Friday, June 28, 2013

JUSUF KALLA TIDAK MENCAMPURI URUSAN DALAMAN POLITIK NEGARA INI.

Di antara tajuk besar muka hadapan Utusan Malaysia hari ini ialah kenyataan bekas Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla yang menyifatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pemimpin yang mempunyai imaginasi sangat melampau kerana masih ingin menjadi Perdana Menteri meskipun parti pimpinannya kalah dalam pilihan raya umum lalu. 
Di dalam satu pertemuan, beliau telah memberitahu Anwar bahawa Malaysia mengamalkan sistem undi elektoral, yang mana parti menang akan membentuk kerajaan dan melantik Perdana Menteri. 
Sebaliknya kata beliau ego Anwar sangat tinggi dengan imaginasinya sangat melampau-lampau dan bekeras mahu jadi Perdana Menteri. 
Ramai yang mempersoalkan penglibatan Jusuf Kalla di dalam hal ehwal politik dalaman negara ini. Dari sudut positif tindakan ini boleh diterjemahkan sebagai initiatif Jusuf Kalla di atas semangat darah serumpun dari darah Bugis yang ingin melihat perdamaian rakan Bugis nya Najib Razak. 
Bapak Jusuf Kalla pernah menulis di dalam FB nya “orang Bugis sering dianggap sebagai orang yang berkarakter keras dan sangat menjunjung tinggi kehormatan. Bila perlu demi kehormatan, orang bugis bersedia melakukan kekerasan. Namun di balik sifat itu semua, sebenarnya orang bugis adalah orang yang sangat ramah, menghargai orang lain dan menjunjung tinggi kesetiakawanan, bahkan bersedia menjadi bumper demi kesetiakawanan”. (www.facebook.com/jusuf-kalla/diplomasi-ala-bugis)
Hari ini Anwar berdiri kuat di atas sokongan Cina DAP tetapi Anwar harus juga tidak lupa kekuatan Bugis di rantau ini.
Tulis bapa Jusuf lagi “Meskipun sebagai bangsa perantau, orang bugis selalu membawa identitas bugisnya di mana mana. Beberapa orang-orang di singapura dan Malaysia meskipun sudah menjadi warga Negara sana, dan mereka sudah bergaya hidup modern tapi mereka selalu mengaku sebagai orang Bugis meskpiun sudah merupakan keturunan yang kesekian dan belum pernah menginjak tanah bugis. 
Begitu juga dengan saya, selama terjun ke dunia politik saya tidak pernah melepas karakter bugis saya yang blak-blakan, dan sering dianggap kurang santun bagi mereka yang sangat menghargai etiket. Tapi itulah saya, saya sering mengatakan kepada teman-teman, jangan paksa saya jadi orang jawa. Menjadi orang bugis dan berkarakter keras kadang berguna juga”
Konklusinya, Bapak Jusuf bukan mencampuri hal ehwal politik dalaman negara ini tetapi ianya lebih kepada denyut nadi darah serumpun yang mengalir.

5 comments:

  1. Ohhhh...najib menggambarkan bugis !!!!! Patutlah kureng melayu...

    ReplyDelete
  2. Apa salahnya nak jadi PM? Apa salahnya Anuar Ibrahim dapat sokongan dari DAP atau PAS? Salah tak UMNO menang secara tipu? Salah tak SPR jadi barua pada UMNO? Salah tak Zahid ( Menteri dalam Negeri) dan Khalid (IGP) bersabit dengan jenayah? Salah tak pemimpin agama kita buta perut dengan isu korapsi yang dilakukan oleh pemimpin yang cuma tak senang dengan cabaran AI? Apa hal Bapak Jusuf sibuk dengan sejarah dan karakter orang Bugis ni? Nanti apa hel pula Madey cakap pasal karakter dan sejarah keturunan orang Kerala? Jang benggong dengan cerita-cerita benggong ni. Kini ada kuasa untuk menggulingkan kerajaan secara aman, salah ke?

    ReplyDelete
  3. ANON 8:47 pernah memberitahu yang Anwar Ibrahim adalah Rasulullah diutus Allah ke bumi Malaysia & Nusantara (terkecuali Singapura kerana AI takut & terlalu hormatkan Singapura, abang DAP). Justeru: Asyhadu-alah-illahaillah wa-asyhaduanua Anwar Ibrahim Rasulullah.

    ReplyDelete
  4. Foto Najib tu nampak macam Ayah Pin je

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.