Monday, June 24, 2013

SONGKOK SEBAGAI ALAT UNTUK MENAWAN ORANG MELAYU (UNTUK REKOD)


4 comments:

  1. Dan melayu itu memang mudah lupa. Melayu PKR dan PAS juga mudah dan terlalu bersangka baik dengan DAP. Mereka ingat bila DAP bersongkok, berbaju melayu menandakan hati mereka semakin dekat pada Islam. Modal LKY berpuluh tahun lepas masih boleh direcycle DAP dan ditelan bulat-bulat pulak tu oleh melayu. Hmmm

    ReplyDelete
  2. lebih baik percaya cina dari melayu pengkhianat bangsa

    ReplyDelete
  3. Songkok adalah 'head gear' orang Melayu yang berasal bukan dari budaya orang Melayu sendiri. Sama juga dengan serban yang tidak berasal dari budaya Melayu tetapi sudah dikira sebagai pakaian kepala yang mencirikan orang Melayu.Dulunya lagi besar serban lagi hebat 'ilmu' Islamnya.
    Songkok dikira sesuai untuk mencerminkan kononnya identiti orang Melayu lelaki yang kononya juga berpegang kepada 'Ketuanan Melayu' tapi kini diguna banyak pada majlis kenduri-kendara/melawat atau menziarah mayat orang Muslim/majlis mencari kesatuan Melayu dan juga untuk mencerminkan budaya orang Malaysia, misalnya pada majlis sukan antarabangsa (Olimpik/Komenwel/ Sea Games), majlis angkat sumpah ADUN di beberapa negeri. Itu saja tapi ada yang mengenakan ikatan emosi pada songkok yang cuma orang Melayu/Islam saja boleh pakai.

    ReplyDelete
  4. Selain org melayu, org mana lagi pakai songkok ya di dunia ni?

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.