Friday, August 28, 2009

Hukuman sebat keatas Kartika- Lagi lama tunggu lagi ganggu

KUALA LUMPUR - THE dramatic case of a Muslim model who faces caning for drinking beer in Malaysia has highlighted concerns Islamic law is on the rise and that the nation's secular status is under threat.

Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, was arrested at a hotel nightclub and sentenced to six strokes of the cane last month, in a rare prosecution of religious laws that ban alcohol for Malaysia's majority Muslim Malays.

Her insistence that she was ready to face her punishment and would not appeal threw government and religious authorities into a spin as they attempted to carry out the sentence against a woman for the first time.

As international headlines mounted, and foreign TV crews reported live from her family's home as the mother-of-two was detained ahead of the thrashing, she was abruptly released and the punishment is now on hold indefinitely.

'The overriding view was that the sentence meted out was too harsh and is not commensurate with the offence,' Women's Minister Shahrizat Abdul Jalil said as she announced the religious court would hold a review. 'We are equally concerned not only for Kartika Sari, but also for the fact that this one particular case could have damaged the image of Malaysia in its fair and just implementation of the Syariah law.'

Despite the queasiness in meting out the sentence, in a jail not far from the glittering capital Kuala Lumpur, Malay politicians have long been competing to be seen as more pious than the other.

The dynamic of 'political Islam", which has alarmed Malaysia's minority ethnic Chinese and Indians, has gone into overdrive since 2008 elections that humiliated the long-serving Barisan Nasional coalition.

The United Malays National Organisation (UMNO) which leads the coalition and needs Malays as its bedrock, is being challenged by the conservative Islamic party PAS, a member of the resurgent Pakatan Rakyat opposition.

(Straits Times Singapore 27/8/2009)

AS I SEE IT:
Kartika Sari Dewi Shukarno yang namanya mirip isteri Sukarno bekas Presiden Indonesia sedang "excited" menunggu untuk disebat sebanyak enam sebatan.

Taubat dan keinsafan Kartika kerana kesalahan meminum arak sesungguhnya melebihi dari lafaz taubat di bibir sahaja. Beliau menterjemahkan taubat beliau sehingga beliau rela dihukum sehingga berbalur dan berparut enam "stroke" di belakang beliau. Beliau juga rela untuk membawa kesan parut itu di sepanjang hayat beliau akibat kesan rotan.

Cuma yang menjadi masaalah sekarang ini ialah untuk mencari orang yang layak untuk menyebat Kartika. Mungkin hakim yang menjatuhi hukuman ke atas Kartika itu terlepas pandang bahawa belum ada lagi orang yang "qualified" untuk menjalankan sebatan ke atas Kartika.

Mungkin mahkamah harus siarkan iklan jawatan kosong "Penyebat" dengan segera dengan kelayakan yang tertentu yang sudah semestinya bukan bekas peminum arak, lulusan empat sanawi sekolah Arab atau ciri-ciri kelayakan yang lain.

Walaubagaimanapun hukuman ini harus disegerakan sebelum bermacam-macam sentimen tersebar yang boleh mengancam kewibawaan Kerajaan Najib.

Yang pasti jangan ada desakan ke atas Kartika untuk membuat rayuan kerana jika keputusannya "differ" dari keputusan asal ini menunjukkan ada campur tangan pentadbir di dalam sistem perundangan negara ini.

Kartika harus diberi penjelasan sahaja dan terpulang kepada beliau untuk memilih hukumannya sendiri kerana beliau hari ini membuat keputusan dalam fikiran dan otak yang waras dan bukan di dalam keadaan mabuk lagi.

6 comments:

  1. Agak2 Kartika ni mau cari publisiti ka apa?

    Lepas ni mana model @ artis @ orang kebiasaan siap la @ orang politik..Pakat dok tunggu mau kena je, kalau dok buat kelaku lagu tu lgi.

    Kurang kurang kartika menunjukan keinsafan dan sudah bertaubat dan tidak akan mengulanginya lagi.
    Hukum Tuhan jangan di ambil mudah.

    ReplyDelete
  2. Mami Oooii,
    Mengapa Mat sabu dulu tak disebat kerana BERCENGKRAMA, DI BAWAH BULAN PURNAMA, BERSAMA NORMA isteri orang di Kelanatn dahulu?
    Mengapa mereka diam sahaja kalau kena batang hidung mereka?
    Awas ada sorang lain ADUN PAS Kedah yang pernah di apur sexual harassment kerana meraba kerani sendiri di Pejabat.
    Akan DIBongkarrrrrr.....

    ReplyDelete
  3. mummy....
    sebatan tu tak lah sekuat sebatan untuk kes jenayah mahkamah tinggi. Sebatan itu ada cara nya dalam islam. Bukan kartika mencari publisiti tetapi untuk contoh kepada masyarakat islam yg pemabuk.
    Jangan lah membanding dengan yang lepas. Dalam kehidupan ada penjenayah yg disabit ada yang terlepas. Tahniah kartika kerana memberi laluan kepada sistem islam. Walaupun had sebatan itu sepatutnya lebih tetapi biarlah 6 rotan itu pemula kepada kita yang lemah iman.
    Sesungguhnya hukuman ditentukan oleh Allah. Kalau mempeleceh hukuman bentuk ini maka KITA memperleceh Allah.

    kulaan

    ReplyDelete
  4. ~Mummy or sapa2 la yang jenguk kat sini...mintak tolong sangat2 no...tolong sebarkan artikel dibawah..

    AWAS! H1N1 Pembunuh Umat Islam -Sebarkan segera dan PENTING
    baca artikel di http://www.betoika.blogspot.com
    tolong sebarkan kepada sesiapa sahaja.

    ReplyDelete
  5. Tapi yang sedih sekali, ada manusia melayu islam mencadangkan supaya Kartika merayu hukuman tu, pelik bin ajaib. mengaku islam saja, kalu nak rayu, rayu di akhirat lah bodoh, kalu tak tahu hukum agama dok diam.

    ReplyDelete
  6. Setuju dengan Kak Yati - Hukum Allah jangan diambil mudah, dan jangan sekali-kali dipermainkan.

    Hukuman sebat bagi peminum arak adalah diambil dari kumpulan hadis-hadis Nabi yang cukup banyak. Untuk penjelasan lanjut, sila rujuk tulisan Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman di link berikut:

    http://www.zaharuddin.net/content/view/869/72/#_ftn1

    Selain di atas, boleh juga rujuk link berikut:

    http://mahaguru58.blogspot.com/2009/08/hidup-didunia-ini-akur-kepada-allah.html

    Jadi hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah ke atas Kartika adalah tepat sekali. Ini disebabkan hukuman tersebut berdasarkan keputusan dari orang-orang yang berilmu tentang hukum hakam Syariah Allah, bukan dari suara-suara sumbang yang mempertikaikan hukum tersebut dari kalangan mereka yang berkedudukan sebagai menteri, ilmuan dan juga di kalangan mereka yang kononnya bijaksana di dalam bidang agama itu sendiri.

    Adalah sangat menyakitkan hati bila suara-suara sumbang ini campur tangan dalam hal-hal hukum syariah yang mereka tiada pengetahuan, lebih-lebih lagi suara itu datang dari kalangan orang-orang Islam sendiri. Bagi orang-orang seperti ini, lebih baik berdiam diri saja dan serahkan kepada orang yang tahu dan mahir.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.