ditambah pula byk trjemahan buku dilaksanakan di sana..wahai pemimpin melayu...pndai2 la nk amk ati cine n india..kalo x smpai bile pun..mulut ckp 1M'SIA..tapi praktikalnye...HAMPEH...

    ReplyDelete
  24. Yg nak berdemo pasal ppsmi dibatal ni adalah jenis manusia yg hanya boleh dan nak berbahasa inggeris semata-mata...akal tak panjang dan tak faham apa tujuan ppsmi dimansuh. Jelaslah tak semua golongan ini bijak dan jujur sama spesis macam raja petra busuk hati jer yg lebih. Setuju dengan anon: 11, 2009. 1.27 pm.

    ReplyDelete
  25. SDR Mantol,

    Mabuk ke apa?? bincang untuk tambah nilai... kalau melalut tak tentu arah, jangan buang masa...

    ReplyDelete
  26. Hello Mummy...
    Poll yang dibuat TUN Che Det tu sekadar mewakili SEGELINTIR kelas menengah dan atas yang mampu link internet. Ini tidak mewakili majoriti rakyat di seluruh negara...LAGIPUN...blog tu cuma di undi oleh PEMUJA-PEMUJA Che Det sahaja. JUGA boleh diundi BERKALI-KALI oleh pemuja AWAK...lawak kan kalau ini nak dipersembahkan kepada kerajaan Malaysia. Wooi Tun. Keputusan kerajaan berdasarkan majoriti sekolah seluruh negara yang bepuluh ribu. BUKAN yang segelintir di bandaraya tu.
    Para marhaen kata: kami bersama TPM/TS Muhyiddin dan Kerajaan dalam isu PPSMI.

    Semoga pelajar Tahun Satu dan Tingkatan Satu tahun 2010 belajar Sc/mt dalam BM. TAPI mesti pastikan masa dan teknik pengajaran English di TAMBAHBAIK.

    undi berkali-kali jangan lupa.

    ReplyDelete
  27. Bagaimana satrawan negara dan guru-guru yang bingai berbahasa Inggeris? : -
    a) Berjalan-jalan makan angin = walk-walk eat air.

    b)Apabila saya bercakap awak jangan bercakap = when I talk you dont talk-talk

    c)Bapa saya meninggal dunia = My father leave the world.

    d) Seperti Bulan jatuh ke riba (A.Samad Said) = Like the moon drop on the lap.

    e) Sungai Mengalir Lesu (A.Samad Said) = River running lazy

    f) Melacurkan hasil seni (A.Samad Said) = To prostitute art work

    PUISI UNTUK PENCINTA PPSMI
    Perjuangan orang bodoh seperti A Samad Said tak boleh dipakai.
    Dari dulu sampai sekarang tidak ada peningkatan. Tidak ada pembangunan hanya yang ada hanya janggut bertambah panjang.
    Anak bangsa ku jangan pakai idea ini orang.
    Kelak kita jadi jembalang seperti lalang-lalang.
    Kita mahu maju supaya dijulang,
    bukannya mundur ke belakang.

    ReplyDelete
  28. walaupn dimansuhkn kerajaan ingin menaik taraf pengajaran bahasa inggeris. saya sgt setuju kerana ramai guru2 bahasa inggeris yg ada kelayakan kertas tapi tak mampu utk 'deliver' dgn baik. sebabnya ada universiti2 yg memberi laluan mudah bagi pelajar2 yg mngambil jurusan BI - spt TESL dan sbgnya -utk lulus ... dlm erti kata lain, tak 'strict' lah! INI MMG KENYATAAN.

    harap2 corak pengajaran BI yg baru nnti mampu membuat murid2 kita menguasai BI ... sebbnya kesian tgk anak2 kita bila mula masuk pra-U & seterusnya, kebanyakan buku2 rujukan dlm BI. Kita bukan macam indonesia yg sgt progresif dlm bidang terjemahan. Kita anggap rakyat kita tak memerlukan terjemahan ... tapi pada hakikatnya anak2 kita sgt lemah penguasaan BI nya.

    ReplyDelete
  29. Salam mummy,
    Saya tak sangka ramai orang yang mahu ppsmi diteruskan ...tapi tak tahu apa yang terjadi pada anak2 yang tinggal di luar bandar yang jauh ketinggalan ...

    bahasa Inggeris pada mereka bukan bahasa kedua tetapi bahasa asing ... jika penguasaan bahasa Inggeris terlalu minima ... masakan mereka mampu menguasai matematik dan sains dengan baik jika ianya diajar dalam bahasa Inggeris????...

    sebenarnya pengajaran Bahasa Inggeris itu sendiri yang perlu dimantapkan di sekolah-sekolah luar bandar ... sedarkah mummy bahawa guru Bahasa Inggeris yang betul2 opsyen (TESL grads)masih amat kurang di luar bandar ... TESL grads kebanyakan orang bandar yang takkan sudi berkhidmat di luar bandar yang serba kekurangan (Adibah Noor, Catriona Ross cth TESL grads yg dah x minat jd cikgu)... jadi untuk memenuhi keperluan guru utk mengajar Bahasa Inggeris, sekolah main tangkap muat je lah ... ustazah pun kena ajar BI ...

    Saya adalah golongan pelajar yg pertama mengikuti pembelajaran dalam bahasa Melayu sepenuhnya yang bermula pada tahun 1970. (masa mula masuk djh 1, saya dah frust buku sains saya semua dalam bahasa Melayu x sama dgn buku kakak saya)

    ... tapi utk pengetahuan mummy ramai kawan2 saya yg berjaya dlm bidang professional masing2 ... yang doktor dah jadi doktor pakar, yang jurutera pun dah jadi perunding! semuanya mereka belajar matematik dan sains dalam bahasa Melayu.

    Yang menariknya, waktu sekolah saya dulu kelas Bahasa Inggeris dipecahkan mengikut pencapaian pelajar2. Saya kononnya pandai BI lah berbanding kwn2 yg jadi doktor pakar dan konsultan sekarang ni.Saya masuk kelas A, tapi mereka masuk kelas B, C dan D ...
    Apa yang nak saya banggakan dengan BI saya kalau saya lemah dlm mata pelajaran sains saya? Lepas SPM, yang kelas BI C dan D dapat pergi seberang laut, saya kena ambik tingkatan 6.

    Dan selepas berpuluh tahun x jumpa bila chat kat online atau dalam group chat saya lihat BI kawan2 saya tu terlalu advance ... malah saya pun dah malu sendiri ...

    Moral cerita saya ... bukan BI yang menentukan kejayaan pelajar2 sekolah dalam bidang matematik dan sains, tapi kedua2 mata pelajaran itu harus dekat di hati mereka dulu ... caranya ... melalui bahasa yang dekat di hati mereka juga!

    ReplyDelete
  30. Che Det tu sat lagi Innalillah le.. apa dia peduli, mampuih pi la anak2 melayu. Dulu takdak pilihan nak antaq pi sekolah melayu ka atau omputih jadi kalau saya pun, saya akan antaq anak saya ke sekolah omputih..(sbb cikgu sek melayu masa tu rata2 lepasan darjah 6 - mcm arwah tok saya)

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.