Monday, August 23, 2010

Sabah Heading For Separation ???

MR tertarik dengan posting rakan blogger Raveendran di dalam blognya http://www.k-raveendran.blogspot.com pada 4 Ogos 2010. Mengenali Raveen, terkenal dengan fokus beliau berbloging dalam hal-ehwal keselamatan mungkin kerjaya beliau dalam bidang tersebut.

Apapun posting beliau kali ini begitu menarik untuk difikir-fikirkan:-

Sabah Heading for Separation???

16 September 1963 was the historical day for Malaysian since Federation of Malaysia was ink officially. The idea to form Federation of Malaysia didn’t go down well to our neighbour’s. Since then Indonesia and Philippines registered their dissenting opinion.

Indonesia lead by then premier Jeneral Sukarno launched military attacks under “Ganyang Malaysia” slogan while Philippines was said has train a group of military man with guerila tactics to create havoc in Sabah. While both states has their point of arguments but the fact was, Sabahan’s and Sarawakian was given an opportunity to decide whether to join the Federation of Malaysia or otherwise. The majority decided to enter the federation which was the brainchild of The Late Tunku Abdul Rahman, first Prime Minister of Malaysia.

Past few years I’m hearing many dissenting voice to the extent some state leader (either from the leaders who run government or from opponents) has publicly said “Sabahan’s made a mistake by joining the Federation of Malaysia.” Federal government which is dominated by peninsular Malaysian and lack of solution to the state issues has mooted for the disatisfaction. The statement which is against the Federation of Malaysia is very negative while I don’t deny, immediate remedy needed to overcome the state issues.

Lately former Suhakam Vice-Chairperson Simon Sipaun said, “Sabah made a mistake in joining the Federation of Malaysia in 1963.” I read the sentence as a threat to Federation of Malaysia and Sabah is heading for separation. Any failure to overcome the state issue will provoked the Sabahans to seek for separation from Federation of Malaysia. Fast remedy needed rather than political gimmick.

9 comments:

  1. Hamba pun meminjam kata kata digunakan oleh PA'MIN dalam Pendekar Cahaya: Membaling batu dikamar kaca.

    Tak tahulah apa yang kita tak tahu. Tak tahu juga apa yang kita tahu.

    ReplyDelete
  2. Saya orang sabah, dan sedikit sebanyak mengikuti perkembangan politik negeri ini. Yg banyak dipertikaikan adalah hak hak rakyat sabah yg tidak dipenuhi seperti syarat 20 perkara kemasukan sabah ke dlm malaysia. Kalau ada yg nak kan pemisahan sabah dari malaysia, saya rasa itu hanyalah keinginan segelintir org

    ReplyDelete
  3. Kalau Sabah atau Sarawak keluar dari Malaysia,kaum pribumi akan ditelan lautan mata sepet.

    ReplyDelete
  4. Aku rasa kalau dulu Sabah & Sarawak tak masuk Malaysia, mungkin jadi macam Filipina atau Indonesia.
    Kekayaan negara mereka tidak kemana juga. Mungkin disapu diktator yang memerintah.

    ReplyDelete
  5. Saya orang Sarawak merasakan kita sudah terlalu jauh di dalam Malaysia untuk berpisah.

    Ramai keluarga saya bukan saja berada di semenanjung tetapi juga orang semenanjung. Begitu juga dengan ramai yang di Sarawak.

    ReplyDelete
  6. UMNO TIDAK RELEVAN DI SABAH..?

    1. Parti terawal di Sabah USNO dibubarkan untuk memberi laluan kepada UMNO pada awal 90an dulu.

    2. Rakyat Sabah berkorban maruah (pembubaran) dan memberi tempoh 4 penggal (20 tahun) untuk meningkat ekonomi Sabah.

    3. Kini, hasilnya, negeri Sabah telah muncul negeri ke-2 MISKIN selepas Kelantan. (rujuk Kementerian Penerangan)

    4. Hakikatnya kerajaan Sabah adalah Parti Barisan Nasional, adakah wajar kedudukan ini patut dibanggakan setelah maruah rakyat Sabah dikorbankan.

    5. Isu "Keluar Sabah" cuma ingin meluahkan rasa kecewa yang amat sangat sesetengah rakyat Sabah.

    6. Mana rakyat yang tidak marah, bila negeri yang "kaya" sumber hutan tropika, "kaya" sumber petroleum, "kaya" sumber laut, "kaya" sumber tenaga Hidro boleh menjadi negeri miskin.

    7. Adakah patut UMNO teruskan perkhidmatan lagi?

    zamsalam.sabah.

    p/s: Kalau "pemain impot" tak produktif, tak payah terhegeh-hegeh nak mintak sambung kontrak.

    ReplyDelete
  7. Sdr Zamsalam, slam hormat.

    Kemasukkan UMNO ke Sabah bertujuan dan menjurus kepada menyatukan orang Melayu Sabah dan Bumiputera Sabah. Memang benar seperti kata sdr bahawa USNO telah wujud buat sekian lamanya, begitu juga BERJAYA. Namun parti-parti tersebut tidak sehaluan dan akhirnya orang Melayu berpecah sehinggalah parti Pairin menguasai Sabah suatu ketika dahulu.

    Saya rasa sdr Zamsalam pasti ingat apa yang dilakukan oleh PAIRIN ketika berkuasa? Dasar "POTONG BAWANG"nya, (bawang diibaratkan KUBAH MESJID) bererti hancurkan ISLAM!

    Menyedari, bimbang dan kasihkan nasib umat Melayu dan Islam serta bumiputera lain di Sabah maka Tun Dr Mahathir membawa UMNO ke SABAH. Dengan niat suci murni untuk menyatukan orang Sabah.

    Kalaulah sdr Zamsalam masih melihat itu tidak membantu, yakni masih lagi melihat dari sudut pandang PEMBANGKANG - PR, maka apa sahaja cobaan untuk menyatukan orang-orang Melayu Sabah - khususnya akan sentisa dilihat berkepentingan dan menindas.

    Belajarlah melihat yang terSIRAT, dari yang terSURAT.

    ReplyDelete
  8. siapa kata ada orang melayu di sabah???? mereka yang beragama Islam di sabah adalah dari suku kaum Bajau, Iranun, Suluk, Bugis, Idayan.. Melayu tidak ada di sabah sehinggalah UMNO @ orang Malaya masuk campurrr.. dan merosakkan mentality rakyat sabah!

    ReplyDelete
  9. Walauapapun, bersyukurlah kita diketuai oleh Ketua Menteri yang bijak dan bertoleransi tidak mengira agama atau kaum di Sabah untuk mewujudkan masyarakat harmoni.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.