Thursday, April 24, 2014

NAJIB APA DAH JADI?

"Tender bagi kat Cina, why? Because I am a Malay?" - tanya Daim.

10 comments:

  1. Mummy!!! Apa beza dengan Kedah.Pernah Mummy tulis berkenaan Projek Rumah Mampu Milik di Sidam dulu.Sama Mummy tuan Tanah GLC negeri yang MBnya jadi pengerusi tetapi kontraktornya pula bukan melayu.Dibina pula kawasan yang BN kalah teruk.Jadinya jasa pembangkanglah yang bawa rumah mampu milik kesitu Mummy.

    Tun Daim bersuara tak puas hati dan nadanya lebih kurang dengan Tun M menulis berkenaan dengan orang berkuasa yang dikelilingi oleh yang punya kepentingan dan membisikkan yang bagus-bagus belaka kepada telinga sang penguasa.Jadi betullah apa Mummy tulis tempoh hari Kerajaan Barisan Beruk di Kedah akan datang. Tengoklah Langkawi yang dibanggakan oleh Tun M sendiri.Bumi Langkawi yang seratus peratus Tanahnya Simpanan Melayu telah ditukar dengan bukit bukau ditanah besar.Siapa mereka ini Mummy yang ada kuasa menukarnya? Bukan kerajaan barisan beruk lagi tetapi mereka yang ada kuasa membuat keputusan.Siapa???Sebab tu Mummy tak hairanlah kalau hotel lima bintangpun masih lagi ada yang berstatus tanah pertanian atau syarat kampong.Cukai Tanah yang hasilnya punya negeri Kedah berapa ringgit saja Mummy.Siapa penguasa dinegeri berani tegur atau mengambil tindakan.Berapa banyak pengusaha hotel dan tempat-tempat peranginan yang mahu mengikut peraturan undang-undang akibat kuasa yang dimiliki oleh penguasa lain.

    YAB MB bercuti kerap maka pegawainya dari rumpun yang sama bandarnya akan turut serta tiada dipejabat.Masing-masing ada tanggung jawab wajib untuk keluarga yang jauh dari Kedah.Salah siapa kalau begini keadaannya???Apa transfomasi yang dilaungkan oleh kerajaan sekarang Mummy?Tranform projek MARIS memang le ada.Kontraktor melayu yang kecil jadi layu sebab projek MARIS telah berpunya tuannya.

    YAB MB kita ni pula Mummy cutinya bukan diMalaysia ni.Kerap pula tu.Tak ada lagi la Mummy MB cuti sampai kedai gunting rambutpun bercakap.Kedai runcitpun turut berbincang.Melayupun berbisik juga Mummy.Mungkin sesuai la kut Mummy diberi post pusat kat MB kita ni akibat suka melawat dan bergambar dengan pelajar diluar Negara.Bawa le balik YB Dato' Bashah walau tak tinggi pelajarannya tapi keluarga ada di Kedah dan kerana tak fasih orang puteh mungkin tak kerap pi luar Negara Mummy.Macam Blog JKKP Kota Sarang Semut kata la Mummy budak poster pilihanraya macam kami ni kena pi negeri DAP nak cari makan.nak buat takdak.Nak kerja buruhpun takdak jadi pi la jadi kuli DAP di Penang tu.Nasib Mummy!!!

    Nak beli rumah murah di Kedah ni pun tak Nampak lagi Mummy.Dalam budget lepas YAB PM sebut juga nama Kedah ada beberapa projek.Sampai la tak Nampak apapun.Dengar orang kata la Mummy bukan juga orang Kedah dok mai mengatuk nak buat rumah murah ni.Dengar lagi Mummy EXCO rumah dengan sorang PA dia pun rata dok cari Tanah nak buat rumah murah ni Dah la EXCO Kerjaraya dok pulun dengan krooni dia EXCO rumah ni pun tumpang buat perangai tu juga la Mummy.Tu la dia pi bagi tilam dalam bangsai hak Mummy tulis tu. Kesian kat rakyat Kedah yang pangkah depa dulu Mummy.Agak-agak Mummy pilihanraya depan ni UMNO boleh perintah lagi ka Mummy???Mungkin masa kerajaan beruk nanti la Mummy!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Saudara,
      Tidak berapa hari lagi genaplah setahun Kedah di bawah BN dan Mukhriz menjadi MB.
      Mukhriz tubuh Jabatan Integriti dan Tadbir Urus atau JITU untuk menyiasat siapa yang dok mentekedaqah duit rasuah dan dok songlap projek-projek federal. Semua mahu jadi kaya dalam temnpoh lima tahun ini kerana mereka tahu selepas ini lantak lah BN kalau nak jatuh ke tangan PAS pun kerana depa dah kaya raya.
      Semua akan lungguk duit di Perth beli rumah kedua. Susana nyaman di Perth lebih enak dari Tanjung Dawai atau Baling atau Kuala Nerang kerana ketiak tak belengaih.
      Depa akan tinggal UMNO dan BN mati katak. Sama-sama kita saksikan nanti.

      Delete
    2. Baik Mummy pi siasat kat BDB... Ada sorang lawyer penyangak besaq nama Aswandi Bin Hashim di lantik sebagai Penasihat Undang2 Sivil dan Buruh. Tu lagi haram jadah. Gebang memang besaq, Court haram tak tera pun. Tapi speciality dia adjust amoi cina malaysia. Bayangkan BDB yang dah ada Jabatan Undang2 tapi pi ambik pulak Penasihat Undang2 yang tak tau undang2? Apa punya pelaq duit rakyat dibayaq berganda? Bayangkanlah berapa banyak duit rakyat habih? Mummy, lawyer tu kalau tera court mesti cakap tak pandai. Cuba tgk Karpal Singh, Raja Aziz, Christopher Fernando, cuba suruh pi cakap, rasanya depa saja yang paham. Lawyer yang nampak gebang deras macam Aswandi confirm dalam court hancuq tapi duit rakyat dilacurkan untuk membayaq org mcm ni? Mummy, kalau perangai org glc BN la ni dok lantik jawatan baru sebab org tu dok supply amoi cina, baik tak payah menang la BN mcm tu. Sampai tak tau nak check rekod org langsung, pembohong besaq tu!!!!

      Delete
    3. Betul Mummy!!! dan tak berapa hari lagi cukup ulangtahun pertama UMNO perintah Kedah.Dengar cerita la Mummy ulangtahun ni mungkin YAB MB bawa geng dekat sebiji bas pi buat UMRAH dan lawatan perjumpaan dengan pelajar di timur tengah.Ada la depa kata dekat dua minggu juga tinggai Kedah ni takdak ketua.Tu la yang patutnya MB Mukriz ni kena jadi menteri pusat sebab dia pulun nak jaga hak dok luar Negara tu.

      Mummy tanya la Ketua Bahagian UMNO apa depa bincang dalam mesyuarat perhubungan negeri yang MB jadi pengerusi.Dengar kata pengerusi tak jawab banyak soalan yang ditanya oleh ketua-ketua bahagian.Betui ka lagutu Mummy?Ni la jadinya bila jadi MB popular kerana jasa keturunan!!!

      Bercakap pasai GLC Kedah ni memangnya hancur lebur.Macam biasa la lantikan CEO kerana kawan bukan kerana kebolehan sebab tu la ada majlis makan-makan kakitangan GLC siap dengan temanya sekali beserta pakaian ikut tema dengan artis jemputan lagi.Dengar kata habis banyak juga la duit BDB buat majlis tu.Tetamu terhormat MB kita la Mummy pasai dia pengerusi.Berniaga tak Nampak apapun lagi yang boleh dibanggakan.Nasib Kedah la Mummy.

      YAB MB kita ni Mummy dengar kata la dengan Setiausaha Kerajaan Negeri( SS ) pun tak berani nak cakap berdepan kalau tak suka sesuatu keputusan tetapi dok sok sek kut belakang. Ni tempoh sah SS tu pegang jawatan akan tamat November ni. SS dah dok pasang keliling orang-orang dia nak sambung lagi perkhidmatan walaupun umur dah 60 tahun bulan November ni.Sebagai ketua kerajaan takkan inipun tak berani nak cakap bagitau kata jadi la SS takat ni bagi orang lain pula tadbir negeri ni kut-kut ada perubahan!

      Banyak cerita menarik di Kedah ni Mummy.Balik la sekali sekala pi jenguk tengok pantai merdeka ka merbuk ka dah maju macam putrajaya ka dah!EXCO Kedah ni pun pandai-pandai belaka Mummy.Depa tak buat kapal sendiri tapi depa tumpang kapal besar MB.EXCO ni semua cukup hormat dan takut kat MB sebab ada tanda tangan kertas kosong cuma nak tulis haribulan saja kalau melawan.Itu orang cerita la Mummy betui ka dak taktau la pula.Sebab tu EXCO tak berani melawan kata MB.

      Lagi satu Mummy di Kedah bermula tahun ni banyak caj-caj perkhidmatan berkaitan dengan urusan kerajaan telah naik terlalu tinggi. Kontraktor kecil kelas F misalnya nak berdaftar dengan mana-mana jabatan negeri kena bayar seratus untuk satu pendaftaran.Kalau daftar dengan banyak jabatan banyaklah bayaran yang kena dibayar.Dulu semua pendaftaran ni percuma saja.Bayangkanlah Mummy kontraktor kelas F yang dahlah susah nak dapat kerja di Kedah ni kerana banyak diambil oleh EXCO kena pula bayaran pendaftaran. Bermakna kerajaan yang ada ni bukan nak bantu melayu kerana kelas F tapi menekan mereka supaya mati cepat.Mummy tanyalah jabatan negeri di Kedah ni berkaitan dengan caj-caj yang rakyat kena bayar.

      Terima kasih Mummy kerana menyedarkan pemasang dan pelekat poter UMNO masa depa nak menang....

      Delete
  2. MR.
    Apa nak jadi dengan Kedah.merata pekan kecil penoh dengan pusat hiburan.Pekan kecil Baling,pendang,Padang Serai,Kulim,Sik,Sp sudah tumbauh macam kulat pusat hiburan malam.Kedah jadi negeri maksiat warisan sejak zama PakLebai Pas lagi.Zaman UMNO pun lagi teruk.
    Dengar cerita ini semua kerja DO KCS yang lulus pada toke-toke Cina Bakal pelingkup anak melayu.DO pun Melayu juga.
    DiKulim sudah bercambah pusat hiburan ala maksiat.
    Lingkup lagi Melayu.

    ReplyDelete
  3. Rakyat Melayu majoriti yang kena klentong/tipu dek elit UMNO buka saja di Kedah, malah di semua negeri. Klentong elit UMNO ini sebenarnya adalah kesinambungan dari perangai elit pemimpin dari zaman Kesultanan Melayu, zaman penjajah, pasca penjajah dan yang terus memperkukuhkan penipuan atau pagar makan padi ialah kepimpinan wira dunia ketiga, anak lelaki Kutty Iskandar dan untuk membebaskan daripada belenggu ini rakyat Melayu sentiasa berdoa dengan tulus ikhlas kepada Illahi agar para penindas ini dimusnahkan. Elite UMNO ghairah membesarkan tempolok mereka tanpa rasa segan dan berhati perut dan tak akan berhenti dari melalak 'membela Melayu, membela martabat Melayu dan membela marwah Melayu! Rakyat Melayu khasnya masih dibuai mimpi dan hanyau dalam duani tidak punyai kesedaran politi sebenar..

    ReplyDelete
  4. Mummy, cerita anon 25 April 2014, 10.38 PM tu pasai Aswandi Bin Hashim memang betoi. Tapi susah nak kacau aswandi tu Mummy, dia memang ada kabel besaq utk adjust amoi cina yang Made In Malaysia. Awek dia sendiri pun Cina keja UOB Alor Setaq Mummy. Bertuah badan la board director BDB atau org yang lantik Aswandi tu mummy, tiap2 malam boleh makan kerang tak sunat la mummy... :-)

    ReplyDelete
  5. Hampa yang pilih nak kata apa..!!!kat tempat saya pun lebih kurang juga..dulu waktu pr perintah mcm2 tuduhan yg d buat..cina sapu tanah la,cina bolot itu bolot ini mcm2 lagi..tapi semuanya dusta..skrg ni bila depa perintah apa yg depa tuduh dulu itu la yg depa dok pulun sekarang..berapa banyak tanah yg depa dah sapu brp bnyak projek depa balun atas nama anak syarikat negeri glc,depa ni berhati yahudi..bagi saya depa lagi jahat sama mcm komunis..

    ReplyDelete
  6. Ehhh..aku kenal lawyer tu..memg belagak gila bab mentang2 la dia tu pakar undang2 buruh..ada sekali tu adik beradik aku dan 20 orang lebih kerja penoreh getah kena buang kerja oleh felcra sik, dia lah yg lawan free & menang bergaya plak tue.. Yg bestnya depa dapat duit 3 hari sebelum raya puasa.. Tak silap aku kes ni masuk new paper.. Lawyer ni 4 tahun kebelakang kerap masuk paper tentang hal2 buruh..tu yg dia ingat dia tera sangat la..porahhh..jadi board PLC tu kat SP dah lama sebelum BDB..kalau aku tau dia duk supply amoi cina, aku pun nak..agak2 bpe harga semalam????..kah,kah,kah..mangkaq punya lawyer..allah bagi speciality tu jaga lah bebaik jgn sampai kena tarik balik,,,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes straight forward tak payah citer la bhai... pakar kepala bana apa....yang kata pakar tu maknanya lawyer tu master of all.... lawyer yang kata cekap tu maknanya dia boleh both, criminal dan civil sebab konsep law tu sama ja...... lawyer yang juai minyak kata power bab buruh, bab family law bab itu bab ini tu setakat kencing penjawat awam boleh la... Kalau government ambik jadi penasihat undang2 tu maknanya memang kuat bodek la sebab macam mana puak2 yang tak pandai law boleh nilai org tu cekap law? Hahahaha jackpot.... lain la kalau penasihat undang2 tu dipilih oleh panel bekas2 hakim mahkamah persekutuan dan senior lawyers more than 30 yrs... come on la bhai, setakat penoreh getah, puak2 felcra dan penjawat awam boleh la juai temberang...

      Delete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.