Wednesday, December 23, 2009

Apa bezanya kalau Zahid Hamidi umumkan sahaja SEBUAH PESAWAT F5E yang hilang, kan senang?


KUALA LUMPUR 22 Dis. – Selain dua enjin pesawat F-5E, beberapa peralatan lain didapati turut hilang daripada inventori Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)dalam kejadian dua tahun lalu.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi ketika mendedahkan perkara itu berkata, peralatan itu termasuk alat ganti pada sistem avionik pesawat berkenaan.
“Selain dua enjin itu, ada peralatan berkaitan yang turut hilang dalam kelompok (range) sama, avionik,” katanya tanpa mengulas lanjut.
Sabtu lalu, beberapa akhbar tempatan melaporkan kehilangan sebuah enjin pesawat pemintas F-5E TUDM pada 2007 iaitu ketika proses penghantarannya ke negara luar untuk diperbaiki.
Hari ini, akhbar mendedahkan bahawa sebenarnya bukan satu tetapi dua enjin pesawat jenis itu yang dilaporkan hilang pada tahun sama dan dijual ke salah sebuah negara di Amerika Latin. (sumber Utusan Online 23/12/2009)


Apabila dikorek dan "stock check" setiap hari rupa-rupanya banyak lagi benda yang hilang. Nampaknya setiap hari Zahid akan mengumumkan banyak lagi “parts” pesawat yang hilang. Bukan satu tapi dua, bukan dua tapi banyak lagi . Apa dah jadi ni?

Ini bermakna bukan enjin dan avionic parts sahaja yang hilang tetapi sebuah atau dua buah pesawat F5E yang hilang. Kan senang cakap?

Kalau “body” pesawat ada tetapi enjin tak ada apa nak buat? Samalah seperti tong kosong sahaja.

9 comments:

  1. memang lumrah lah...selepas dibongkar maka yg sulit-sulit pun di cari sehingga ke lubang cacing...bongkar dan terus bongkar. pengkhianat tersebut bila dihadapkan ke mahkamah akan tahu lah parti apa?

    ReplyDelete
  2. Mummy,

    you hit the right button la this time. why didn't i think about that before "Baik umumkan sahaja SEBUAH PESAWAT F5E yang hilang, kan senang?" Memang kelas beb.

    Thanks for the enlightening post Mummy. Keep it up.

    Hantu Siber

    ReplyDelete
  3. mummy,
    bayang kan kalau 100 pucuk M16 hilang an ada kat tangan komunis... apa akan terjadi.???
    tak kan kita punya TENTERA lemah sampai macam ni???
    kita rasa tak selamat la...

    ReplyDelete
  4. Kali ni aku tak tau nak kata apa dah ..aku cukup sedih ..rasuah , pengkianatan , jenayah dan segala gala penyelwengan di pelopori oleh pemimpin umno melayu dari atasan hingga bawahan yang beragama islam..

    jika di negara yahudi rakyat tolak dan hadapkan pemimpin yang songlap ke mahkamah..kini di malaysia jangan kita harap undang2 akan di tegakkan .

    ReplyDelete
  5. jangkaan mummy aku respek..tajam dan tepat , part avionik yang hilang aku rasa mmg sah paling tidak sebijik jet telah hilang ...

    suatu masa dulu pernah terpandang lori tereler membawa kepak pesawat lintas laluan taiping lumut..aku pun tak faham ..entah ya atau tidak..

    ReplyDelete
  6. Pagi tadi ada comrade bloggers menalifon menceritakan bagaimana tender-tender dan projek-projek Mindef hanya berlegar-legar di kalangan kroni-kroni bekas pewgawai-pegawai tertinggi yang telah pencen.
    Retirement plan mereka seperti dirancang rapi sebelum mereka bersara.
    Mana-mana syarikat yang ingin menembusi Mindef perlu melalui broker-broker ini dahulu, kalau tidak jangan harap baunya, jauh semanggang dari api walaupun harganya dan kualiti jauh lebih kompetitif dari harga yang sepatutnya.

    ReplyDelete
  7. Kalau berbagai kes mega yang muncul rakyat masih belum mahu sedar dari lena ..tunggu lah kehancuran yang akan bertimpa timpa..

    Rekod negara amat tercemar kini..pihak luar telah lama sedar bahawa melayu bangsaku mudah di buai kata dan amat pemurah..tak pa , biaq pi la , kita orang bawah , kita sapa nak tegoq depa , kita mudah lupa..walaupun melayu hanya tingal cerpa ..

    wahai pembesar umno..cukup la bersandiwara ..aku dah muaak..

    Enjin jet di usung oleh askar bawahan LLP...zahid hamidi hang sedar ke apa hang cakap ni ..kalau LLP usung enjin jet jual kat kedai besi burok boleh la..

    ReplyDelete
  8. betoi la mummy ..aku ada kawan buat kontrek di pangkalan..kalau cabel tak kuat dan huloq tak cukup mmg susah nak masuk dan jarang yang mampu bertahan lama..

    ReplyDelete
  9. Siapa Menteri Pertahanan sewaktu kes itu terjadi?

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.