Saturday, November 29, 2008

Jawapan Susulan "The Beauty of Islam" (4th Part)

Adakah bersetubuh tanda rujuk?
Soalan:
Suami menceraikan saya di luar mahkamah dengan talak satu. Perceraian kami telah didaftarkan dan kami kini menunggu hari perbicaraan untuk pengesahan cerai. Dua minggu setelah melafazkan talak, suami datang ke rumah dan mengadakan hubungan kelamin dengan kerelaan saya. Adakah kami dianggap sudah rujuk semula? Bagaimana cara yang betul sekiranya suami mahu merujuk semula dengan saya?
Anunziata Abdool Raheem,
Kuala Lumpur.
Jawapan:
Terima kasih kerana mengemukakan kemusykilan puan kepada kami. Rujuk merupakan keadaan di mana suami yang telah melafazkan talak ke atas isterinya kembali semula kepadanya semasa dalam tempoh idah. Tempoh idah bagi seorang wanita adalah tiga kali suci daripada haid.
Suami hanya boleh merujuk kembali bekas isterinya sekiranya isteri dicerai dengan talak satu atau talak dua (talak rajie). Ini berdasarkan Surah al-Baqarah ayat 229: "Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali, sesudah itu bolehlah ia rujuk memegang terus (isterinya) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskannya dengan cara yang baik."
Berdasarkan Seksyen 51 (8) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984, terdapat beberapa perkara yang perlu dipenuhi oleh pasangan yang ingin merujuk.
Pertamanya, suami hendaklah melafazkan niat untuk merujuk bekas isterinya. Kedua, bekas isteri perlu memberikan persetujuannya ke atas rujuk tersebut. Kemudiannya, suami perlu membuat permohonan ke mahkamah syariah untuk mendaftarkan rujuk.
Akhir sekali, mahkamah akan mengeluarkan perintah supaya pasangan yang telah bercerai tadi hidup semula sebagai suami isteri.
Setelah proses rujuk itu lengkap barulah suami boleh kembali kepada bekas isterinya.
Daripada peruntukan undang-undang ini. Jelas terdapat dua perkara yang amat penting dalam proses rujuk: lafaz niat rujuk oleh suami dan persetujuan daripada isteri.
Seorang suami tidak boleh menganggap bahawa rujuk akan terjadi secara automatik kerana itu kemahuannya. Isteri haruslah bersetuju ke atas rujuk tersebut. Sekiranya isteri tidak bersetuju maka tiada rujuk bagi pasangan tersebut.
Suami juga tidak boleh memaksa bekas isterinya rujuk semula dengannya.
Apabila pasangan yang bercerai rujuk semula, mereka harus melaporkannya ke mahkamah syariah. Ini bagi memastikan bahawa rekod mengenai perceraian dan rujuk adalah betul dan tidak timbul apa-apa syak wasangka akan status perkahwinan seseorang.
Menurut jumhur ulama yang empat, iaitu pandangan Imam Malik, Imam Abu Hanifa, Imam Syafi'e dan juga Imam Ibn Hanbal, rujuk hanyalah berkesan jika niat rujuk dilafazkan secara terang dan jelas. Tetapi, terdapat perbezaan pendapat antara keempat-empat mazhab tentang sama ada rujuk boleh berlaku berikutan hubungan kelamin.
Menurut Mazhab Syafi'e yang diterima pakai di Malaysia, hubungan kelamin tidak dianggap sebagai memenuhi syarat untuk rujuk, walaupun suami mengadakan hubungan kelamin dengan niat untuk rujuk semula dengan puan. Ini kerana, bagi Mazhab Syafi'e, niat rujuk mestilah dilafazkan atau dibuat secara bertulis.
Apa yang puan dan suami patut lakukan sekarang adalah pergi ke mahkamah syariah yang mendengar kes perceraian puan untuk memastikan sama ada rujuk sudah terjadi, dan jika adanya rujuk, maka daftarkanlah rujuk tersebut.
Diharap jawapan yang kami berikan di sini sedikit sebanyak dapat membantu menyelesaikan masalah puan.
KOMEN :
Mesejnya di sini sejauhmana kredibility SIS untuk kendalikan ruangan ini? Mengapa SIS diberi tempat dalam akhbar perdana seperti Utusan Malaysia?. SIS ini ada ketika bermain wayang dengan mengenengahkan soalan-soalan bodoh dan memperolok-olokan hukum-hakam agama Islam.

2 comments:

  1. Sisters in Islam are just sisters among the Muslim girls and ladies who by nature born as Muslim. That's all. They know very little.. I repeat..very little about Islam. Religion especially Islam is never about logic which most sisters in Sisters in Islam are advocating. Do not simplify Islam to your whims and fancies.

    So Utusan Malaysia, please use your paid brain to find a more suitable and credible group or personality to manage your Q & A columm. It is sickening and irritating to see Sisters in Islam being given a very prominent page in Utusan considering I need to read Utusan off and on.

    ReplyDelete
  2. SIS ni dari dulu bukan setakat diragui saja tapi turut daragui.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.