Tuesday, March 30, 2010

Maggi Mee membentuk budaya masyarakat

Sidang kemuncak mi segera di KL

KUALA LUMPUR 29 Mac - Persatuan Mi Segera Dunia (WINA) buat pertama kalinya menganjurkan Sidang Kemuncak WINA di Kuala Lumpur pada bulan hadapan. Nestle Malaysia akan menjadi penganjur sidang tersebut yang bertemakan 'Makanan Dunia: Berusaha Menjayakannya', sidang kemuncak itu akan diadakan bermula 20 April hingga 21April, 2010 di Hotel Mandarin Oriental.

Lebih 120 delegasi negara anggota WINA akan berhimpun di Kuala Lumpur untuk membincang kesemua aspek yang meliputi ekonomi, alam sekitar, pemakanan, teknikal dan kesan sosial hasil revolusi yang dicetuskan mee segera.

Lebih menarik lagi, sidang kemuncak kali ini diadakan pada tarikh ulang tahun kelahiran yang ke-100 pengasas mee segera dan WINA, iaitu mendiang Momofuku Ando yang turut menubuhkan syarikat gergasi mee segera Jepun, Nissin Foods Holdings Co. Ltd.

Timbalan Ketua Eksekutif WINA, Norio Sakurai berkata, objektif WINA adalah memperkasakan industri serta meningkatkan tahap pemakanan masyarakat dunia dengan memperbaiki kualiti mee segera selain meningkatkan jumlah pengambilan makanan ini.
(Utusan Online 30/3/2010)

Mee Segera atau istilah pengguna di sini ialah "Maggi Mee" ternyata memainkan peranan penting di dalam kehidupan seharian selepas Beras atau Nasi.

Maggi Mee bukannya asing kepada penuntut-penuntut universiti di asrama bermula di awal 70an dulu. Hari ini bekas-bekas pelajar tersebut telah berjaya di dalam kerjaya masing-masing dan sedikit sebanyak membesar dan belajar bersama Maggi Mee.

Jika mee segera berjaya mengadakan sidang kemuncak di peringkat dunia mungkin satu hari di adakan pula Sidang Kemuncak Nasi Kandar Sedunia.

2 comments:

  1. apakata satu hari nanti akan diadakan 'Sidang Kemuncak Belacan SeDunia' bagi membudayakan masakan masyarakat melayu

    ReplyDelete
  2. Hebat maggi mee, walau pun hanya mi kering yang berbungkus kecil,ia boleh beri impak yang besar kepada penduduk dunia.

    Mungkin ada banyak makanan orang Malaysia yang boleh mengikut jejak langkah maggi mee.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.