Sunday, November 23, 2008

SIS : Kalau jahil jangan bercakap.

Seminggu dua ini akhbar-akhbar berbahasa Inggeris galak mempermain-mainkan dan mempersenda-sendakan hukum Islam yang telah difatwakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Isu pertama ialah isu Penkid (wanita berkelakuan seperti lelaki @ lesbian) dan isu kedua pengharaman Yoga sistematik yang melibatkan gerakan fizikal, bacaan mentera dan matlamat penyatuan diri dengan tuhan.

Akhbar Star menemuramah Norhayati Kaprawai, Pengurus Program Sister in Islam (SIS) dan kenyataannya berbau memperolok-olokkan hukum Islam . Lihat di bawah :

Sisters in Islam (SIS) programme manager Norhayati Kaprawi said many Muslims in Malaysia practised it as a form of exercise to stay healthy.

“I don’t think it has caused any Muslim to convert to Hinduism, neither has it weakened their faith. It’s just an exercise like qigong or taichi which has its roots in Buddhism.

Norhayati said that by issuing the edict, the council had acted as if yoga was a widespread threat to Islam.

“I hope they can focus their attention on bigger and more pressing issues, such as money politics and corruption. Isn’t that more serious?” she asked.

She noted that SIS had been holding weekly yoga classes for their staff for the past year, adding that it had no problems continuing with it.

The council declared that yoga, which involves elements of physical movements, worshipping and chanting as haram in Islam and Muslims are banned from practising it.
(Sunday Star 23.11.2008)

ISU PENKIDS@ TOMBOY

“The fatwa on ‘tomboys’ can lead to arbitrary arrests and undue harassment towards our Muslim women and girls.

“How do the authorities define a tomboy? A woman with short hair? Wearing pants? Wearing shirts? No make-up?” Norhayati questioned.

She pointed out that women who did not dress or behave as what certain quarters perceived as not feminine were not a menace to society.

“In fact, many of these women hold respectable positions and actively contribute to our society,” she said.

She also asked why the fatwa was only imposed on women, saying it was yet another example of selective prosecution.

“SIS believes it is not Islam’s obsession to police people’s morality, find people’s faults or spy on its followers,” Norhayati said.
(Star 22.11.2008)

KOMEN :
Majlis Fatwa Kebangssan seharusnya mengambil pendekatan yang professional dan intelektual di dalam menyebarkan fatwa dan hukum-hakam yang telah difatwakan.

Bukan semua mereka ini faham tentang Islam walaupun mereka Melayu. Jikalau tidak hukum-hukum Islam akan dipersendakan dan dijadikan mainan oleh golongan-golongan jahil ini.

Nama Sisters In Islam tapi jahil tentang Islam. Pakai nama Islam untuk kepentingan sendiri saja.

7 comments:

  1. SIS..,apa kah aktiviti? dan bagaimana punca pendapatan?

    ReplyDelete
  2. Mummy,
    Majlis Fatwa Kebangsaan harus menggunakan konsep dakwah bukan nya hanya menggeluarkan Fatwa dan memberikan hukuman sahaja .
    Jgn gunakan pendekatan Taliban dlm perkara saperti ini .Adakan majlis dialoque dgn sister of Islam dan lain lain kumpulan Islam yakinkan dan Dakwahkan mereka.
    Kalau kita tenguk dlm TV ketua Pengarah dgn songkok tinggi ala UMNO
    janggut dan misai tidak terurus menyampaikan keputusan Fatwa dari segi image tidak menyakinkan
    sebagai Islamic yg progressive image amat penting didalam ber Dakwah.
    Kepada orang orang bukan islam jgn masuk campur urusan Islam.

    ReplyDelete
  3. Sis ni patutnya di tukar kepada CIS... inilah salah satu contoh Islam Liberal yang perlu di jauhi.

    Nak tanya mummy, kalau rambut di warnakan (blonde), lepas tu tunaikan solat, apakah hukumnya? (ini kejadian yang saya nampak di Surau Wanita-Giant Shah Alam).

    Islam Hadhari atau Islam Liberal, nak salahkan sapa pulak la ni...

    ReplyDelete
  4. Salam Bloggers,
    SIS yang sahabat Mummy bagi tau terdiri dari wanita-wanita midi(peralihan di tengah-tengah di ambang monopos)mereka ini tak kawin. Tak percaya pada lelaki @ anti lelaki.(Hampa paham-paham laa..nooooo.

    ReplyDelete
  5. Salam mommy..

    Itu macam ka? Patut la..Ade mslh identiti rupenye...Pastu ade mslh cari ilmu yg betul plak tue...

    Sian...

    ReplyDelete
  6. Setuju dgn mummy. saya dari dulu lagi xbleh terima SIS ni, dah la jahil tentang agama, fikir ikut logik kepala hotak diaorang ( Sekular mcm TURKI - cucu cicit kamal Altartuk kot .

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.