Thursday, September 8, 2011

Azeez Putera mengguris hati wartawan

Rakan blogger dan wartawan otai Saudara Hambali Latiff ternyata kecewa dan terguris dengan kenyataan Aziz Putera lihat blog Rakyat Malaysia.

Kenyataan Azeez 'wartawan ikut boleh jual surat khabar, untung, kami tidak dapat apa' ternyata pedih dan sedikit 'kurang ajar' seolah-olah meletak maruah wartawan cukup murah.

Bukan kerana cerita AZEEZ mengenai misinya itu tetapi kenyataannya mengatakan “Wartawan kami tidak pernah paksa, kami hantar surat, hendak ikut, ikut, tidak mahu ikut tak apa, wartawan ikut boleh jual surat khabar, untung, kami tidak dapat apa, itu pun NST tak ikut, The Star tak ikut, Sinar Harian tak ikut, kami tak marah. Kita tak suruh bayar apa-apa, apa yang kami makan itulah yang kamu makan...”

Malah lebih jauh AZEEZ berkata: “Untung siapa? Rakyat Malaysia yang 28 juta jiwa ini, ke mana sahaja pergi, orang kata you Malaysian, you came and help in Gaza, in Pakistan, you go to Somali, bukan Azeez dapat nama, semua rakyat Malaysia dapat manafaat. Apa yang selalu kita minta dari rakyat Malaysia? Berulang kali kita minta, tolong doakan pemergian kami, tanpa kira agama, fahaman, kaum, semua kita ketepikan atas nama semangat 1Malaysia...”

Azeez seharusnya pandai menjaga dan sayang mulutnya supaya keceluparannya tidak di hukum wartawan kelak. Sebelum nasi menjadi bubur.

17 comments:

  1. Azeez cuab menegakkan benang basah dikala dia menghadapi pelbagai maklumbalas negatif. Seseornag yg berhemah tinggi akan terus mengakui kurangnya persiapan dan terlebih-keyakinan penaganjur misi Somalia. Mending jari ke arah lain dan mengharapkan Najib untuk membela misinya tidak akan berjaya menangkis realiti bahawa misi ini menempa kecelakaan dari awal lagi. Inilah akibat ornag yg ketegaq dan ingat diri sendiri lebih pandai dr orang lain. Ada hati (dan kedangkalan akal) pula Azzez nak buat misi seterusnya ke Somalia dlm masa terdekat.


    sri hartamas

    ReplyDelete
  2. Tkasih blogger Mummy Rokiah. Tak faham saya. Semua perkara Datyk Azeez Rahim nak publisitikan. Ingat RM200,000 untuk Allahyarham jurukamera Bernama TV tu banyak ke? Kemudian serah bendera Malaysia kepada bapa jurukamera berkenaan. Untuk apa publisiti begitu dan kemudian mentgatakan sepatutnya orang lain pergi bukan jurukamera berkenaan. Macam2 saya bingung dengan tingkah laku Azeez ini!

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Mummy pada saya kenyataan yang dikeluarkan oleh Azeez itu tiada salahnya.

    Memang ianya kebenaran wartawan yang mengikuti rombongan bukannya pergi percuma mereka dibayar elaun dan bermacam-macam lagi, maklumat dan cerita yang dikumpul dihantar ke pejabat dan ianya memberikan pulangan kepada surat khabar dan melariskan jualan adakah ianya salah ataupun mummy tidak faham dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau.

    Kenapa perlu dicari kesalahan orang lain. Segala yang terjadi adalah TAKDIR.

    Tak semestinya sekiranya Arwah tidak pergi ke somalian beliau tidak akan meninggal dunia. Ajal beliau telah ditentukan maka kalau tak disomalia pastinya di Malaysia tapi ceritanya dan endingnya tidak sehebat sekarang cuma di keratan kecil surat khabar sahaja pemberitahuan tidak seperti sekarang di mukasurat utama.


    Fikikr-fikirkan lah jangan asyik menunding jari mencari kesalahan orang lain saya kerap juga menjenguk blog mummy tapi kebanyakkannya lebih banyak mengutuk dan kondem yang tak memberikan keuntungan kepada pihak lain.

    Cuba mummy berikan sokongan dan dorongan bukannya kritikan tidak membina.

    ReplyDelete
  4. Sy sokong Azeez,nama pun sukarelawan. Bkn senang nak organize, ia melibatkan hubungan antarabangsa. Azeez, lain kali x payah organize & pergi beri bantuan. Beri bantuan ngan org Baling jer, manalah tauk jd MP Baling PRU13. Biarlah wartawan pergi sendiri & cari berita sendiri. Wartawan (ada segelintir - x semua) pun bukannya betol sangat (x ada adab & etika kewartawanan)

    ReplyDelete
  5. Kerja berbuat baik mahu ditutup, kesilapan sedikit itu yang di gembar gemburkan.

    ReplyDelete
  6. aku pun tak tau mana dia ambil duit banyak2 ni?lepas tu jadi sombong semacam

    ReplyDelete
  7. mamak kalau berbicara selalunya melepas cakap /dan bercampur-campur macam tak keruan macam nasi kandar mamak....

    ReplyDelete
  8. MR sorang jer yang rasa begitu.. kalau asyik nak fikir negative saja.. padah laa jawabnya.. apa yang dikatakan tu memang betul... yang saya baca pun takde laa rasa dia nak mengata atau mengguris hati sesiapa.. sedangkan apa yang MR tulis pun cer tgk.. takde ke yang mengguris hati orang lain...

    ReplyDelete
  9. maafkan lar dia... nak buat kerja baik bukannya senang, nak buat jahat senang sekali... he is in great pain after the death of BERNAMA photographer, and we all feel for him... support him if we must...

    ReplyDelete
  10. apahal yang nak sensitif sangat ni?takde jatuhnya kredibiliti wartawan bila Azeez cakap general statement macam tu.jangan la sensitif sangat sampai tak boleh kena cuit sikit.kalau dah taknak sokong misi macam ni..dah, tak payah bagi liputan la..menyampah pulak aku kalau sensitif sangat ni.UMNO ke PAS ke sama je.suka cari silap masing-masing.pergi kawal harga rumah atau barang-barang keperluan lagi bagus la dari bangkit isu remeh taik hidung macam ni.

    ReplyDelete
  11. Salam Mummy,

    Coba-cobalah kita pakat istigfar..ingat Allah banyak-banyak..kata orang Islam tapi perangai masing-masing masyaallah..buruknya!! Pada hari, tarikh, jam dan saat yang berkenaan memang sudah sampai ketentuan Illahi ke atas jurukamera tersebut..kalau dia duduk rumah sekalipun dia tetap pergi..cuma cara kematiannya telah ditentukan Allah sebegitu..kita nak buat camana?? Kepada Datuk Azeez teruslah usaha buat kebajikan tapi pilihlah jalan yang selamat..mendahulukan kebajikan dalam negara lebih bermanfaat dan yang mustahak nak ingat..berbuat baik tak perlu kepada publisiti..tangan kanan memberi tidak diketahui tangan kiri..insyaallah pahala akan diperoleh bergantung kepada niat kita. Cukup-cukuplah kita berbalah yang tak bawa apa-apa faedah.

    ReplyDelete
  12. Saya tidak nampak apa yang salah pun dengan kenyataan DAto Azeez tu. Pihak wartawan pun jangan la sensitif sangat. Dia nak buat kerja baik pun macam-macam benda buruk orang dok mengata. Buat amal jariah pun orang nampak benda yang buruk aje. Kenapa orang malaysia ni dah jadi macam ni pemikirannya?

    Dato' Azeez, teruskan amal murni yang dato rancangkan dengan ikhlas. Semuanya akan dibalas Tuhan, bukan manusia. Syabas dato.

    ReplyDelete
  13. memangla tak salah azeez sebab dia menjawab orang hanya mendengar tapi semua wartawan dalam malaysia yang berurusan dengan dia tahu dia macam mana...

    ReplyDelete
  14. Mummy izin kan saya,

    Ramai betul ketua ketua UMNO berlumba lumba mempastikan BN menjadi pembankang selapas PRU13.
    Mereka sedang menyediakan hidangan tang amat amat di nantikan olih pati PR.Pada pemimpin BN UMNO yang kin rase selasa dengan kedudukan ADUN/AP, fikir lah, kerana isu ini akan menghantui anda ketika kempen nanti......
    arjuna waspada

    ReplyDelete
  15. Azeez buat kerja mesti ada publisiti, mana tau boleh jadi calon Baling PRU13, sekog lagi yang di Bertam tu

    ReplyDelete
  16. Azzez buat betul la tu. sekurang-kurangnya dia berani, dia cakap terus dari luahan hatinya tak macam yang mengkritik; pengecut, cakap berapi dan hipokrit.
    Lagi satu, wartawan ni satu hal, lu ingat lu orang hebat sangat ke? kerana wartawan, negara musnah, kerana wartawan, negara dikenali. Tapi kena ingat wartawan yang macam mana. Terutamanya yang macam sotong. Depa ingat bila dah ada lesen untuk publish komen, wartawan ni semua ingat depa boleh ugut orang supaya ikut telunjuk mereka. Sudah lah, btul la, cuba cari dimana-mana; pengadu domba akan dikenakan hukuman seberat-beratnya diakhirat nanti. siapa kah pengadu domba itu?
    Kalau dah ditakdirkan buruk menimpa, jangan cuba salahkan orang. Yang nak ikut sangat, apasal. Cuba yang kena itu hari orang lain, lain pulak ceritanya.
    Lagi satu Azeez buat bukan nak publisiti pun, jurugambar dan wartawan yang buat liputan. Kalau wartawan dan jurugambar tak buat liputan, kau orang ingat Azeez tu mati kebuluran. Dia tak harap apa pun dari korang bahkan korang yang perlukan Azeez untuk buat berita, liputan atau cerita yang melampaui batas. Cuba firkir-fikirkan lah.
    Something wrong with some professions nowadays. The university doesn't taught this but it is just that they learned too much from politicians - petikan dari Gurus Tkoyari

    ReplyDelete
  17. Lain kali kalau nak bantu orang jangan sampai mati. Kalau mati biarlah atas katil. Biarlah mereka tu mati asalkan kita tak mati. Begitulah kira-kiranya pegangan hidup sesetengah orang Islam. Teringat satu hadis Rasul kata umat Islam akhir zaman terkontang-kanting kerana takut mati. Mungkinkah Mommy Rokiah ni suku sakat perempuan yang hina Nabi tu.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.