Sunday, October 16, 2011

Perang Salib tak habis

Cadangan supaya Akta Murtad diwujudkan harus dibincangkan secara bersama-sama oleh majlis-majlis agama Islam negeri kerana soal agama terletak dalam bidang kuasa kerajaan negeri, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. 

Beliau berkata penguatkuasaan enakmen melarang orang bukan Islam menyebarkan agama mereka kepada kalangan orang Islam juga terletak dalam kuasa kerajaan negeri.

"Apa pun hukuman harus diputuskan bersama-sama... kalau tidak akan timbul masalah. Yang saya tahu di setengah-setengah negeri, sudah ada enakmen untuk melarang orang yang bukan Islam menyebarkan agama mereka,” katanya kepada pemberita selepas majlis sepetang bersama Timbalan Perdana Menteri di Kampung Paya hari ini.

Beliau berkata sekiranya kesepakatan dicapai, penelitian juga harus dibuat supaya akta yang ingin diwujudkan itu tidak bercanggah dengan bidang kuasa kerajaan persekutuan sebelum ia diteliti oleh Peguam Negara. (Bernama)

MR Notes:
Seharusnya isu murtad ini mendapat kesepakatan bersama bukan Kerajaan Persekutuan menolak kepada Kerajaan Negeri dan Kerjaan Negeri menyalahkan Kerajaan Persekutuan.

Di dalam suasana Islam diserang pun kita masih bermain politik tarik tali maka tidak hairanlah golongan Nasrani begitu mudah menyelinap masuk ke dalam kain umat Islam.

Sesiapa juga yang ampunya kuasa memerintah dalam Negara ini mestilah berhenti dari tepis menepis untuk menguatkuasakan akta murtad ini dengan segera supaya sejarah perang salib tidak berulang.

No comments:

Post a Comment

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.