Monday, May 30, 2011

Artis hari ini mudah lupa daratan

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim hari ini menegur para penggiat seni tempatan yang dilihat tidak serius meraikan Hari Seniman. Hari yang dianjurkan khusus untuk seniman hanya berlalu sepi tanpa sambutan para seniman sendiri.

Malah yang mendukacitakan mereka yang menikmati dana dari industri kreatif dengan agihan berjumlah RM200 juta juga tidak nampak bayang dan batang hidung pada hari tersebut.

Luahan dan kekeciwaan yang diutarakan oleh Datuk Seri Rais memang patut dan kena pada ketika dan tempatnya.

Kerajaan telah mengambil inisiatif untk menganjurkan Hari Seniman sejak dari 2006 lagi tetapi mereka sendiri tidak mengenang ini semua. Wang rakyat telah banyak dibelanjakan untuk kebajikan mereka tetapi mereka asyik dibuai alam fantasi dunia lakonan tanpa ambil peduli.

Inilah artis apabila masih cantik, mongel, rupawan, kacak dan tampan dirasanya seolah-oleh mereka akan hidup seribu tahun lagi.

Sedarlah kejelitaan mereka itu tidak akan kekal, hargailah cekang pipi itu sebelum muka kerepot macam kueh pau kecut.

Sedarlah ketampanan dan kejantanan yang dianugerah tuhan hari ini juga tidak akan kekal sebelum perut menjadi buncit, kepala botak dan beruban malah yang lebih menyedihkan disambut pula oleh penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Ingat lah sejarah penyanyi terkenal R.Azmi dan seri panggung terkenal Mak Enon yang berakhir kehidupan di kaki lima tanpa harta dan hanya sebatang kara.

1 comment:

  1. biarkanlah si luncai terjun dengan labu2nya.... BIARKANNNNNNNNNNN...

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.