Saturday, August 6, 2011

(Posting ini adalah untuk rekod) Christian groups demand proof of converting Muslims using aid

By Boo Su-Lyn
August 06, 2011
(Malaysian Insider)

KUALA LUMPUR, Aug 6 — Christian groups are calling for evidence behind two Malay dailies’ allegations that they are trying to convert Muslims through welfare aid.

Berita Harian and Harian Metro reported today that certain Christian organisations were hiding behind the guise of welfare aid by offering monthly cash allowances of at least RM1,000 to hard-hit Muslims and their families in an attempt to turn them into Christians.

The pro-Barisan Nasional newspapers’ allegations came after the Selangor Islamic Religious Department (Jais) and the police raided a multiracial dinner at the Damansara Utama Methodist Church in Petaling Jaya last Wednesday night, based on a report that the Christian-majority crowd was allegedly proselytising to Muslim guests.

“If you’re saying that Christians give RM5,000, now you convert, show the proof,” Council of Churches of Malaysia general secretary Rev Dr Hermen Shastri (picture) told The Malaysian Insider today.


“By making this statement, they’re trying to disrupt the good relations between the religious communities in the country by taking on the Christians,” he said.

Umno-owned newspaper Utusan Malaysia recently accused Christians of plotting to take over the government and claimed that the July 9 Bersih rally was funded by Christian organisations.

The controversial Jais raid has increased religious tension in the country, where churches were fire-bombed last year and Christians were barred from referring to their god as “Allah”.

Shastri pointed out that Muslims also did welfare work.

“As a result, some are being converted to Islam because they see the good work of the Muslims,” he said.

“If a person gives RM10,000 and you convert, that’s wrong. But if person is often in a home, then leaves the home, is impressed by Catholic sisters and becomes Catholic, what’s wrong with that?” asked the pastor.

National Evangelical Christian Fellowship chairman Rev Dr Eu Hong Seng stressed that Christians gave aid regardless of race or religion.

“We will help anybody and everybody and we don’t expect anything in return. Just because I help you doesn’t mean I want you to convert,” he said.

The pastor pointed out that he has yet to see someone converting to Christianity after receiving welfare aid from Christian organisations.


Berita Harian quoted a woman — who was detained during the Jais raid — as saying that Muslim participants were forbidden to believe in Prophet Muhammad, but were asked to follow Jesus’ teachings through talks and songs during the dinner.

“The church has got weddings, funerals. You mean, in my funeral songs, because a Muslim comes to pay respects to his friend who died, I must stop singing hymns? You come to my place of worship, that is what we do lah,” said Eu in response.

6 comments:

  1. Eh eh melampau dan keras bunyinya orang2 kafir ni...melayu islam bukalah mata!

    ReplyDelete
  2. Salah kah orang Kristian nak bantu orang yang dalam kesulitan hidup? Kenapa tak boleh bantu orang Melayu jika pihak pemerintah gagal nak selamatkan orang yang dalam keperitan hidup. Orang Islam cuma boleh kata-kata nasihat seperti " perkuatkan iman, banyak bersabar, itu satu ujian, orang susah akan mati syahid jika tidak menukar akidahnya'. Lihat orang Islam di Somalia, berjuta dalam kesengsaraan yang datang tolong adalah pertubuhan bukan Islam, negara Arab kaya Islam buat apa? Mereka asyik berdengung dengan ritual Islamnya dan mempertahankan kuasa politiknya. Ramai orang Islam yang terperangkap dalam keperitan hidup akibat daripada kelalaian pemerintah, kini berjuat rakyat kita bergelut dengan kos hidup yang tinggi. Mereka in tak ada masa nak fikiak pasal akidah, mereka mahu hidup selesa sikit menjelang raya. Apa keprihatinan jabatan agama Islam terhadap isu ini? Mereka suruh mereka ingat Tuhan , banyak ibadah, ingat masuk syurga, jangan memboros. Itula saja dan tak pernah tegur kerajaan untuk meringankan lagi kehidupan mereka sedangkan kehidupan para pemimpin pemerintah hidup kaya raya.
    Ada diantara mereka yang rasa mendapat pertolongan drp orang Kristian mungkin memikirkan agama Kristian lebih membantu mereka dan mereka terpengaruh nak masuk jadi agama Nabi Isa. Tapi pemimpin orang Melayu cukup sensitif kerana ia sudah melampau kerana bani Melayu tak boleh tukar agama kerana ini melibatkan Ketuanan Melayu, lupakan bahawa Sultan Melayu dulu adalah beragama Hindu sebelum diperdaya oleh pegadang Arab masuk Islam. Hai orang Melayu mesti sedar di dunia ini ada Melayu Hindu, Islam, Islam Celup, Islam liberal, Islam Sosialis, Islam ( empat mazahab), Wahabi, Al -Aqram, agama langit(Ayah pin) dan macam-macam lagi seperti bangsa lain juga yang boleh memilih nak bertuhan atau tidak, pangkalnya jangan merosakkan negara.

    ReplyDelete
  3. ano 10.04

    bertaubat lah jika anda beragama Islam...Islam adalah agama yang benar...agama Kristian telah diseleweng bukan macam masa zaman Nabi Isa as lagi...kalau nak mengkritik jabatan agama Islam kerana tak berbuat ape2 untuk membantu orang Islam, maka teruskan tp jangan menggalakkan orang Islam tukar agama hanya dengan menerima bantuan dari org2 agama tersebut...betape mudahnya ...sedarlah orang2 Islam di Somalia dibantu oleh ornag bukan Islam bukan tujuan untuk memurtaskan ...tp di negara ini memang tujuan untuk memurtadkan org2 Islam.


    dr z

    ReplyDelete
  4. anon 10.04..
    ada kebenaran apa yang kamu nyatakan tu.
    rakyat marhain lebih memikirkan masaalah ekonomi dari soal akidah.
    pihak jabatan ugama islam dan ulamak kat negara ini ramai hanya pandai bercakap.
    mereka cuma tahu menyeru supaya kita pertahankan akidah kita.
    masaalah ekonomi langsung mereka tak ambil kisah.
    aku pun kalau ada yang datang menghulurkan bantuan tak kisah lah dari pihak mana sekali pun aku terima.
    kalau jabatan ugama islam tak dapat membantu jadi apa salahnya pihak lain datang membantu kita.
    tak kira dari pihak kristian,hindu atau budha sekali pun.
    soal ugama adalah hak masing2.
    jika diberi rm1 juta sekalipun jika dia yakin pada ugama dia maka ia tetap akan menukar ugama.
    sebelum jabatan agama melemparkan tuduhan dan mempertikaikan bantuan pihak gereja kepada umat islam adalah lebih baik mereka memperbaiki kelemahan mereka.
    berkhutbah siang malam pun tak ada faedah.
    umat islam tetap juga hidup susah.


    "penerima bantuan NGO bukan islam".

    ReplyDelete
  5. Senang je nak selesaikan benda ni.

    Buat undang-undang, masing-masing agama cuma tolong pengikutnya saje dan tak dibenarkan kepada yang berlainan agama.

    Buat apa nak tunjuk baik sangat sesuatu agama tu?

    ReplyDelete
  6. Hairan dalam al-Quran banyak disebut Bani Israel dan orang Badawi, nama bangsa lain nampaknya tiada termasuk Bani Melayu.
    Wahai Bani Melayu buka mata minda mu sedikit
    Dari Mantan Mufti Perlis

    " Saya ingin menyentuh tentang orang Islam yang hadir di majlis tersebut yang dikatakan oleh pihak media hadir mereka terpengaruh dengan agama Kristian disebabkan sikap baik penganut agama berkenaan membantu mereka.

    Difahamkan bahawa orang Islam yang hadir, terutama ibu tunggal terdiri dari kalangan mereka yang amat daif dan miskin. Mereka telah berulang kali memohon bantuan dari masyarakat Islam, tetapi gagal.

    Apabila ada pihak yang sudi menghulurkan bantuan dengan mudah, maka mereka rasa 'jatuh hati' dan 'terhutang budi'. Di sini beberapa persoalan patut ditimbulkan;

    1. Ke mana perginya wang zakat kita? Ratusan juta hasil kutipan yang diumumkan saban tahun, apakah tidak mampu untuk membantu fakir miskin ini keluar dari kesusahan mereka sehingga tidak perlu meminta 'sedekah' kepada orang lain?

    2. Mengapa kerenah biokrasi begitu tinggi untuk fakir miskin mendapatkan bantuan zakat? Semua orang yang pernah berurusan dengan hal ini, akan ada pengalaman mereka sendiri.

    Untuk mendapatkan RM100-200 pun, begitu banyak kerenahnya. Sedangkan pejabat zakat kelihatan mewah, gaji pegawai dan bos begitu tinggi dan peralatan urusan juga begitu canggih.

    Apakah belanja yang tinggi itu hanya untuk urusan mencari pembayar, tetapi tiada kesungguhan yang memadai untuk mencari penerima yang layak?

    3. Tujuan zakat antaranya untuk mendekatkan hati manusia dengan Islam. Sebab itu, ada hak untuk golongan muallaf. Bagaimanakah mungkin pengurusan zakat gagal melakukan hal ini, sehingga yang sudah Muslim ingin meninggalkan Islam kerana gagal mendapat bantuan dari umat Islam khususnya zakat?!

    4. Bukan sesuatu yang haram untuk seseorang Muslim menerima bantuan daripada bukan Muslim. Apatah lagi, jika mereka dalam kesusahan yang amat.

    Tindakan mereka menerima bantuan tidak boleh dipersalahkan, sebaliknya perbuatan pihak muslim yang sepatutnya memberi bantuan kepada mereka tetapi tidak melakukannya itulah yang patut disalahkan.

    5. Jika dibincangkan di sudut bantuan, pada asasnya, kita tidak boleh menyalahkan orang lain kerana memberikan bantuan. Adalah menjadi hak setiap untuk memberikan bantuan kepada sesiapa yang mereka mahu.

    Selagi mengikut peraturan dan undang-undang, seseorang boleh memberikan bantuan kepada sesiapa sahaja tanpa terbatas dengan agama atau bangsa.

    Janganlah jika kita gagal membantu – sedangkan kita mampu - kita menyalahkan orang lain yang membantu.

    6. Setiap orang akan terpengaruh dengan pihak yang berbuat baik kepadanya. Itu fitrah manusia. Jika dia lemah iman, mungkin agamanya juga diserahkan.

    Mereka yang terpengaruh dengan pihak gereja atas budi baik, itu sesuatu yang tidak pelik. Namun yang pelik, bagaimana dalam negara Islam, umat kita boleh menukar agama disebabkan layanan yang tidak memuaskan oleh masyarakat Muslim?

    Sebaliknya mereka terpengaruh dengan sikap baik penganut agama lain. Apakah slogan-slogan agama kita selamat ini hanya kosmetik yang tidak berpijak kepada realiti kehidupan?

    Maka, banyak persoalan perlu masyarakat Muslim tanya diri sendiri sebelum menyalahkan orang lain. Tabiat menuding jari kepada orang lain untuk menutup kelemahan sendiri tidak akan dapat menyelesaikan masalah kita!

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.