Thursday, February 17, 2011

Orang-orang kaya di Tanah Melayu

NST
Hari ini semua akhbar-akhbar perdana terpampang lagi wajah-wajah orang kaya di Malaysia yang dahulu dikenali Tanah Melayu.

Walaubagaimanapun masih ada orang-orang kaya yang nama mereka tidak tersenarai bukan kerana malu, bukan kerana takut income tax tetapi tidak mahu glamour kerana syarikat-syarikat mereka tidak disenaraikan di BSKL.

Mereka-mereka ini kebanyakan kaya dengan tunai dan tidak berhutang.

6 comments:

  1. Di Mesir ada warganya yang mungkin terkaya di planet ini, tetapi rakyatnya telah mendongelnya.Apa ertinya ada orang kaya raya (bilioner) jika majoriti rakyatnya boleh hidup seadanya saja atau hidup dalam rumah usang( banyak terdapat di desa Kedah, Perlis, Kelantan, Sabah, Sarawak, Johor, Pahang dan di kotaraya tinggal dalam dua atau satu bilik, persekitaran yang kotor, sesat, dan tak berdigniti sedangkan 27 bilioner hidup bagaikan dalam syurga. Pendeknya segelitir hidup mewah dan majoriti tidak. Apakah ini yang kita mahu megahkan. Tukarlah paradigma atau mindset kita. Orang kapitalis, autoritarian(baik yang beragama atau tidak beragama0 saja yang gemar ada struktur senjang dalam masyarakat. Jangan lagi kita rindukan sekarang kita ada 3 ekor Melayu bilioner dan 24 ekor bukan Melayu bilioner. Kita tak mahu situasi begitu kerana kita tidak mahu ada segelintir warga kita yang hidup berlebih-lebihan( filthy rich), kita mahu semua kaum majoriti hidup mewah dan bahagia.

    ReplyDelete
  2. MR,
    Sesungguhnya tanah di sini begitu subur untuk mengaut kekayaan....

    ReplyDelete
  3. Hamba pun terasa nak membantahlah ni kerana daripada 20 orang tu baru ada 3 orang sahaja Melayu iaitu no: 7; 11 dan 19. Belum lagi dikira jumlahnya. 3/20 tu pun baru 15%. Kalau dikira dari jumlah kekayaan daripada 20 orang ini dah terlalu kecillah %nya. Cerita mengenai miskin tegar pula lain lagi... Cerita dari golongan menengah dan proffesional pun lain gak. Keseimbangan perlu diusahakan dan direlakan. Baru keseimbangan sosial dapat dihampiri.

    ReplyDelete
  4. Yang terkaya-kaya simpan duit haram yang tidak disenaraikan saham kat Bursa tapi kat bantal dan lari kat luar negara mana?

    ReplyDelete
  5. Betul tu MR , ada banyak lagi orang Melayu yg kayaraya. Mereka ini low profile. Ada sekor lagi kat Sarawak tu.

    ReplyDelete
  6. membuktikan kegagalan umnoo yg memerintah lebih 50 tahun....kalau ada yg kaya mcm komentar lain kata laaa.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.