Monday, March 4, 2013

SAMBUNGAN ANEKDOT 2 & 3 - MOKHZANI DI ISTANA SULTAN BRUNEI DAN DENGAN ROBERT KUOK (JUTAWAN NO 1)

 (Choir 'Selamat Pergi Pahlawan Ku' yang sedang berhadapan dengan penceroboh di Lahad Datu, Sabah)
Untuk makluman Datuk Mokzani Ismail dilahirkan di Mata Air, Perlis dan telah melanjutkan pengajian dalam bidang muzik pengkhususan Jazz Piano/Orchestral Arranging di Berklee College of Music, Boston, USA.
Kini beliau merupakan Pengarah Muzik RTM dan Professor Adjunct di UPSI.

ANEKDOT 2 : PERFORMED IN BRUNEI.
I had first time experience when first performed in Brunei.somewhere in 1994 .Mula2 pergi Brunei saya ingat nak bawak keyboard yang selalu says pakai manalah nak cari kat sana tapi org Brunei kata tak payah bawak sbb di Brunei cakap saja apa saja nak mereka ada. 

Aihh sedangkan di KL pun susah supplier nak bagi yang kita nak waktu function, takkan kat Brunei ada. Sebab rasa takut jadi saya bawak Roland D70, dalam pada tu beli lagi flight case RM500. Sampai saja di Brunei, promoter bawak saya ke Kelab yg kita nak perform. Di sana ada Mat Salleh yg tunggu. Saya dibawak masuk ke bilik rahsia di bawah kelab.

Mak Oiii..macam bilik simpan mayat. Tarik drawer satu demi satu, keyboard2 yg saya tak pernah mimpikan akan ada di Brunei ada di situ.

Saya tanya Mat salleh "whats the point of having all the branded keyboard underneath here". Dia jawab rupanya. kerabat-kerabat Brunei ni selalu panggil private show mereka artist kelas dunia Michael Jackson, Whitney Houston, Diana Ross, Stevie Wonder for their private party of small gathering. Jadi setiap kali artis ni datang mereka akan beri spec barang back line, PA system etc etc yang mereka nak dan club akan beli dan order. Menyesal betul saya bawak sendiri.

Bila dah kerap ke Brunei saya jadi rapat dgn Prince Sufri Bolkiah, adik Sultan Brunei. Saya dengar2 mereka ni hanya berehat sebelah siang, malam mereka suka dilayan bersembang.

Tahun 1998, apabila saya ke sana untuk show Senandung Muhibbah saya bawak Dato M Nasir. Tetiba Jam 2.30 pagi telefon masuk ke bilik hotel saya, Prince Sufri jemput saya ke studio nya melalui bodyguardnya. Prince menitahkan saya bawak M.Nasir bersama2. Dalam hati mcmanalah dia tau saya ada sana mungkin dia dengar RTM datang ke RTB kot. Jam 2.3opagi, saya antara hendak dgn tidak kena gerakkan M Nasir dan samada nak pergi atau tidak pagi2 buta ni. Sebab stail Prince, kemahuannya tidak boleh dibangkang maka saya dan Nasir menunggu kereta di Lobby Brunei Hotel jam 3.00 pagi. Apabila kereta datang maka kami pun ke studio Prince Sufri di Istananya. Tersenyum dia tengok saya sampai juga bawak M Nasir. Dalam hati saya, hidup jadi antara manusia paling kaya di dunia ni pelik sikit.

Pertama kali menjejak kaki ke studio beliau, terdetik di hati saya sepatutnya studio ni berada di Los Angeles- Kelas dunia. Dengan grand piano Steinway and Sons dan entah2 apa keyboard, mixer, monitor yang dah tak tau brandnya ada di situ. Soundmannya dari London bekerja di situ yang gajinya tak tau nak cakap.

Kira-kira jam 4 pagi saya diingatkan bodyguard, Prince akan main badminton, dia tanya nak join ka? Saya kata tak pandai jadi saya terpaksa mencari bahasa yang baik untuk mengelak dan memohon untuk pulang ke hotel. Melawat ke studionya pun dapat envelope yang cukup untuk saya beli keyboard baru ...cash...

ANEKDOT : 3 WITH ROBERT KUOK
Few years ago, I had privileged to sit down with Tan Sri Robert Kuok in a private lunch@ Shangrila. Five of us with his son and in law. Couldn't traced the guy who took photo of us. 
Facing and chatting with the richest man in Asia made me speechless. Topik apa nak tanya and cakap pun tak tau. Takkan nak tanya mcmana nak kaya. Luckily he talked about his younger days in Perlis Plantation and his circle of Malay friends. Such a nice and humble guy very down to earth.

He speaks fluent Malay with kind of Indonesian accent. I used to perform quite a lot for his sister in law @ the late Puan Sri Eillen Kuok (ex mother in law of TS Rashid Hussin). Still remember she used to request Kroncong 'Di bawah Sinar Bulan Purnama'.
I was hoping TS Robert asked when is my birthday but he didn't.....he he

2 comments:

  1. Tuan..mohon linkkan blog pahangku.com Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Saya dah linkkan. Mohon juga link kan blog ini di blog saudara.
      MR

      Delete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.