Thursday, July 7, 2011

Idris Jala tak ada lain asyik nak JUAL

Inisiatif Pembaharuan Strategik (SRI) yang dilancarkan hasil daripada cadangan Program Transformasi Ekonomi telah mencadangkan Kerajaan menyusun semula pembabitannya dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bertujuan meningkatkan lagi kecairan di pasaran saham tempatan, selain memperbaiki kedudukan fiskalnya.

Berikutan itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ketua Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), Datuk Seri Idris Jala berkata Kerajaan akan melupuskan pelupusan pegangannya dalam 33 GLC sebagai usaha menyusun semula pembabitan kerajaan dalam GLC.

Tiga opsyen akan digunakan Kerajaan iaitu mengurangkan kepentingan, penyenaraian atau penjualan secara terus pegangan ekuiti kerajaan kepada pembida yang layak.

Ini lah kerja mudah Idris Jala tidak ada pendekatan strategik lain, asyik nak jual saja. Dulu dijualnya bangunan MAS.

Pedekatan menjual saham-saham Kerajaan dalam GLC akhirnya akan menghapuskan suara dan pegangan ekuiti Bumiputera tak ubah seperti senikata lagu “Anak Kecil Bermain Api”

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita kan merintih sendiri

Inilah Idris Jala, Idris Jala, Idris Jual, Idris Jala, Idris Jual, Jual, Jual, Jual.

12 comments:

  1. Kenapa lah DS Najib lantik orang macam ini jadi menteri. Kan dah rosak segala apa yang dibina dan dirancang untuk kepentingan Bumiputra selama ini oleh pemikir2 dan bijak pandai ahli ekonomi negara. Kemungkinan banyak lagi kerosakan yang akan dilakukan oleh manusia ini.Sudah sampai masanya DS Najib bertindak melucutkan jawatannya dari portfolio ini kerana bahaya yang akan menimpa kepada kepentingan Bumiputra adalah amat besar sekali.

    ReplyDelete
  2. Ah, sudahlah! Manalah hang tau pasal pengurusan kewangan dan ekonomi negara?

    Yang tak tau berlagak pandai dan asyik mengaiktkan lagi dengaan Agama, Bangsa dan Negara.

    Menteri-menteri, AP dan ADUN yang tak berkelulusan tinggi dan hanya tau mengampu dan berpolitik tak payah le jadi calon pada PRU akan datang. Yang dah tua-tua tu elok bersara dan duduk rumah jaga harta pursaka dan cucu-cicit.

    ReplyDelete
  3. Dulu masa pak lah ambik Jala ni dia ingatkan mamat ni melayu, siap suruh baca doa masa buka puasa

    ReplyDelete
  4. dia pakar dalam jual menjual.. elok dia diberikan tugas jual kereta je.. asyik buat kerajaan panik..

    ReplyDelete
  5. bagus juga kerajaan lupus pegangan 33 syarikat GLC tu,dan berikan sj pos malaysia kpd KJ, dan yang lain2tu ambil lah kpd idris jala dan kuncu2nya, dasar bodoh kira nak jual sj, klu soal jual budak kecik pun boleh jual, tak payah jadi menteri.......

    ReplyDelete
  6. Kalau macam tu aku pun boleh jadi menteri.Susah susah kalau rugi memanjang jual sahaja.

    Maka jadilah Menteri Jual Harta

    ReplyDelete
  7. Jika di jual kepentingan kerajaan, bukan lagi GLC nama nya.Sudah menjadi 100% swasta dan tertakluk kepada kepentingan saham lembaga pengarah berbeza.

    Siapa pula bakal mendapat untung jika saham-saham ini di lupuskan? Atau melupus aset-aset syarikat? Budak tak tahu ekonomi pun boleh jawab dengan tepat.

    Sepatut nya dia ada wawasan meyenaraikan kepentingan GLC ke tahap yang lebih mapan.Bukan menghilangkan kepentingan bumiputera.

    Pemandu yang sudah hilang arah.

    ReplyDelete
  8. Elok la pi juai perabih...la ni pun bumiputra bukan ada apa dah..tingai gusi dgn lidah saja...

    Sedangkan Batu putih dgn Tanjug Pagar pun kena juai..inikan pula pegangan dlm GLC.. hehehe..amik habuan...!

    Semua BUMIPUTRA jadi Pak Pandir..MENAG BERSORAK KAMPUNG TERGADAI...

    HIDUP MELAYU..! HIDUP BUMIPUTRA...!
    hidup utk merempat...! sedey..!

    ReplyDelete
  9. JANG JANG JALA
    JALA ITIK JALA AYAM
    DIMANA RUMAH PANGSUN
    SERATUS LIMA PULUH.

    ReplyDelete
  10. Mummy, jalan mudah untuk selesai masalah ini, DS Najib kena jual Idris Jala..!!!

    ReplyDelete
  11. Jala ni kaki pelingkup MAS. Bukan nya hebat pun strategi dia semasa di MAS. Strategi dia cuma jual aset, dapat wang. Mami jual jarum pun tau buat kerja macam tu. Sampai Ibupejabat MAS pun dijualnya.
    Najib tak patut kekalkan Jala ni. Kalau dia kekalkan juga, bermakna Najib nak ambik hati orang Sarawak demi undi kpd BN. Suruh dia balik hutan pakai cawat lagi baik.

    sri hartamas

    ReplyDelete
  12. Apa yang boleh kita buat? Idris Jualla tu adalah terdiri daripada orang2 yang sangat disayangi Jib dan Che Mah, biark putuih pat (4) kerat pun tetap tak begenjak.....!

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.