Sunday, August 8, 2010

Soi Lek Part 2 – Buta kayu

Apabila Presiden MCA Dr Chua Soi Lek memperlekehkan Islam ternyata Lim Guan Eng lebih membela apabila beliau mencadangkan Soi Lek dalami sejarah tamadun Islam yang mencerminkan kegemilangan yang tidak hanya terhad kepada empayar global, malah di dalam pembangunan seni, pembelajaran, pengenalan angka, algebra dan astronomi.

“Negara Muslim menderita sebagaimana dialami oleh India dan China dahulu. Hanya ketika India dan China bebas, merdeka serta tidak lagi didominasi kuasa imperialis, barulah kedua-dua negara ini dapat tunjuk potensi dan ambil tempat di persada dunia sebagai kuasa ekonomi.

“Saya percaya negara-negara Islam lambat laun akan dapat meraih kembali kegemilangan mereka sebelum ini seperti China dan India, sekiranya terdapat sebuah pemerintahan yang baik seperti Islam yang memiliki pusat pembelajaran, keadilan dan keunggulan di bawah pemerintahan (Khalifah ke lapan) Umar Abdul Aziz. (Sinar Harian)

Mungkin selama ini Chua Soi Lek tidak mendalami sejarah Islam kerana mengharapkan rakan BN iaitu UMNO sahaja yang memainkan peranannya.

2 comments:

  1. Salam Mummy,

    Apa nak heran kalu setakat aktor drama X tu nak cakap apa pun.. satu Malaya dah tau cakap dia tu satu pun tak leh pakai sejak sebelum dia jadi pelakon drama X lagi. Manakan tidak..kempen Tak Nak dia pun ratus juta dia dah belasah..duit rakyat tu..la ni tak dak kurang pun orang hisap rokok.Tak buta kayu ke namanya tu. Tambah pulak orang cam ni nak cerita pasal Islam..apa yang dia tau? Mana Tok Jamil..Tok Yem dan Tok-Tok Menteri UMNO..takkan takut nak komen kut? Memang dia berani nak kutuk ke..nak komen ke ttg Islam pasal dia tau orang Melayu kompem tak berani nak buat apa-apa (Melayu UMNO le tu). Karang dia bawak lari abih undi Cina MCA dah tentu UMNO terkangkang sorang-sorang PRU 13 nanti. Lim Guan Eng pandai ambik peluang padahal sume org tau sejak bila DAP bersetuju dengan Islam. Mana mungkin Melayu PAS dan UMNO bersatu selagi UMNO ketegak tak abih-abih. Tolong la bukak mata hangpa luas-luas. Jangan tunggu nasi jadi bubuq baru nak keriau.

    ReplyDelete
  2. Saya setuju dengan hang Adila,Nak buat cam ne korang yang tunjuk ajar cara islam korang, so la ni hangpa nak buat cam ne ?

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.