Wednesday, November 26, 2008

Pancarkan "The Beauty Of Islam"

Sebagai penganut agama Islam dalam negara ini, kita wajib akur dan menghormati keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung dengan fatwa mengharamkan Yoga dan Penkid. Majlis Fatwa yang merupakan institusi Islam yang tertinggi sebagai badan rujukan hukum-hakam masyarakat Islam tidak harus dipermain-mainkan dan dipertikai integritinya oleh mana-mana pihak.

Walaubagaimanapun pendekatan penyampaian, persembahan dan implimentasi sesuatu fatwa itu mestilah bijak dan cerdik supaya ia tidak “back fired” dan mengelirukan mereka yang bukan Islam dan Melayu yang cetek ilmu Islam. Jika ini tidak ditangani dengan cermat Islam akan dipandang serong, menakutkan, bodoh, tolol dan zalim.

Majlis Fatwa Kebangsaan seharusnya mengambil pendekatan dan kesempatan ini untuk menyampaikan “the beauty of Islam” sebelum menurunkan fatwa ini. Kesempatan dan penyampian ini mestilah berasaskan hujah-hujah intelektual, semasa dan penuh dengan pengajaran ilmiah serta mendidik, diperkukuhkan dengan hukum-hukum yang termaktub di dalam Al Quran dan hadis.

Malah proses-proses memfatwapun perlu dihurai dengan terperinci. Jika ini diuruskan dan ditangani dengan bijaksana, Islam akan dipandang tinggi dan kesucian Islam akan terpelihara malah kecantikan Islam akan memikat mereka yang jauh dari Islam.

8 comments:

  1. Respect is normally earned. It is more a weakness in execution than the good intentions. The enforcement team further erode people's confidence in the whole institution in the country. There are people fearing how some of the enforcement team are gearing up to 'cari makan' with yoga joints. Now is it about respecting and accepting the fatwa or something else?

    ReplyDelete
  2. Msiaman,
    It seems the argument now is not so much on the fatwa but the commercial aspect of it.
    The rulers should now wake up and flip tru Al-Quran which surah that ban Yoga.

    ReplyDelete
  3. Kalau Yoga haram. Macam mana aerobic dan senamrobic?

    ReplyDelete
  4. Mummy,

    Sebeanrnya sudah "loya" saya mendengar istialh "pancarkan the beauty of Islam" walaupun itu lah saranan yang sebenar. Namun saranan sebegini tidak mungkin berlaku diepringkat formal kerana kewujudan insitusi formal agama yang tidak membenarkannya. Kedua ialah keengganan umat Melayu itu sendiri untuk membaca dan memahami isikandungan AL-Quran. .

    Ramai diantara kita mudah terpedaya untuk mempercayai bahawa sesutau yang diutarakan sebagai "Islam" semestinya Islam atau sesuatu yang diistilahkan sebagai "syariah" semestinya Islam dsb. KIta tidak amalkan tuntutan Allah swt didalam surah 17 ayat 36 yang menuntut diri masing-masing yang mengaku Muslim untuk menyelidik dan menilai.

    Selagi perubahan radikal didalam minda umat tidak dibenarkan berlaku , selagi itu lah umat Melayu tidak akan memahami tuntutan Al-Quran, selagi itu lah retorik agama akan menghancurkan umat Melayu.
    salam.

    jahamy

    ReplyDelete
  5. My first time here.
    I've read this post, the ones about SiS and the erosion of Malay power in the states you mentioned. GREAT!

    You have come up with excellent points and not being emotional; as many are wont to be. The one about Sis is BRILLIANT! I'll be using some of the things I've found here in my future posts. I'll certainly add you in my blog's RSS List.

    BTW about the Yoga thing, I have the suspicion that it might be "something else" - maybe of some Umno/PAS people setting that up (such a sloppy press conference!) with the intention to show how many non-Muslims/Malays are just waiting for `something'- anything - as material to mock Yoga Fatwa Trap

    Notice how some of the "Bangsa Malaysia" bloggers/commentators take pleasure in making condescending comments towards Muslims. Ah, those devious and deceitful bastar&s! But now we know what is inside the heart of some of them...

    And notice too how some "liberal and open-minded" Muslims make comments against the Fatwa Council ... to the applause of some non-Muslims. These people appear to need the endorsement of non-Muslims to feel validated...

    P/S: Are you in the US?...the blog's Timezone is Western US I think:-)

    ReplyDelete
  6. Kerana umat ISLAM x bersatu, NGO BUKN ISLAM berani melawan FATWA. Kita ni peka pasal KETUANAN MELAYU tapi BAB ISLAM semua X dengar. Buat BODOH!!!!!!!!!!!!!

    Masa fatwa dipermainkan hnya TOK GURU NIK AZIZ dan DR. M yng mempertahnkan. Mana lagi orng lain DR UMNO,PAS dan PKR.

    Aku bukan penyokong BN, PAS atau PKR tetapi aku sokong orang yng meneggak martabat ISLAM.

    Mari g blog aku di www.ISLAMPERLUBANGKIT.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Bro Jahamy,
    Do not make Muslim complicated. We are here not to blame anybody. Why not we berdakwah tru blogging?
    Segala hujah dan argument lebih macam lawyer tu bukan menjinakkan non-muslim but you make Islam confuse, scary and ugly.

    ReplyDelete
  8. Mat Chendana,
    I only carry a message from the grassrot. The silent majority that our leaders assume that we just a group of "lembu cucuk hidung" now woke up "please listen".

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.