Tuesday, August 4, 2009

Demonstrasi jalanan - siapa yang untung?

On the Government’s promise to review the ISA, Dr Mahathir said any amendment to the law should be tailored to the current situation.

“All laws, if need be, should be reviewed and designed according to the current situation. This is because things around us keep changing and it is not suitable if we are still using laws of the 18th century. “It should be applicable for the present situation,” he added.

AS I SEE IT:
Anwar Ibrahim hanya akan hidup di atas gerakan demonstrasi jalanan. Dahulu PAS hidup di atas ceramah-ceramah yang penuh dengan semangat dan kata-kata hamun diselang-seli dengan ayat-ayat Quran dan Hadis untuk menguatkan hujah mereka, PAS juga telah mengubah cara mereka kerana ceramah sudah tidak mendapat sambutan.

Kini PAS juga telah beralih berganding dengan Anwar Ibrahim untuk berdemonstrasi di jalanan kerana dijangkiti penyakit Anwar Ibrahim.

Tetapi yang beruntung ialah DAP dan Gerakan.

12 comments:

  1. Dear Mummy,

    Mmg ada benarnya kata mummy tu, pas hanya dikudakan oleh pkr utk keuntungan dap dan gerakan. no way depa akan berjaya dgn cara ini. lama kelamaan org yg celik akan sedar.
    3 juta pengundi muda akan bijak menolak pihak yg suka berdemontrasi... keamanan dan ketenteraman negara mesti diutamakan.

    ReplyDelete
  2. mereka bilang demonstrasi bawa keuntungan jutaan ringgit...

    http://1-malaysia.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. yang untung tentu la tv3suku utusan meloya dan amno sbb depa semua dapat modal utk belasah pakatan rakyat.

    puak2 meloya di atas tu memang suka dgn demontrasi oleh pakatan sbb itu saja cara depa dapat hasut rakyat membenci pembangkang hikhikhik

    kalau nak harap amno buat kerja dan media haprak depa memang depa tak dapat buat rakyat suka depa.

    jadi asal dapat rakyat benci pakatan kira ok la tu.

    ReplyDelete
  4. saya setuju, lihatlah setiap muka yang membuat demo tersebut. siapa? dan muka siapa pula yang tiada? tapi akhirnya siapa yg untung? setiap kali ada bibit2 perpecahan org melayu ada yg tepuk tangan. Kenapa sesetengah yang berilmu masih tak faham toleransi mampu capai kejayaan. Manis muka, berbudi bahasa dapat melembutkan hati dari bercakap kasar, menghina.

    ReplyDelete
  5. Siapa yang untung?

    Tokey bas, stesen petrol, PLUS,
    pembekal peluru gas pemedih mata dan tokey air mineral.

    ReplyDelete
  6. Hidup mempunyai pilihan, maka setiap kita berhak untuk membuat pilihan.

    Bagi yang berdemonstari itu adalah hak mereka untuk luahkan ketidak setujuan mereka kepada ISA. Saya juga tidak setuju dengan ISA kerana ia jelas bercanggah denag ISLAM, tetapi saya memilih untuk cara lain untuk menentangnya. Yang pasti salah satu caranya ialah tidak mengundi UMNO dan BN. Lagi satu kempen untuk menolak UMNO & BN.

    Sebagai orang Islam jangan jadi Abdullah bin Ubai yang mengaku Islam tapi dok takut nak berjuang dengan berbagai-bagai alasan remeh.

    ReplyDelete
  7. Salam Mummy,

    Mari kita berfikiran terbuka sedikit mummy. Lihat di dunia maju sebelah Eropah, demonstrasi adalah perkara biasa. Ianya medan rakyat menyatakan kehendak dan keperluan mereka, malah input untuk melahirkan negara yang lebih bagus.

    Polis ramai di Malaysia, kawallah demonstrasi secara bijak. Asal rakyat bertempik lebih sedikit, polis sudah melatah padahal senjata pada mereka, Yang bertempik tiada senjata pun.. Nah..siapa yang mencetus keganasan di sini.. open minded la sikit Mummy...

    dari daddy..

    ReplyDelete
  8. Salam 1Malaysia mammy (pinjam salam gelong gajah). Aku rasa kalau esok PR 'parentah' (pinjam plak ungkapan datuk petinggi Taib Mahmud KM sarawak) habis semua pusat latihan polis di malaysa ni depa p tuka jadi pusat latihan cara-cara merusuh. Satu kementerian yg dinamakan ,KEMENTERIAN RUSUHAN MALAYSIA' yg diletak di bawah JPM akan ditubuhkan dan antara agendanya yg utama adalah menghantar perusuh2 fopesenal (dailog kegemaran blogger husin lempoyang-sorry kalau silap eja) utk mendapat latihan di negara2 yg dikatakan maju dan budaya berdemo dan merusuh satu lambang budaya berfikir yg terbuka bagi pandangan bijak pandai pengikut2 PKR PR.

    ReplyDelete
  9. dari daddy..
    awat nak ikut Eropah..awat tak mau ikut apa yang negara Islam buat?awat tak hormatkan pemimpin?selama ni UMNO/BN larang kita semua sembahyang ka?jgnlah taksub sampai lupa budaya Islam..Islam tu sejahtera..kalau tak buat salah,apa nak takut ISA!biaq p lah duk tang tu..ramai Melayu dlm JI kena tangkap,awat hampa tak p demo masa tu?bodoh piang betui!

    ReplyDelete
  10. Masaalah sekarang ialah kebanyakan mereka yang berdemonstrasi hanyalah pengikut-pengikut yang tidak pernah memahami issue yang dibawa. Mereka ini hanya menurut arahan dari ahli politik yang berkepentingan yang sentiasa memutarbelitkan issue bagi mengumpul orang ramai supaya menjadi orang suruhan untuk berdemonstrasi. Saya ingin bertanya pada daddy, adakah remaja bawah umur yang turut ditangkap memahami apa itu ISA.

    ReplyDelete
  11. Askom, wahai paloibinmulau, jgn dok salahkan org lain, apa yg hang cakap tu mmg betoi, tapi yg hang dok sokong dan ikut demonstrasi tu buat jadah apa, kan demonstrasi yg tak dapat permit tu salah, tanya bdk umok 3 taun pun dia reti, pas tu hang nak salahkan org pula, hang kena paham politik ni kotoq. Utk tu sya cadangkan kpd smua penentang ISA buatlah cara lain yg lebih sopan. cara yg dok buat skg ini menyusahkan semua pihak termasuk rakyat yg nak cari mkn. sya menyeru kpd semua rakyat, mai kita tolak PR pda PRU 13 nnt. kalu nilah cara depa suarakan bantahan.

    ReplyDelete
  12. rakyat perihatin,

    hang jgn dok citer pasal salah. awat org amno takdak demonstrasi ka? cerita pasal sopan ni dah berapa lama cara sopan dilakukan hikhikhik

    dulu ada juga cara sopan dilakukan oleh kerajaan sendiri utk meningkat kualiti pasukan polis. akhirnya 1 cadangan pun tak dilaksanakan.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.