Tuesday, May 18, 2010

Banyak Cina dah lari keluar, yang datang dari Negara Cina kaya raya

Ketua Editor Kumpulan, The Star, Datuk Wong Chun Wai di dalam artikelnya “The decline in population of the Chinese in this country needs to be addressed with far-sighted solutions” bertarikh 9/5/2010 nampak begitu gusar apabila berlaku terlalu banyak penghijrahan keluar kaum Cina dari negara ini yang dianggarkan lebih dari 300,000 orang dalam 18 bulan yang lepas.

Melalui kajian ISEAS, adalah juga dianggarkan dalam masa 25 tahun lagi jumlah kaum Cina akan menjadi kesit sebanyak 18.6% dari jumlah penduduk Malaysia. Menjelang 2035 populasi penduduk Malaysia dijangka sebanyak 41 juta dan majoriti 72.1% adalah Bumiputera.

Hari ini akhbar NST telah menyiarkan kejayaan seorang pendatang dari negara Cina yang melolos dari negara nya pada tahun 1955 kerana tidak tahan dengan kemiskinan.


Its history goes back to 1955 when Lai Poh Tian, to escape poverty in China, sold the family's only cow and borrowed some money to get on a ship to what was then Malaya.

"My father is from a family of three boys. He used to feed the cow every morning before going to school," executive director Lai Sia Ling said.

Sia Ling, who is the fourth among four sons and a daughter, said that when his father landed in Klang, Selangor, he worked as a labourer.

After working for about 14 years, the senior Lai opened the first store, a wooden sundry shop, which was less than 200 sq ft, in 1941 in Port Klang. The shop was named Yong Long.

Later on, the sundry shop was replaced by a mini-market. In 1955, the family opened their first supermarket.

In 1997, the five Lai siblings decided to expand the business and it led to the
opening of the first Econsave store in Pandamaran, Klang.

"We were known for our low prices and we coined a term to represent our strategy," Sia Ling said, adding that Econsave stood for being economical and providing savings to consumers.

Over the past 13 years, the retailer has grown into a billion-ringgit business with 37 outlets in Peninsular Malaysia and 4,000 employees.

This makes it the biggest local supermarket/hypermarket chain. Today, it can boast that it serves 3,000 customers a day per store.

It comes as no surprise then that merchant bankers often approach Econsave to persuade them to consider listing the company on the stock exchange or a possible merger and acquisition.

All of which, however, Sia Ling has politely declined.

ECONSAVE Cash & Carry is a Malaysian family-run retail brand that everyone recognises but knows very little about.

Apabila mengikuti perkembangan ini apakah benar kenyataan Datuk Wong Chun Wai seperti di bawah konon ingin menyatakan kesetiaan bangsa Cina di bumi ini.

"The majority of Chinese would stay in this country because they love Malaysia and they do not know any other country, just like their Malay and Indian brethren.

A week in a foreign land, even China, is enough and they will yearn to come home to where they were born and will certainly die in"


Itu lah ceritanya bangsa Cina. Menyedari dalam masa yang pendek ini di mana mereka akan menjadi kecil dan nampak seperti ada peluang besar, mereka akan menuntut apa juga yang mereka boleh tuntut termasuk hak-hak kaum lain yang selama ini mereka tidak pernah sentuh seperti kontrak sosial.

24 comments:

  1. Jgn salahkan depa, kita yg dok baik sangat pasai apa! baik sangka,baik budi bahasa,berkompromi,tak apa lah, bolih lah, ok lah,bagilah!
    Semua depa tuntut kita nak bagi!
    Kalu kita yg bagi awat dok bising2!
    Depa dah berubah, masaalahnya kita yg dok tak berubah lagi!
    Najib syok sendiri,selagi bolih jadi PM ok lah,lain tak penting.

    ReplyDelete
  2. Tak habis habis dengan kenyataan perkauman dan rasis mummy ni.

    Masa BN mendominasi senario politik dulu tak ada pulak bising bising pasal cina. Bagi lesen kat vincent tan, YTL, SUNWAY etc tak ada pulak mummy nak sebut sebut pasal towkay cina yg UMNO bagi gunung kat genting highland tu. Siapa yg luluskan kalau bukan UMNO Pengkhianat bangsa?

    Ko tu apa kurang nyer mummy..asal pun kerala, jgn nak mengata orang.

    ReplyDelete
  3. SALAM BLOGGERS,
    UNTUK MEMUDAHKAN REFERENCE KOMEN RAKAN-RAKAN BLOGGERS YANG LAIN, SILA CATATKAN NAME PENA, SAMARAN ATAU NAMA BLOG DARI HANYA MENYATAKAN ANONYMOUS.

    PENDAPAT DAN KERJASAMA RAKAN-RAKAN BLOGGERS AMAT DIALU-ALUKAN.

    TERIMA KASIH.

    IKHLAS,

    MROCK.

    ReplyDelete
  4. Mummy,

    Orang Melayu adalah satu-satunya bngsa di dunia ini yikng amat baik hati, senang percaya kepada bangsa lain. Melayulah satu-satu bangsa yang mudah ditipu dn dipermainkan.
    Orang Cina kini bukan lagi "tokoh" ekonomi Malaysia tetapi mereka juga adalah "pecatur utama" politik negara.
    Orang Melayu jangan ingat lagi bahawa mereka masih berkuasa dalam arena politik. Melayu hanya tinggal nama sahaja dalam politik tetapi kuasa penentu ditangan orang cina.`
    Mesti dingat 57 kawasan parlimen seluruh negara mempunyai 45 peratus dan lebih pengundi Cina.
    25 kawasan lagi sekurang-kurangnya 35 peratus. Hanya 80 kawasan majoriti Melayu dan gkebanyakannya di kawasan luar bandar. Bagi sabah dan Sarawak pula 40 kawasan majoriti kaum bumiputera negeri masing-masing. Daripada jumlah kawasan majoriti Melayu dan Bumiputra, BN kena agihkan pula dengan parti-parti komponennya,

    Berdasarkan trend politik sekarang, Melayu dan Bumiputra mula kurang berminat dengan UMNO.
    Cina dan India lebih kepada PKR atau berkecuali.

    Pak Najib ingatlah Kawasan yang menyokong UMNO adalah kaasan mundur dan perlu pembelaan berterusan.

    Janganlah kita jadi Pak Pandir "Menang sorak, kuasa tergadai"


    Teropong Buluh

    ReplyDelete
  5. dulu lain.....melayu terpaksa bagi ekonomi kat cina... sebab Umno nak pengaruh dan Contain chinese influence.... nampaknya percaturan lalu adalah silap besar...

    mereka tidak puas dengan apa yg ada... Ultra kiasu tidak puas dengan penguasaan ekonomi semata2.... mereka mahu menguasai segalanya dalmam negra ini... politik

    mungkin niat mereka baik iaiitu untuk memajukan negara ini....tapi yang pasti pribumi akan tetap terhakis nanti...... ingat ingatlah apa yg telah terjadi di Xinjiang Uighur China.... Itulah senario Malaysia selepas PRU 13 nti

    ReplyDelete
  6. Mami,
    Satu lagi Mami lupa..,

    Wong Chun Wai kata:
    Melayu kena terima kasih pada tauke-tauke Cina kerana -

    "The community works hard for the money. It is their entrepreneurial spirit that has helped ease the burden of the Government. They certainly are the biggest individual taxpayers in the country and we should be grateful for their contributions"

    Hakikatnya peniaga-peniaga Cina kaya raya dalam negara ini seperti tauke EconSave itu adalah kerana pasaran Melayu.

    Inshorts, Melayu ada pembeli barangan Cina yang setia.

    ReplyDelete
  7. Kenapa kerajaan tak wujudkan pasaraya kerajaan dan pekerjanya bestatus staf kerajaan, mungkin ada idea ni oleh pak pak menteri tapi takut cina marah maka terpaksalah diam saja jadinya terpaksalah aku berbelanja kat ekonsave atau dengan kata lain penyumbang ekonomi cina

    ReplyDelete
  8. PM silap bagi peruntukan RM18 juta untuk 65 buah sekolah bantuan kpd sekolah bangsa depa.

    kalau PM bagi RM19-20juta for sure boleh menang kat sibu.

    beruk2 kadang2 dh melampau.. desak2at last depa kencing kita semua. jenis bangsa yang tak kenang budi.

    lain kali PM kena suruh beruk2 ni bukti dulu @ menangkan calon dulu baru bagi peruntukan yg diingankan.

    fikir2kan

    ReplyDelete
  9. Jadi, pemimpin-pemimpin kita janganlah pulak nak manjakan mereka lebih-lebih! Nanti bila dapat betis nakkan peha.

    ReplyDelete
  10. Apa yang sama antara DAP, MCA dan Gerakan? Apa pula yang sama antara UMNO dan PAS?

    Tidak kira DAP, Gerakan atau MCA, objektif mereka adalah sama, iaitu berjuang untuk mendapat kesama rataan bagi kaum Cina (equality for everbody). Sedangkan pada hakikatnya, mereka merupakan golongan yang terkaya serta mendominasikan ekonomi negara ini. Bayangkan dari 50 orang terkaya diMalaysia, 95% adalah dari kaum Cina. DAP berjuang sebagai pembangkang manakala MCA dan Gerakan berjuang dari dalam (Kerajaan).

    Bagaimana pula UMNO dan PAS? Mereka berjuang untuk melemahkan antara satu sama lain. Dan lebih teruk lagi, DSAI berjuang semata-mata untuk menjadi Perdana Menteri. Jika untuk menjadi PM Melayu akan hancur biarkan!

    Sebenarnya kaum Melayu/bumiputra adalah golongan majority. Itu adalah kekuatan. Tapi apabila orang2 Melayu sendiri mencaci kaum mereka nak salahkan siapa. Tengok sahaja komen-komen yang diberikan.

    Jojo51

    ReplyDelete
  11. peminat mummy rockMay 18, 2010 at 8:41 PM

    melayu pasai berhujah bersyarah nombor wahid.tapi bila buat kerja tak serupa bikin.teori hebat.atas kertas cantik.dah tau melayu ada kuasa pengguna terbanyak tapi kedai melayu orang melayu pun tak masuk.orang cina yang cerdik pintar berniaga.melayu yang kurang cerdik berniaga.kenyataan umum sahaja.tapi itu hakikatnya.selama mana orang melayu nak bergantung pada kuasa politik.ekonomi tercorot lagi.politik melayu pun dah kucar kacir.yang hebat anak di pusat serenti.tak caya pi lah tengok.anak bangsa kita terbanyak dan majoriti.depa ini aset kita.salah sapa ini..ibu bapa,kerajaan,guru,masyarakat dsbnya.melayu cukup banyak masalah kini.

    ReplyDelete
  12. Mami Rock, you nampaknya very sharp!

    Satu tindakan seperti menampar dimuka apabila waris pengasas MCA dan Parti Perikatan Tun HS Lee tidak mempercayai arkib negara ini dan menyimpan koleksi-koleksi peribadi Tun H.S. Lee di The Institute of Southeast Asian Studies, Singapura.

    Sebanyak 180,000 koleksi dokumen-dokumen pribadi yang bersejarah diserah oleh anak-anaknya, Datuk Douglas Lee, 87, dan Datuk Thomas Lee, 72, menyerahkan kertas tersebut pada Institut Kajian Asia Tenggara (Iseas) di Singapura pada 5 Mei.

    Mesej mereka kepada Melayu hari ini bahawa mereka bermula di Singapura dan berakhir di Singapura.

    ReplyDelete
  13. Tak payah mengata orang. Cuba jawab soalan ni dulu.

    Bukan kah UMNO yg bagi singapura kat cina?

    Jadi UMNO lah sebenarnya pengkhianat melayu. Projek ISkandar kat johor pun cina singapore gak yg untung. Kenapa UMNO bagi singapore kat LKY?


    Trinora

    ReplyDelete
  14. melayu, memang layu..kah..kah nasib la...kau

    ReplyDelete
  15. Salam bloggers,
    Jika dikaji secara mendalam tidak ada satu alasan,sebab atau halangan pun untuk MCA,DAP,Gerakan untuk tidak bersatu.
    Malah tidak ada satu ideologi pun yang memisahkan dan membezakan mereka. Semua sama saja.
    Cuma mereka berada di dalam tongkang-tongkang yang berlainan tetapi menuju arah satu destinasi.

    Ini tidak terdapat kepada kaum Melayu atau PAS dan UMNO. Kalau mereka berbalah "tidak dapat kepala telinga dipulas. Berpatah arang berkerat rotan".

    Kita sering mengaitkan Cina kuat main judi. Tapi yang kuat main judi dahulu adalah Melayu juga.
    Perjudian Melayu dahulu ialah Sabung Ayam, Laga Lembu dan Main belangkas dikalangan golongan-golongan bangsawan-bangsawan atasan.

    Biarlah dihalalkan lesen dan cukainya kita buat satu lagi Mesjid Negara.

    ReplyDelete
  16. Bila Melayu kutuk Cina mesti ada Melayu yg pertahankan mereka.
    Bila Cina dok kutuk Melayu tak dak Cina yg tak setuju.
    Haira sungguh Mummy nooooo.....

    ReplyDelete
  17. peminat mummy rockMay 19, 2010 at 2:05 PM

    mr..cina tidur berlainan bantal pun mimpi serupa.tapi melayu tidok sebantal pun mimpi berlainan.tambahlah melayu tidok lain-lain bantal dan kelambu.melayu banyak penyakit sangat.

    ReplyDelete
  18. Tak payahlah merapu tahap gaban dan melencong ke lain pulak. Jawab dulu soalan2 Anonymous May 18, 2010 11:13 AM dan soalan yg di utarakan oleh Trinora.

    Sid

    ReplyDelete
  19. Mummy,

    Melayu ada beberapa sikap pelik yang buat semua orang bukan Melayu rasa aneh. Ini kerana hanya Melayu berperangai demikian.

    1) Dala pilihanraya, awal-awal lagi pemimpin Melayu sebut undi cina jadi penentu walaupun itu kawasan majoriti Melayu.

    Contoh seperti Bukit gantang. Majoriti Melayu lebih 70% tapi sibuk bagi tahu satu dunia yang undi Cina jadi penentu. secara saikologi, Melayu "tewas".

    2)Budaya berdemndam PAS terhadap UMNO. tiada langsung ruang perdamaian dengan sikap PAS ini. Memaki hamun dalam masjid perkara biasa.

    Perbezaan cara melaksanakan Islam dijadikan alasan untuk tolak perdamaian. Tetapi perbezaan asas dengan DAP( DAP pantang pasal Islam) diterima. Akhirnya "tagline" PAS mengenai perjuangan tegakkan ugama Islam terkubur.

    3) Budaya Pemimpin UMNO terhegeh hegeh bagi bantuan sekolah cina setiap kali pilihanraya memang menyedihkan. Patutnya diberitahu yang bantuan hanya diberi jika menang.

    Ini tidak. bantuan diberi tetapi sokongan tak diterima.

    4) Budaya tak ambil berat bbila difitnah berpanjangan. Dr Kua dari DAP fitnah kononnya Tun razak mencetuskan May 13.

    Tiada langsung pandangan rasmi Kerajaan persekutuan. sepatutnya Kerajaan keluarkan satu Kenyataan rasmi menolak fitnah tersebut. disamping itu elok pula ditunjukkan bagaimana DAP bawa penyapu nak halau orang melayu ketika May 13.

    Sikap orang Melayu berdiam diri( tujuan baik untuk redakan keadaan ) tetapi dianggap bersalah . DAP sedang giat racunkan orang Cina supaya bencikan UMNO.

    5)Sikap Anwar yang sanggup khianati Melayu hanya kerana nak sokongan DAP untuk jadi PM.

    Tak bolehkah UMNO siarkan wawancara satu TV Indonesia dengan anwar pada 2008. Anwar fitnah UMNO . UMNO digambarkan dengan begitu zalim. Dia lupakah apa yang dia buat dalam UMNO selama 16 tahun

    ReplyDelete
  20. Shamsul anuar,
    Kata-kata yang sering bermain dibibir Melayu dan itulah cerminan Melayu yang sebenarnya :
    "Tak Pa laaa...", "Biasa la..." "OK laaaa..." "Biaq pi laaa..." "Chincai laaa...."

    Akhirnya Melayu jadi layu macam sayur Kai Lan.

    ReplyDelete
  21. Mummy Rokiah,

    Satu ketika dulu ketika Zainuddin Maidin jadi Menteri Penerangan, dia siarkan sedutan ahli PAS "Bunyamin" sedang memfitnah kononnya DR Mahathir menonton filem lucah bersama cucunya.

    Sedutan itu disiarkan dalam TV ketika Berita 8 malam. PAS yang juga menonton "bukti" tersebut juga rasa malu.

    Dan ketika sibuk melaungkan "Kronisma, Nepotisma..", Anwar terdiam bila Dr Mahathir bertindakbalas dengan data tentang penerima saham kerajaan. Rupa-rupanya orang yang rapat dengan Anwar ramai yang terima bantuan dari kerajaan. Dengan itu tuduhan Anwar terbukti "fitnah".

    Hadapi fitnah dengan fakta. Contohnya bila UMNO dituduh perkauman hanya kerana Hishamuddin pegang keris , siarkan kembali ucapannya. Ucapannya tidak pun menghasut menentang orang Cina. Berdiam( dengan niat redakan keadaan) akan dianggap kita mengaku bersalah.

    ReplyDelete
  22. Shamsul anuar,
    I know beberapa strategy psywar media Zam ada yang berkesan sehingga beliau berjaya memuntahkan perkataan "budak celaka" dari mulut dan lidah Nik Aziz.
    Hari ini website Merdeka Review hentam sangat teruk RTM kerana membuang penerbit Chou Z Lam kerana keras kepala tidak mahu penerbitannya berhubung Empangan Bakun diedit.
    Ini membuktikan ada anasir-anasir "komunis" telah menyelinap secara bijak ke dalam saraf-saraf halus media strategik kerajaan.

    Mungkin jentera saraf Rais lemah?

    ReplyDelete
  23. Rasanya kita patut biaq depa lari pi negara lain. Tak payah sekat-sekat. Kalu depa minta lucut taraf warganegara, kita luluskan cepat-cepat. Lagi pun kita tau, "Cockcroach" ni kat mana-mana pun depa boleh survive. Kita cuma perlu kontrol koloni depa saja ... jangan bagi besaq.

    ReplyDelete
  24. Mummy Rokiah,

    Masalah politik pemimpin Mlayu satu daripadanya penyakit "syok sendiri".

    Contohnya, tahukah kita bahawa hampir tiada orang Cina baca ulasan dalam Nobisha, Aspan Alias, Azli shukri. Majoriti orang cina juga tidak baca Utusan Malaysia.

    Mereka diracun yang Utusan Malaysia perkauman. Bila saya beritahu yang Utusan tidak perkauman, mereka terperanjat dan terdiam.

    Bila saya beritahu yang orang Melayu rata-rata ( kecuali puak PAS yang lacurkan ugama) menentang perkataan "allah" diguna oleh Kristian BUKAN KERANA DIHASUT UMNO, mereka terperanjat.

    Bila saya beritahu yang pada orang Melayu mudarat orang kristian guna perkataan Allah lebih dahsyat dari peristiwa POrtugis tawan Melaka, mereka terperanjat.

    Baru mereka( yang sempat saya terangkan) FAHAM yang Orang Melayu benar-benar tak terima perkataan Allah dikongsi dengan Kristian BUKAN KERANA HASUTAN UMNO. UMNO tak hasut apa-apa pun. UMNO hanya sampaikan hasrat dan keinginan Melayu.

    Jangan takut nyatakan kebenaran. Jangan takut beritahu hakikat sebenar. Contohnya tiada pemimpin dari UMNO yang sanggup tegur MCA bila pemimpin MCA cakap mereka kalah teruk pada 2008 kerana hububgan dengan UMNO.

    Yang sebaliknya berlaku. tanpa sokongan UMNO, dah lama MCA jadi dinosour.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.