Thursday, July 28, 2011

Jawapan kepada Ku Seman - Politik Kedah macam 'Keling Karam Kapal'

Saudara Ku Seman,
Ada tepatnya komen dan pandangan tuan di dalam posting saya yang lepas. Tetapi menyerah bulat-bulat kepada pemimpin negeri, daerah dan bahagian tidak 'applicable' kepada negeri yang dilanggar Garuda Pakatan Rakyat seperti Kedah Darul Aman.

Pendekatan pandangan Garuda atau 'Birds Eye View' bagi isu politik di Kedah sudah lapuk.

PM seharusnya mendekati PENGUNDI ATAS PAGAR (PAP) khasnya ruang-ruang lompang yang tidak pernah UMNO dekati i.e 'the grey community' yang sedang memerhati tingkah laku lakonan orang-orang UMNO.

Di Kedah ruang-ruang ini semakin membesar. UMNO lebih gusar dengan kedudukkan mengekalkan kuasanya di mana terdapat pemimpin-pemimpin tertinggi di peringkat Bahagian telah mula menaruh impian untuk menjadi wakil rakyat dengan yakin dan penuh 'over confident' bahawa BN boleh menakluki semula Kedah Darul Aman dalam PRU13 yg akan datang.

PM Najib menjadi seperti bertih goreng, meletup sana-sini tetapi hangit ditemberang konco-konco UMNO yang seangkatan dengan beliau semasa beliau menjadi Ketua Pemuda UMNO dahulu.

Ketua-Ketua UMNO di Bahagian bergentayangan dengan baju Linen dan kasut muncung hitam berkilat menyembah PM tetapi kerja di kawasan mereka tidak buat malah politik dalaman bahagian porak peranda seperti "KELING KARAM KAPAL".

Mereka ini pantang ditegur dan mana-mana blog yang menegur mereka digodamnya habis-habisan dengan cacian dan makian.

Akhirnya UMNO ini menjadi harta 'mak nenek mereka' diperkudakan separuh mati. Yang kaya semakin kaya, yang kurap merayap-rayap.

11 comments:

  1. Tak perlulah UMNO Kedah nak pulun sakan habis2an.. Ketua bahagian pun dah tahu, depa akan kalah, cuma yang penting depa survive sepenggal dua penggal lagi untuk kaut amana yang boleh, padan muka dia tak dapat jadi MB? padan muka dia tak dapat jadi menteri? padan muka dia tak dapat jadi exco? - Itu yang lebih seronok.

    UMNO Kedah perlu relex, bairlah PAS perintah sepenggal dua lagi..

    ReplyDelete
  2. Ha ha ha.. Nice artikel mummy..

    ReplyDelete
  3. Dah kalah pun tak sedar diri lagi, kalau gitu biaq aku tinggal teruih umno nih, bagi kat depa sorang2, dia jd calon, dia ketua bhg, dia ketua cawangan, dia ajk, smua bagi kat dia. Time ngundi dapat 30 undi anak beranak, hilang wang pertaruhan, padan muka aku!

    ReplyDelete
  4. MR.Bahagian lain aku tak tahu.Tapi kalau bahagian Padang Serai sudah pun hancur akibat rakus dan gelojohnya para pemimpin disini mentadbir UMNO.Cakap kosong sana sini untuk buat perubahan.Tidak ada apa perubahan yang mereka buat.Soal akhlak dikalangan mereka sahaja sudah cukup menjadikan UMNO Padang Serai dipandang sebelah mata.Masing-masing berebut projek.Apakah perlu mendapat restu dari pemimpin yang rakus ini setiapa projek yg hendak dilaksanakan.Ini baru cerita Padang Serai.Keling Kapal Karam ini memang tepat apa yang sedang berlaku dan telah berlaku di Padang Serai.Aku harap pemimpin atasa turn lah sendiri lihat.Adakah wajar manusia kera ini diberi bunga lagi.Komen MR amat tepat untuk masa depan kekuatan UMNO.Pahit tetapi benar.

    ReplyDelete
  5. MR with due respect, UMNO Kedah dah teruk, pekon masing-masing dah bau busuk dan orang dah tau. Saya selalu balik kawasan dan berjumpa kawan-kawan daripada beberapa kawasan i.e Sungei Petani, Merbuk, Baling. Kuala Kedah dan Padang Terap, semua kata "kalut, kalut". Kami ada perjumpaan di Pulau Pangkor baru-baru ini, Semua bagi laporan syok sendiri, tipu diri demi nak jaga hati Pengerusi Umno negeri.

    Anak buah Mat Bashah.

    ReplyDelete
  6. Mummy Rokiah, terima kasih banyak banyak atas komen Mummy kepada komen saya sebagai orang luar Kedah. Walaupun luar tapi saya tahu sikit sebanyak peel orang UMNO Kedah. Saya fikir dulu selepas Mahdir bungkus UMNO Kedah insaf dan sedar. Tapi nampaknya tak ada perubahan pun. Keangkuhan Mahdir masa hampir hampir jadi MB Kedah ketika Tuan Syed sakit sudah berbalas. Lepas Tuan Syed, kita bagi Pas teruslah negeri Kedah. UMNO pun tengoklah ada peruntukan undang-undang bab pusat hiburan tak berani nak laksanakan.

    ReplyDelete
  7. jangan risau lah saudara2 saudari2 sekelian warga kedah, sebenarnya DS najib dah tahu hal haprak2 pemimpin umno kedah masa skrg ini, tun daim juga tahu, tun m lagi tahu, dato bashah dan dato mukhriz juga sudah tahu, untuk sekrg ini kita dok diam dulu, sampai masa umum calon PRU13,maka umno akan umum calon boleh menang saja maknanya calon haprak,calon bodek, calon buat laporan shok sendiri tu kita humban saja....banyak dah dosa depa buat pada masyarakat.......

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Bro,
    Bila melihat analisis ini, saya berpadangan bahawa UMNO kedah akan menjadi seperti UMNO Kelantan iaitu UMNO yang lebih suka hidup dibawah negeri yg ditadbir urus oleh pembangkang. Kenapa?. cuba fikir-fikirkan...Hehehehhee

    ReplyDelete
  9. SEmepana lawatan Dato Najib selaku PM .Dato Najib masih nak pilih lagi kah calon SPM ni di negeri Kedah ini sama ada state atau Parlimen.PAS dan pakatan Rakyat sudah mula memilih calon yg berijazah dimana UMNO tak beri tempat.Jangan jadi pengundi lebih cerdik drp calon UMNO yg rata-rata SPM dari Ketua bahagian,Timbalan Ketua,Naib Ketua termasuk Pemuda wanita dan puteri.Pengundi pada PRU 13 ini terlalu banyak kerenah.Meraka nak lihat siapa calon.Apa kelayakan dia.PAS pun bukan janji betul sangat.Oleh itu Dato Najib sendiri kena lihat sendiri tentang kelayakan calon.Cakap kedai kopi jangan pandang ringan.Anak tempatan yg disukai ramai disemua peringkat.Jangan popular dalam UMNO sahaja.Ini tidak menjamin lagi sokongan.Pemipin NGO pun kadang kala lebih hebat drp pemimpin UMNO.Dato najib kena serious hal ini.Kalau tidak kapal umno akan karam alamatnya.

    ReplyDelete
  10. dengar cerita katanya masa Dato Najib jumpa dengan Pemimpin BN di alor setar dia dah beri amaran mana-mana ketua bahagian yg tak terpilih sebagai calon jangan sabotaj parti masa pilihanraya nanti.

    ReplyDelete
  11. MR...UMNO Padang Serai kena gantung dan diambil alih oleh UMNO Negeri Kedah.Itulah berita jam 8.00 mlm tadi TV 3 laporan mertsyauat MT UMNO..

    Itulah puncanya UMNO yg di pimpin oleh haprak dari Ketua bahagian sampai kebawah termasuk Pemuda wanita dan PU3.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.