Wednesday, December 22, 2010

Politiking kaum Cina dan Politiking kaum Melayu

DS Najib semasa upacara memecah tanah Lapangan Terbang Pulau Pinang yang bernilai RM250juta
Melayu UMNO hari ini terkial-kial berjuang untuk mempertahankan ketuanan dalam negara ini kerana bimbang kerusi ketuanan mereka dirampas kaum lain. Mereka yang selama ini dikira juara dalam sepak terajang politik walaubagaimanapun terpaksa akur dan tunduk kepada kaum Cina yang dikira lebih licik dan cerdik berpolitik sehinggakan sesiapa juga yang berkuasa yang pasti perolehan kepentingan mereka mendatangkan pulangan yang maksimum.

Apabila PM DS Najib turun membuat lawatan ke Pulau Pinang, beliau tidak turun dengan tangan kosong tetapi menggendong projek gula-gula yang bernilai RM250 juta untuk menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

Semasa upacara memecah tanah projek pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas Isnin lalu dimana ianya turut dihadiri oleh Ketua Menteri Lim Guan dan Menteri Pengangkutan DS Kong Cho Ha, DS Najib menyatakan Kerajaan Persekutuan akan menjadikan Pulau Pinang satu hab pilihan di rantau ini.

Dalam masa yang sama DS Najib menyatakan selain dari projek pembesaran lapangan terbang itu ada 10 lagi projek infrastruktur yang dikenal pasti akan dibawa ke Pulau Pinag yang di antaranya Pelabuhan Pulau Pinang, pembinaan jambatan kedua dan pengwujudan koridor raya multimedia.

Mungkin projek jambatan kedua dan koridor raya dibawa oleh Pak Lah sebagai gula-gula untuk rakyat PP menyokong beliau tetapi akhirnya beliau juga tewas dengan kelicikkan politiking pengundi Cina PP.

Mereka ternyata bijak mengambil pendekatan mentor mereka Lee Kuan Yew seperti di dalam tulisan Tunku  di dalam buku “Looking Back”- tentang sikap Lee Kuan Yews “what’s mine is mine and what’s yours is mine”.

Rata-rata tahu bahawa Pulau Pinang hari ini dikuasai DAP dan kaum Cina menjadi dominan di pulau tersebut. Jika dikaji secara mendalam dan telus hakikatnya, setakat statistik dan congak rambang hari ini adalah hampir mustahil untuk BN menawan kembali PP.

Malah dengan sikap KM, Lim Guan Eng yang bijak untuk “mempuppetkan” Gabenor Pulau Pinang dalam lain perkataan Raja-Raja Melayu ternyata pengundi Cina PP akan kekal terus mengundi DAP untuk dua atau tiga penggal yang akan datang dan terus memandang hina terhadap Raja-Raja Melayu.

Ditambah dengan peningkatan nilai harta tanah PP kelak seperti Singapura, Melayu akan menjadi minoriti kerana tidak mampu dan terpaksa berhijrah keluar dari Pulau Pinang.

Sebaliknya yang melucukan apabila seorang Perdana Menteri, DS Najib turun melawat Kedah beliau hanya mengendong 10,000 tilam dan 5,000 dapur gas kepada mangsa banjir Kedah. Tidak ada satu pun projek-projek pemangkin yang dibawa ke Kedah yang boleh membawa kesejateraan kaum Melayu di Kedah, hanyalah di Langkawi itu pun untuk mengambil hati Che Det yang masih sihat walafiat.

Apakah hanya itu yang mampu dibawa DS Najib untuk negeri Kedah sebuah negeri Melayu dan Islam? Malah yang mendukacitakan selepas pembahagian tilam-tilam tersebut ada pula bunyi-bunyi sumbang, “rumah siap ada lagi pahat berbunyi” tilam-tilam tersebut bukannya empok untuk menyenyakkan tidur sebaliknya menjadi bahan politiking di kalangan pemimpin-pemimpin UMNO tempatan yang hanya mengagihkan kepada Melayu-Melayu UMNO sahaja. Akhirnya DS Najib seolah-olah menjadi alat politik bagi mempopularkan pihak tertentu di Kedah.

Kedah adalah negeri majoriti Melayu dan harapan untuk BN mengambil-alih kuasa dalam PRU13 yang akan datang adalah 50-50 itu pun jika berlaku muhasabah yang jujur dalam kepimpinan UMNO Kedah jika tidak Kedah akan berterusan sejahtera di bawah kepimpinan Ustaz Azizan.

Kesimpulannya, di sinilah cerdiknya kaum Cina berpolitik, mereka mungkin tidur di atas tilam yang berlainan tetapi mimpi mereka tetap sama. Melayu UMNO Kedah berebut tilam, Cina DAP Pulau Pinang dengan projek mega menghidang talam.

BERNIAGA RUGI BULUH KASAP, MASUK ANGIN KELUAR ASAP.

11 comments:

  1. Bro, i coated this statement from the star today:
    The Government will soon give recognition to degrees of universities in China and Taiwan, China Press reported.

    Deputy Higher Education Minister Datuk Dr Hou Kok Chung was quoted as saying that the proposal was being finalised.

    Dr Hou said the ministry was in touch with its counterparts in China to arrange for a meeting between leaders of the two countries before a memorandum of understanding could be signed.

    “Degrees offered by China will soon be recognised.

    “It will materialise once our Prime Minister and his deputy sign an agreement with their counterparts.

    “Taiwan will be next once we have inked an agreement with China,” he said.

    Sin Chew Daily also reported that the number of suicide cases had increased over the years.

    Chinese Associations Malaysia (Hua Zong) president Tan Sri Pheng Yin Huah said 280 cases were reported in 2008 compared to 445 cases reported in the first eight months of this year.

    He added that the situation was alarming as more younger people were taking their lives.

    He urged the relevant parties – the Government, NGOs and religious organisations – to work together to keep to stop the situation from worsening.

    This is what so called CHINESE POLITIAL GAMES- KIRI KANAN UNTUNG . But wht about Malay political games....kiri kanan losing kot? hehehhe!. Entahlah...

    ReplyDelete
  2. kadang kadang saya tak faham politik orang melayu..sama sama melayu di anaktirikan kerana perbezaan politik tapi bangsa lain di jaga.perlu di ingat apabila sebahagian melayu bukan UMNO itu mundur ianya memberi kesan kepada keseluruhan umat melayu.Yang seronoknya mereka akan berpuas hati apabila bukan penyokong mereka mundur kerana selepas itu mereka bolih di gula gulakan tanpa mengambil kira bahawa bangsa lain telah jauh kehadapan.

    ReplyDelete
  3. ini la keje umno sokong dia melayu tapi dia tolong cina....masalah ni yang buat melayu berpecah...org melayu dia tolong masa banjir xcident atau sakit pelik2.nak bg org melayu yang menumpang tanah kerajaan jauh sekali..tapi cina bagi...najib ni masa jd menteri pelajaran la yang luluskan sebanyak banyak nya kolej atau universiti swasta...yang mana akhirnya menjadi masalah kemasukan pelajar yg mengguna kan visa pelajar untuk jadi pelacur dan perompak ...nak harap kan PAS rupa nya lagi celaka besar..PKR babi lak

    ReplyDelete
  4. 50 puluh tahun memperjuangkan cina...akhirnya cina yang menikam meraka..najib sapa tak kenal........kaki perempuan satu masa dulu.....di n9 kg yang seratus peratus melayu tapi tanah kerajaan di beri kepada india dgn cina...malang sgt melayu di bawah umno...kawasan saya bila wakil rakyat cina yg untung cina..wakil rakyat india yang untung india...wakil rakyat melayu yang untung tetap cina...hakikat majoriti melayu kat situ.......skrg berkokok salah kan PAS...PKr..tp mereka mmg celaka besar gak......

    ReplyDelete
  5. Apa nak jadi dengan DS Najib yang akhir -akhir ini terlalu membela kaum Cina.terutama diPulau Pinang yang mana Ketua Menterinya sentiasa menindas orang Melayu dan kalau bolih nak dinyahkan daripada pula tersebut.Apa yang orang Cina minta diberi sedangkan mereka mencemuh dan menghina orang melayu.

    ReplyDelete
  6. Salah bukan hanya pada org cina mmg kita semua kenai sgt pandai merampas dan menikam jiwa yang mmg sedang sakit, tapi salahnya pada kita org melayu gak..kita yang terlampau bodoh n baik hati pi serah "jiwa" utk di rampas dan di tikam oleh depa!

    Manusia yang bernamakan Melayu mmg suka membiar diri ditikam!...dengki dan iri hati dah berakar tunjang hatta di racun pun tetap tumbuh segar dengki tu!

    Saya juga org melayu tapi skrg sudah sampai masanya kita sedar bila org asyik dok "curah air" kat muka suruh bangun...Kita tak akan ke mana kalau asyik dok makan hati tgk org cina semakin kaya..semakin maju tapi kita tetap HAMPEH!...

    Sedarlah..Che Det dok keje teguq pasai melayu dah layu...tapi kita dok bangga diri dengan ilmu yg hanya sedikit tapi org cina juga yg kita dok sokong...entah laa...

    ReplyDelete
  7. Mummy,

    Jelas PM Najib ini manusia DAYUS dari rumpun Bugis yg terbukti kaum Melayu yg paling berani dlm sejarah Nusantara.

    Kita sgt hairan kenapa dibangunkan airport yg besar itu di Pulau Pinang tidak di Kedah atau Seberang Perai? Setidak-tidaknya tempias pembangunan itu dapat ke org Melayu!

    Kalau setakat nak buat kerja PM, budak kecil yg darjah 6 pun boleh buat tetapi nak memikirkan keuntungan politik Melayu ke hadapan, pemimpin seperti Najib HARUS dibuang sama dgn Pak Lah Bodowi dulu!

    ReplyDelete
  8. melayu tak bodoh,yg bodoh melayu umno,mereka ini dibela oleh kaum pemodal terdiri dari kaum cina.Ingat projek tu buat utk kaum cina ker.
    tak sebenarnya untuk melayu umno,mungkin ada komisen pada sesuatu projek.

    pemimpin umno tak peduli kawasan mana projek itu dibawa,yg penting manafaat yg mereka dapat dari projek tersebut.

    ini taktik lama laaaa.rakyat dah masak dahhh.
    takkan mummy tak tau kot.

    ReplyDelete
  9. itu lah masaalah umno, takdak pemimpin berani dan bijaksana macam che det.

    najib dia anak orang berada, mengaji di england, mana la dia tau hati orang melayu?

    umno, tolong lah cari pemimpin yang betoi2 niat untuk kebaikan majoriti rakyat tanah melayu malaysia ni, muhyidin kah orang nya?

    haru untuk rakyat malaysia.....pasai lepaih sedap dan senang dudok di dalam kapai chedet selama 22 teun...tiba2 kita tengok kapten2 kapai laa ni semua tak dak oomph.

    rakyat melayu., majoriti yang tertepi.

    ReplyDelete
  10. yang paling kuat melaungkan HIDUP MELAYU..!! i.e. Keistemewaan Melayu..Ketuanan Melayu,..yang tu la yang paling kuat menjahanamkan MELAYU..dizaman Mahatir la...Malaysia semakin maju,..Cina (Vincent Tan n many more) dan India (Ananda Krishnan)semakin kaya raya,...MELAYU semakin terpinggir dan tercicir....kenape?..tak percaye...? percaye laaa..itu lah hakikatnya...!!!

    ReplyDelete
  11. Anon 11.45. Hang ni cakap tak pakai otak.Tu hang perati, apa yang dibuat oleh Melayu PAS dan melayu PKR. Lebih teruk daripada Melayu UMNO. Melayu PR yang ketuanya begitu tak bermoral, yang punca segala keruntuhan (akhlak, politik Melayu, ekonomi, kedaulatan bangsa) perlu muhasabah diri dulu sebelum mengkritik orang lain. Yang pelakon ustaz dan tok guru dijulang tinggi !Apa ni ? Kalau setakat segulung ijazah dalam hanya satu disiplin mudah, tak payahlah nak keluar berbagai-bagai fatwa ; orang dah tak percaya. Kalau dah orang politik, politiklah matlamatnya. Agama tak ke tepi kalau tak memberi untung politik. Kalau nak jadi ustaz hebat, masuk dunia politik. Kalau tidak, setakat guru sekolah ajelah !

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.