Monday, June 14, 2010

Muzium Hakka @ Khek Pulau Pinang

Pertubuhan Hakka Pulau Pinang akan membina muzium Hakka di Balik Pulau sebagai mengingati kewujudan mereka membuka Pulau Pinang 200 tahun yang lalu.

Kata Presiden Pertubuhan Hakka Pulau Pinang, Dr Cheah See Kian dalam The Star:

“There was historical evidence to prove the existence of Hakka settlement in Balik Pulau about 200 years ago. Although the Hakka community is not the largest native dialect group in Penang, it was the pioneer group to open up Penang island, with other dialect groups successfully migrating to Malaysia from south China,”.

Muzium ini akan menjadi kebanggaan kaum China Hakka atau Khek kerana telah melahirkan tokoh-tokoh terbilang seperti Lee Kuan Yew dan Lee Hsien Loong yang telah berjaya membangunkan Singapura dari “Third world to first”.

Tidak mustahil jika China Hakka juga yang terus memimpin Pulau Pinang, pulau tersebut juga akan maju seperti rakan mereka Singapura.

Ada rakan mencadangkan Persatuan India Muslim (Mamak) Pulau Pinang pun patut mendirikan muszium mereka sendiri sebagai tanda kewujudan kejayaan mereka membangunkan Pulau Pinang mungkin melebihi 200 tahun.

1 comment:

  1. Betul mami, mamak penang pun kena counter balik, bina muzium mamak Penang untk menperingati mamak mamak Penang yang berjasa membangun penang. Bukan orang Hakka saja ada sumbangan utk Penang. Orang Arab, Orang Acheh, orang Burma, Siam, Serani pun ada sumbangan juga.

    sri hartamas

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.